Skip to main content
22.06.2023 | ג תמוז התשפג

הסופר היהודי-ישראלי הראשון שפרסם ספר שירה בירדן

הכירו את רועי שלומי, סטודנט מצטיין לתארים מתקדמים במחלקה לערבית, שחוקר את התיאטרון הערבי בארץ, מורה לערבית ומדריך מורים ארצי

תמונה
Influential_BG_05-17

הכירו את רועי שלומי, סטודנט לתארים מתקדמים במחלקה לערבית ובמגמה לדרמה ולתיאטרון באוניברסיטת בר-אילן ומצטיין רקטור. רועי חוקר את אומנות התיאטרון הערבי בישראל, יוצר עצמאי בתחומי הספרות והתיאטרון, מלמד קורסי שפה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן, מחנך כיתה י"ב, מגיש לבחינות הבגרות בערבית, בעברית, בתיאטרון ובספרות בגימנסיה הרצוג בחולון ומדריך מורים ארצי לפדגוגיה חדשנית בהוראת הערבית בבתי הספר העבריים במשרד החינוך.

רועי פרסם בשלהי שנת 2022 ספר שירה קצרצרה בערבית, אף על פי שזו אינה שפת אימו. הספר יצא לאור על ידי ההוצאה לאור הנחשבת בעמאן, בירת ירדן, "דאר ורד". כך, הפך רועי ליוצר הישראלי-יהודי הראשון שפרסם יצירה ספרותית בשפה הערבית בירדן. רועי גדל בחולון וכבר בתיכון, המורה שלו לערבית נטעה בו את החיבור לשפה: "השיעורים בתיכון גרמו לי להתאהב בערבית, ולכן החלטתי להמשיך ללמוד במחלקה לערבית בבר-אילן", מספר רועי, "במחלקה קיבלתי כר פורה לעיסוק בערבית במחקר, ביצירה, בהוראה ובעבודה. החיבור לשפה הערבית אצלי הוא רגשי מאוד. בשלב מסוים הבנתי שהערבית מאפשרת לי לבטא דברים שקשה לי לבטא בעברית, כנראה בזכות העושר הלשוני הקיים בה. יותר מכך, השפה הערבית מאפשרת לי להביע רגשות בצורה ברורה ועמוקה יותר".

הספר שרועי כתב "פראשאת"- פרפרים, הוא קובץ של שירה קצרצרה – קצאאִ'ד קצירה ג'דא. אורך כל שיר נע בין שלוש לשבע שורות, המתלכדות ליצירה מלאה ומוגמרת. הכתיבה המוצגת בספרו היא תרפויטית במהותה, ונראה כי במסגרת היצירה מתמודד רועי עם סוגיות שונות מעולמו ומתעצבת הדרך הפנימית שעבר. "הסגנון הקצרצר אפשר לי לזקק באופן מיטבי את התובנות שלי, כמו גם לחתור לכינון של תהליך חשיבתי בקרב הקוראים, וזאת להשלמת התמונה הלקונית לכאורה. המטרה שלי הייתה לייצר ספר קצרצר שיימצא בבתי קפה, ובתוך המציאות הקולקטיבית ההמונית יגרום לאנשים לעצור ולהרהר סביב התחושות האינדיבידואליות שלהם... שבסופו של עניין משותפות לכולנו ומייחדות אותנו כבני אדם", הוא מסביר.

להוצאת הספר לאור בירדן שותפה ד"ר דורית גוטספלד, ראשת המחלקה לערבית בבר-אילן והמנחה של רועי לתארים המתקדמים. "דורית הזמינה אותי להצטרף אליה לביקור בירדן. בארוחת ערב במסעדת 'טוואחין אלהווא' בעמאן, דורית הפגישה אותי עם המוציא לאור מוחמד אלשרקאוי, וממש הפצירה בי להקריא לו את היצירות שלי. אחרי שהקראתי שלושה שירים קצרצרים בלבד הוא שאל אם אני רוצה שהוא יוציא את ספרי לאור ואני עדיין המום מההצעה הזאת", נזכר רועי.

לתוכניות הלימוד במחלקה לערבית