Skip to main content
09.08.2022 | יב אב התשפב

ט"ו באב

"הביקוש לאהבה לא מסתיים אף פעם", שר שלמה ארצי. אבל הדרך למצוא אותה השתנתה דרמטית בעשרים השנים האחרונות. מסיפורי ט"ו באב על הבנות המחוללות בכרמים, ועד הסיפורים על היכרויות בצבא או בקמפוס, נראה שלאוהבים הייתה סביבה משותפת והרבה מזל

תמונה
טו

היום לא צריך להסתפק במזל - יש אינטרנט. ד"ר טלי גזית, מומחית לפסיכולוגיה של האינטרנט מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, מסבירה כיצד העולם הווירטואלי שינה את כללי המשחק, והפך את האכזבה לחלק בלתי נפרד מהם (אבל זאת לא סיבה לוותר על האופטימיות). 
 
מחקרים מראים שכמו בחיים, גם באינטרנט, המַרְאֶה החיצוני הוא כרטיס הכניסה. "אפקט ההילה", מושג מעולם הפסיכולוגיה החברתית והקוגניטיבית, מתייחס להטייה שגורמת לנו לחשוב שמי שיפה הוא בהכרח גם טוב. זו הטייה שמתרחשת אצל גברים ונשים כאחד, אבל ניתוח סטטיסטי שערך אוקי-קיופיד, מאתרי ההיכרויות הגדולים בעולם, הראה הבדל בין המינים: נשים מעדיפות גברים שריריים ושמצולמים עם חיות מחמד; ואילו גברים מעדיפים נשים בתמונות סלפי, ופחות את הכלבלב שמשתרבב לתמונה. 
 
גם בטקסטים שאנחנו כותבים באתרי ההיכרויות קיימות הטיות: אפקט הראשוניות, שהגה התאורטיקן סולומון אַש, מוכיח שאנחנו זוכרים טוב יותר פרטים שהופיעו בהתחלה ופחות את אלה שהופיעו בסוף. אפשר להשתמש בהטייה זו ולציין קודם את התכונות הטובות שלנו ולהשאיר את התכונות הפחות מחמיאות לסוף. מהצד השני, כשאנחנו קוראים טקסט של מישהו אחר, כדאי לשים לב לכל התיאור, עד סופו. 
 
אחרי השלב הווירטואלי, מגיע המפגש פנים אל פנים. מחקר שבחן את כמות המידע שיש לנו על הצד השני אל מול רמת החיבה אליו, מצא קשר שלילי בין השניים וממליץ: צפו לאכזבה! בעולם הווירטואלי חסר לנו הרבה מאוד מידע חיוני – גם אם אנחנו דולים חלק גדול ממנו מהרשתות החברתיות המספקות תמונה מורכבת הרבה יותר מאשר כרטיס הביקור של אתרי ההיכרויות, שלא לדבר על אפליקציות כמו טינדר. אנחנו לא נחשפים להבעות פנים, למחוות גוף, לריח, ל"כימיה". בהיעדרם אנחנו ממלאים את החסר בעזרת הדמיון, שתמיד עולה על המציאות. 
 
רוב הסיכויים שהמידע שתקבלו פנים אל פנים יהיה פחות טוב משציפיתם, והאכזבה תהיה תחושתכם הראשונה. לכן כדאי שתכינו עצמכם, הנמיכו ציפיות ואל תתנו לדמיון להשתולל, היו מודעים לפערי המידע, היו פתוחים וסבלניים ואל תתייאשו. אהבת חייכם נמצאת שם. צריך רק לחפשה היטב – אם לא באינטרנט, אז אולי בכרם או בסופרמרקט.