Skip to main content
29.01.2024 | יט שבט התשפד

מהו הקשר בין ויטמין D לקורונה?

מחקר שנערך בפקולטה לרפואה מראה כי רמה נמוכה של ויטמין D מגדילה את חומרת המחלה באופן מסכן חיים

תמונה
ויטמין די

ד"ר עמיאל דרור, רופא וחוקר מהמרכז הרפואי לגליל ואוניברסיטת בר-אילן הוביל תיעוד של אנשים עם בדיקות PCR חיוביות לקורונה שהתקבלו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי גליל.

יחד עם פרופ' מיכאל אדלשטיין, אפידימיולוג בעל שם עולמי מהפקולטה לרפואה של בר-אילן, השניים חיפשו רמות ויטמין D שנמדדו 14 עד 730 ימים לפני הבדיקה החיובית.

מתוך 1,176 חולים שאושפזו, 253 נרשמו עם רמות ויטמין D לפני ההדבקה בקורונה. בהשוואה לחולים קלים או בינוניים, אלו הסובלים ממחלת קורונה חמורה או קריטית היו בסיכון גבוה יותר למחסור בוויטמין D חמור לפני ההדבקה ברמות נמוכות מ -20 ng / mL. המחקר פורסם לאחרונה ב  MedRxiv .

מחקרים קודמים שהתמקדו בקשר בין רמות ויטמין D לקורונה הניבו תוצאות מעורבות. רובם מדדו את רמות הוויטמין D ברגע שהחולים קשה כבר נדבקו בנגיף,  מה שעלול לסבך את הפרשנות לתוצאות. המחקר החדש מצא מתאם בין רמות נמוכות של ויטמין D  שנמדדו לפני ההדבקה והתמקד בחומרת המחלה.

"מחקר זה יכול להדגיש את הסיכונים למחסור בוויטמין D במונחים של  נגיף הקורונה" אומר ד"ר עמיאל דרור, מאוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל שהוביל את המחקר. "ויטמין D קשור לעיתים קרובות לבריאות העצם. הראינו שהוא עשוי למלא תפקיד חשוב גם בתהליכי מחלה אחרים, כמו זיהום."

התוכנית לתואר ראשון בביוטכנולוגיה בבר אילן>>>

פרופ' מיכאל אדלשטיין , אפידמיולוג מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן: "עד כה עולם המדע עדיין לא פיצח מדוע חלק מהחולים מפתחים סיבוכים לקורונה וחלק לא.  הממצאים שלי מציעים מימד חדש חלפתרון החידה שמעסיקה חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הממצא הזה חשוב במיוחד פה בישראל, בה ידוע כי לאוכלוסיות מסויימות יש מחסור עיקבי בויטמין D"  .

ד"ר עמיר בשקין מהמרכז הרפואי לגליל: "במחקר נמצא הבדל מאוד מאוד משמעותי בשיעור של מחלה קשה ותמותה בין אנשים עם רמת 25 הידרוקסיויטמין D נמוכה מ 20 ננוגרם/מ"ל (חסר בויטמין D) לבין אלו עם רמה יותר גבוהה. ההבדל היה בלתי תלוי בגורמים רבים שנבדקו ובפרט גיל מתקדם, שהוא גורם מרכזי לחסר של ויטמין D באוכלוסייה.

אנחנו לא יכולים להגיד שרמת ויטמין D נמוכה היא הגורם למחלה יותר קשה ויותר תמותה, אבל בהתאם לממצאים חשוב להימנע בתקופת הפנדמיה הנוכחית מחוסר של ויטמין D.

תוספת של 1000-1200 יחידות ויטמין D כל יום היא בטוחה בכלל האוכלוסייה פרט לאנשים עם מחלת אבנים בדרכי השתן. עקב הדיווחים הרבים על קשר אפשרי בין רמה נמוכה של ויטמין D למחלת COVID19 יותר קשה, מתרבים גם המקרים של צריכה מוגזמת של ויטמין D, לכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל. בעבר היה מקובל לטפל בחסר של ויטמין D במינון גבוה פעם בחודש, בהתאם למחקרים חדשים הטיפול המומלץ הוא במנה יומית".

לסיכום, החוקרים סבורים כי הקשר בין רמות נמוכות של ויטמין D שקדמו לזיהום לבין COVID-19 חמור אינו מרמז בהכרח על כך שמתן ויטמין D לחולי COVID-19 יקטין את הסיכון למחלות קשות. עם זאת, זה מדגיש את הצורך להבין כיצד ניתן למתן את ההשפעה של מחסור בוויטמין D.