Skip to main content
22.06.2023 | ג תמוז התשפג

טכנולוגיה שמייצרת חשמל נקי לכלי תחבורה

טכנולוגיה חדשה שפותחה במרכז האנרגיה של בר-אילן תאפשר המרת חלקיקי מימן לחשמל זול ויעיל, ותסייע בכך להפחתת זיהום האוויר

Remote video URL

אחת הסיבות למשבר האקלים ההולך ומחריף היא השימוש במנועי בעירה מזהמים הגורמים לפליטת פחמן באוויר ובעקבות זה לחור באוזון. טכנולוגיה חדשה שפותחה במרכז האנרגיה והקיימות באוניברסיטת בר-אילן ומופעלת כיום על רחפנים ומשאיות, עשויה לסייע בהפחתת הפליטות המזהמות את האוויר באמצעות המרת חלקיקי מימן לחשמל זול, יעיל ונקי.

במעבדה של פרופ' ליאור אלבז, מהמחלקה לכימיה ומרכז האנרגיה והקיימות, הצליחו לייצר תאי דלק שבעזרתם ניתן להמיר חלקיקים של מימן לחשמל נקי, זול ויעיל פי ארבעה או חמישה מזה שמפיקות הסוללות הקיימות כיום. את המימן שנוצר בתהליך אפשר לדחוס לתוך מיכל קטן שנכנס לרחפן. בעת ההפעלה מתרחשת תגובה כימית שהתוצר שלה הוא חשמל ומים – והחשמל הזה הוא שמפעיל את הכלי החשמלי.
בעתיד פיתוח זה ודומים לו יוכלו לספק חשמל בכמות גדולה ולהפעיל מכשירים רבים נוספים מבלי לגרום נזק לסביבה.

 

מהפכת המימן: סיכום המחקר של פרופ' אלבז
במעבדה נבחנת הדרך להפוך מים למקור אנרגיה נקי באמצעות תאי דלק. התהליך מייצר מימן, שנדחס למכלים קטנים ומספק אנרגיה זמינה לשימוש מיידי.
המחקר כבר יצא משלב המעבדה: רחפנים, משאיות וכלי רכב נוספים פועלים בעזרת הטכנולוגיה. החזון הוא להרחיב את היישום גם לאוטובוסים, רכבות ומטוסים – כחלק מהמאבק במשבר האקלים.
לסטודנטים זו הזדמנות לראות איך תחום הכימיה מתחבר ישירות לקיימות, טכנולוגיה מתקדמת ויישומים תעשייתיים.

 

מיומנויות וידע שסטודנטים רוכשים מהתחום

  • הבנת תהליכים כימיים לייצור מימן ואנרגיה נקייה.
  • התנסות בטכנולוגיות של תאי דלק והמרת אנרגיה.
  • פיתוח חומרים חדשים ליעילות ועמידות גבוהה יותר.
  • גישור בין מחקר מעבדה ליישומים ממשיים בתחבורה ואנרגיה ירוקה.
 

שאלות נפוצות על תאי דלק ואנרגיה ירוקה
איך פועלים תאי דלק במעבדה של אוניברסיטת בר-אילן?
התאים ממירים מימן לחשמל נקי באמצעות תגובה כימית. התוצאה: חשמל ומים בלבד, ללא פליטות מזהמות.

למה להשתמש במימן ולא רק בסוללות?
תאי הדלק יעילים פי ארבעה או חמישה מסוללות רגילות, ומספקים אנרגיה יציבה וזולה יותר לאורך זמן.

אילו כלי רכב כבר מופעלים בטכנולוגיה הזו?
הטכנולוגיה נוסתה בהצלחה ברחפנים ובמשאיות. בישראל כבר פועלות מסעיות מימן שמקבלות תדלוק בתחנת דלק ייעודית בקיבוץ יגור.

מה היתרון הסביבתי של שימוש בתאי דלק?
השימוש מונע פליטות מזהמות ותורם לצמצום גזי חממה, ובכך משתלב במאבק במשבר האקלים.

איך נוצר המימן שבו משתמשים?
בתהליך אלקטרוכימי פשוט יחסית, בו מפורקים מים למרכיביהם – מימן וחמצן. המימן נדחס ונשמר לשימוש עתידי.

האם הטכנולוגיה כבר זמינה בקנה מידה רחב?
כרגע היא בשלב יישום ראשוני וניסויי, עם עבודה מתמשכת להפחתת עלויות ולשיפור החומרים כדי לאפשר שימוש רחב בתעשייה.

איך מחקר כזה מתחבר ללימודים בכימיה ואנרגיה?
הוא מדגים לסטודנטים כיצד עקרונות בסיסיים מהכימיה מקבלים יישום מעשי בתחום האנרגיה הירוקה.

מה החזון ארוך הטווח של המעבדה?
מהפכה באנרגיה שתאפשר הנעה של רכבים, רכבות ואף מטוסים באמצעות מימן – ללא זיהום וללא פליטת פחמן.

 

חיבור ללימודים אקדמיים
תואר ראשון בכימיה ואנרגיה ירוקה
המחקר נותן המחשה חיה לאופן שבו ידע תיאורטי הופך לטכנולוגיה מתקדמת. הסטודנטים נחשפים לנושאים של אנרגיה מתחדשת, קיימות וחדשנות יישומית.

תואר שני בכימיה ומדעי האנרגיה
בתואר מתקדם מתאפשרת העמקה בחקר תאי דלק, בפיתוח חומרים חדשים וביישום פרויקטים מחקריים שיכולים להוביל לשיתופי פעולה עם התעשייה.

 

יישומים והשפעה חברתית ותעשייתית

  • הפעלת רחפנים באמצעות מימן ותאי דלק.
  • משאיות מימן ראשונות שכבר נוסעות בישראל.
  • תשתית תדלוק ייחודית בקיבוץ יגור.
  • פוטנציאל לשימוש ברכבות, אוטובוסים ומטוסים.
  • תרומה ישירה להפחתת פליטות גזי חממה.

לצפייה בסרטונים נוספים על פיתוחים של חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן שמשפיעים על חיינו איך זה משפיע עליי