Skip to main content
01.11.2020 | יד חשון התשפא

הכירו את מורן בביאן ונתנאל הוכנר

בוגרי ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה שפעילותם הביאה להכרזתו של נחל זמרי כאתר טבע עירוני

תמונה
קהילת נחל זמרי

פעילות משותפת של של קהילת נחל זמרי בהובלת מורן בביאן ונתנאל הוכנר, בוגרי המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן (2021), עיריית ירושלים ומנהל קהילתי פסקת זאב, יחד עם גופים ירוקים ואזרחיים, ובעיקר הודות לעבודה משותפת עם תושבים מקומיים, הביאו להכרזתו של הנחל כאתר טבע עירוני קהילתי על ידי עיריית ירושלים.

בין הגבעות של שכונת פסגת זאב בירושלים, על גבול ספר המדבר, מתפתל ערוץ נחל זמרי. הנחל האכזב הוא ביתם של צבאים, דורבנים, צבים, שועלים, עטלפים, בז מצוי ובעלי חיים אחרים, וכן של מיני צומח כמו סחלבים, צבעוני ההרים, עיריות, עכנאי-יהודה, סתוונית-היורה ועוד רבים. ייתכן שלא שמעתם על פנינת הטבע העירונית הנדירה הזאת עד לאחרונה, מאחר שבמשך זמן רב אזור הנחל שימש כאתר פסולת בניין וידע שנים ארוכות של הזנחה. היום המצב שונה.

משמעות הדבר הוא תחילת הליך תכנוני להפיכת האתר לפארק טבע מרכזי בשכונת פסגת זאב ובירושלים בכלל.

כדי לחבר בין הנחל ובין הקהילה, מורן ונתנאל, הפועלים כיום כרכזי נחל זמרי, שמו דגש על הנגשה פיזית ותודעתית. הם מספרים: "בשיתוף הקהילה בנינו חזון לעשייה בנחל זמרי. את החזון הרכבנו משלוש אבני בניין מרכזיות המלוות אותנו בכל פעולה ופרויקט בנחל - ערכי שמירת הטבע, חינוך וקהילה. למעשה שלושת החלקים האלה מחוברים אחד לשני ויוצרים מארג שלם של עשייה בת קיימא בקרב הקהילה סביב אתר הטבע נחל זמרי. ערכי שמירת טבע ללא חינוך מתאים לא יצליחו להתממש בקרב הציבור, ושמירה על הטבע ללא תמיכת הקהילה גם היא לא תחזיק לאורך זמן".

היום חיים בנחל זמרי כ-90 צבאים ארצישראליים, המככבים בסמלו של האתר. הנחל שב להיות ערך טבע עירוני חי ומזמין, התורם לחוסן הקהילתי וגם נתרם ממנו.

רוצים לדעת עוד על לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה? היכנסו

עוד כתבות שיעניינו אותך