Skip to main content
22.05.2023 | ב סיון התשפג

השפעת הפערים בשפה על התפתחות לשונית ואוריינית

אלינור סאיג-חדאד מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית חוקרת את הפרופיל הלשוני של לקות קריאה ולקות שפה אצל ילדים דוברי ערבית

תמונה
אלינור סאיג-חדאד

איך משפיע הפער הלשוני בין ערבית מדוברת ובין ערבית ספרותית, על התפתחותם הלשונית והאוריינית של ילדים הדוברים את שתי השפות לאורך השנים? הכירו את פרופ' אלינור סאיג-חדאד מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית באוניברסיטת בר-אילן החוקרת את התחום הזה, וכן את הפרופיל הלשוני של לקות קריאה ולקות שפה אצל ילדים דוברי ערבית.

מחקרה של פרופ' סאיג-חדאד עוסק בהתפתחות הקריאה ובכישורים הלשוניים והקוגניטיביים העומדים בבסיסה במצבים שבהם קיים פער בין שפת הקריאה ובין השפה שבה הילדים מדברים. מצב זה, הנקרא דִּיגְלוֹסְיָה, בולט במיוחד בקרב ילדים המפתחים את הקריאה בשפה הערבית הסטנדרטית (הספרותית) השונה בהרבה מהשפה שבה הם מדברים (הערבית המדוברת). סוגיה זאת קשורה גם להתפתחות הקריאה בשפה זרה שבה קיים הבדל לשוני בין שפת האם ובין השפה שבה לומדים לקרוא.

לאחרונה קיבלה פרופ' סאיג-חדאד שני מענקי מחקר ממשרד המדען הראשי במשרד החינוך: הראשון לפיתוח והטמעת תוכנית התערבות לטיפוח האוריינות אצל ילדי גן דוברי ערבית ב-100 גני ילדים ו-1,200 ילדים בצפון ומרכז הארץ, והשני לבדיקת ההשפעה של הדיגלוסיה על התפתחות הקריאה לאורך שנות בית הספר.

מחקרה של פרופ' סאיג-חדאד ניסה, לראשונה בעולם, לכמת את הפער הלשוני באוצר מילים של ילדים ובכך עזר בהבנת ממדי הדיגלוסיה כתופעה לשונית ובהבנת האתגרים שהילדים מתמודדים עמם בהתפתחות הכישורים הלשוניים והקוגניטיביים של הקריאה. הבנה זו חשובה להוראת והשפה הערבית, במיוחד בגילאים הצעירים, ובמדידה ובאבחון של ילדים עם לקויות קריאה ושפה התפתחותיות.

פרופ' סאיג-חדאד זכתה גם במענקי מחקר מהאקדמיה הישראלית למדעים כדי לבדוק את הפרופיל הלשוני של ילדי גן דוברי ערבית עם לקות שפה ההתפתחותית. לאחרונה הגישה פרופ' סאיג-חדאד הצעת מחקר למכון הבריאות הלאומי בארה"ב כדי למפות את התפתחות הקריאה בערבית ולבחון יחד עם חוקרים בארה"ב מודלים סטטיסטיים וחישוביים להבנת הגורמים המנבאים שליטה בקריאה בערבית.

פרופ' סאיג-חדאד משמשת כיועצת בכירה לגופים שונים בארץ ובעולם כמו אונסקו, המדען הראשי במשרד החינוך, הרשות הארצית למדידה והערכה והמרכז לטכנולוגיה חינוכית. היא חברה באקדמיה ללשון ערבית, עומדת בראש מספר ועדות ומהלכים לפיתוח תוכניות לימודים וכלים למורים לאבחון והתערבות עם ילדים עם קשיי קריאה, חברה במערכת של מספר כתבי עת בינלאומיים ומשתתפת בהנחיית סטודנטים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות בחו"ל.