Skip to main content
08.02.2022 | ז אדר א' התשפב

כשמחקרים הופכים למיזמים

ארבע טכנולוגיות שפותחו בבר-אילן הפכו השנה לחברות שנסחרות בבורסה, ויש עוד בדרך

תמונה
מהאקדמיה אל השוק: מחקרים הופכים לפתרונות

באוניברסיטה העוסקת במחקר, אחת המטרות של החוקרים היא להשפיע ולחולל שינוי לטובה. מסיבה זו קבעה אוניברסיטת בר-אילן כאחת ממטרותיה החשובות את ההשפעה באמצעות יזמות, וההשקעה בכך נושאת פרי.

בשנה האחרונה, ארבע טכנולוגיות שפותחו בבר-אילן זכו להשקעות חסרות תקדים והבעת אמון גדולה של משקיעים מהארץ והעולם: "בלייד ריינג'ר", המבוססת על טכנולוגיה של פרופ' גל קמינקא בתחום האנרגיה הירוקה, נסחרת בבורסה; "פינרג'י", גם היא בתחום האנרגיה הירוקה ונסחרת בבורסה, מבוססת על טכנולוגיה של פרופ' אריה צבן; "סונוביה" שמבוססת על טכנולוגיה של פרופ' אהרון גדנקן וד"ר אילנה פרלשטיין בתחום בריאות הציבור, נסחרת בבורסה; ו"אנבאונד סקיוריטי", שמבוססת על טכנולוגיה של פרופ' יהודה לינדל בתחום הקריפטוגרפיה, נרכשה על ידי בורסת הקריפטו הגדולה בעולם. חברות אלו הוקמו על ידי ביראד, חברת מסחור הידע של אוניברסיטת בר-אילן, האמונה על העברת הטכנולוגיות הנוצרות במסגרת המחקר האקדמי מהאוניברסיטה לתעשייה.

שתי חברות נוספות שיצאו ממרכז היזמות של האוניברסיטה "אנבוקס" הצליחו לגייס השקעות מכובדות: "ננוקרי" – טכנולוגיית ביו-הנדסה להעברת תרופות למחלות ניוון עצבי מבעד למחסום דם-מוח, שפותחה על ידי פרופ' רחלה פופובצר וד"ר אשרה בצר; ו"הדוניה" – אפליקציה להורדת חרדה שמתבססת על מחקר רב שנים של פרופ' משה בר, מומחה בתחום מדעי המוח.

לפי תפיסתו של נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן, חוקרים וחוקרות הם למעשה טרנדולוגים: הם חוזים את הבעיות שעמן יתמודד העולם, ומנסים למצוא להן פתרונות. כחוקר, עסק פרופ' צבן עסק באנרגיה מתחדשת זמן רב לפני שהתחום עלה על סדר היום הציבורי העולמי, וכמה פיתוחים שלו הפכו אף הם לחברות סטארטאפ.

באוניברסיטת בר-אילן פועלת קהילה אקדמית של למעלה מ-1,000 חוקרים וחוקרות ועוד 2,000 עובדים ועובדות מנהליים שעובדת מסביב לשעון כדי להשפיע על החברה ולהפוך את העולם לטוב יותר. פרופ' צבן מאמין שההפרדה ההיסטורית בין מחקר יישומי בחברות הגדולות ובין מחקר באקדמיה אינה קיימת עוד, והוא סבור שתקופתנו היא תקופה נפלאה להיות בה איש מדע. "כחוקר אני רואה את התזזית והרוח הגבית האדירה שאוחזת בחוקרים שלנו בכל פעם שיש בעיה שדורשת פתרון מורכב," הוא אומר. "אני נהנה מכל העולמות בתפקיד שבו אני נמצא. אני גאה לראות איך הטכנולוגיות, שאני פיתחתי וחוקרים וחוקרות אחרים אצלנו פיתחו, משפיעות על העולם באמצעות החיבור עם התעשיה."

רוצים לדעת עוד? בואו ליום הפתוח ב-31.5.24

עוד כתבות שיעניינו אותך