Skip to main content
23.08.2021 | טו אלול התשפא

הכירו את ד"ר רועי הורוביץ

תמונה
ד"ר רועי הורוביץ

27/7/2021

מה מייחד את זירת התיאטרון העברי-יהודי-ישראלי בהשוואה למקומות אחרים בעולם? מה מתחולל במעבר ממחזה כתוב לביצוע בימתי? ומה מאפיין יצירה מודרנית הנשענת על טקסט קדום? הכירו את ד"ר רועי הורוביץ מהמגמה לתיאטרון במחלקה לספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן, שעוסק בתיאטרון הן מצד הפרקטיקה כבמאי, שחקן, מתרגם, דרמטורג ומנהל אמנותי, והן מצד המחקר והתיאוריה.

מחקריו של ד"ר הורוביץ מתמקדים בזירת התיאטרון העברי-יהודי-ישראלי, והוא משמש כפרופ' אורח לתיאטרון ישראלי באוניברסיטת טקסס, אמריקן יוניברסיטי בוושינגטון ומידלברי קולג' בוורמונט. עבודת הדוקטורט שלו עסקה במחזאותו התנ"כית של יעקב שבתאי ובמרכזה חשיפה ראשונה של שלושה מחזות, שלא היו ידועים עד כה. ספרו "עולם ללא אשמים" ייצא לאור בקרוב בהוצאת כרמל.

במסגרת המחלקה לספרות משווה, ד"ר הורוביץ יזם ומוביל את פרויקט "תיאטרון על קו הגבול", המביא את בשורת התיאטרון והאקדמיה לפריפריה הגיאוגרפית של ישראל (העיר מעלות-תרשיחא), והוא מוביל גם שיתוף פעולה אקדמי עם "בית צבי", כך שבוגריו יוכלו להשלים בבר-אילן את חוק לימודיהם לתואר ראשון.

הצגה שביים ד"ר הורוביץ, "זאקופנה שלי", בהשתתפותן של ליא קניג ומיקי קם, מוצגת בתיאטרון הבימה; בתיאטרון הקאמרי מועלית ההצגה "רישיון לחיים" שביים, בכיכובן של מרים זוהר, אודיה קורן ושרה פון שוורצה; והצגות היחיד שלו, "פזמון לקרואסון, והמבין...לוין", "מיי פירסט סוני" ו"אוטוטו זוכה בלוטו" מועלות ברחבי הארץ ומייצגות את ישראל בפסטיבלים בינלאומיים.

הורוביץ גם מנהל אמנותית את אירועי "החשיפה הבינלאומית לתיאטרון ישראלי", מפעל משותף של משרד התרבות והספורט ומשרד החוץ, המביא ארצה מידי שנה עשרות מנהלי תיאטרונים ופסטיבלים מרחבי העולם כדי לחשוף בפניהם את התיאטרון הישראלי.

"סצנת התיאטרון בארץ שוקקת ומסעירה," אומר ד"ר הורוביץ. "העשייה כאן רבת פנים ועמוסת כישרון, והקהל הישראלי מצביע ברגליו בשיעורים שאין להם אח ורע בעולם (לפחות עד משבר הקורונה, שטלטל את עולמנו ויחייב חישוב מסלול מחדש). כדברי ניסים אלוני, תיאטרון הוא 'כישוף נגד מוות', וגם מי שמת על הבמה קם בסוף לתחייה ובא להשתחוות. מה יכול להיות טוב יותר מאשר לקחת חלק בחגיגת-החיים המתמשכת הזו?"

ד"ר הורוביץ הוא בוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב, בוגר תואר ראשון ושני (בהצטיינות) בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ותואר שלישי במחלקה לספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן. הוא נמנה עם מובילי המגמה לדרמה ולתיאטרון במחלקה, ומלמד בה קורסים עיוניים ומעשיים.

עוד על המגמה לתיאטרון במחלקה לספרות משווה, היכנסו https://comlit.biu.ac.il/node/888