Skip to main content
01.06.2022 | ב סיון התשפב

הארי פוטר - מה סוד הקסם?

ב-27 ביוני יצא לאור הספר הראשון בסדרת "הארי פוטר". ד"ר דניאלה גורביץ' ראשת התוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח בבר-אילן כותבת על קסמו של הקוסם.

תמונה
הארי פוטר

ב-27 ביוני יצא לאור הספר הראשון בסדרת "הארי פוטר"

ד"ר דניאלה גורביץ' ראשת התוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח בבר-אילן כותבת על קסמו של הקוסם.

איש לא חזה את ההצלחה חסרת התקדים של סדרת סיפורי ההרפתקה, המתארים את קורותיו של הקוסם הממושקף, ונראה שפחות מכולם שיערה זאת לעצמה המחברת, ג'. קיי רולינג. רבות סופר על הרגע שבו רולינג התיישבה בבית הקפה השכונתי בייאוש נוכח המצוקה הקיומית שהייתה נתונה בה, וחיברה את טיוטת הספר הראשון.

ייתכן שמבחינה ספרותית נכתבו רומנים טובים מהארי פוטר, אבל אין כמותו. היום ניתן כבר לקבוע שמדובר באבן דרך תרבותית. הצלחתם הגורפת וחסרת התקדים של ספרי ההמשך בכל העולם, מבייג'ינג ועד הונולולו, מזימבבואה ועד שטוקהולם, התקבלה בהפתעה ובקיתונות של ביקורת בקרב גורמים שמרניים (ובהם הכנסייה הקתולית). למורת רוחם, הסדרה הופיעה בתזמון קוסמי מושלם וביטאה את רחשי ליבו של דור שלם, כפי שעשו לפניה הביטלס בתחום המוזיקה ופיקאסו בתחום האומנות המודרנית.

לכל המידע על התוכנית לתואר ראשון רב-תחומי במדעי הרוח>>>

פניו של פוטר כפני הדור: בחור מוכשר בעל חזון ואומץ-לב, היוצא למלחמה בתחלואי הממסד הבירוקרטי המיושן, המסרב לפנות מקומו למנהיגי העולם החדש. מצטרף אל פוטר צוות קריאייטיב המאמין בו, ומבוגר אחד שמאמין בו בדמותו של דמבלדור, מנהל בית הספר. הוגוורטס היא מופת למערכת חינוך אידיאלית, המציעה סופרמרקט של הזדמנויות, תפיסות חברתיות, תרבותיות, רוחניות, טכנולוגיות ואפילו כלכליות: החל מהחלוקה לבתים לפי מבנה אישיות, וכלה באינטראקטיביות הבלתי פוסקת של כל העולם שסביב, הכולל בני אדם, קוסמים ויצורי פלא וגם חי, צומח ודומם.

בסדרה רוקמת רולינג מארג מרשים של תחומי דעת ומורכבויות המאפיינות בעיקר את דור ה-Y, דור דיגיטלי שגדל בתרבות של שפע וגירויים גלובליים, המסרב להשלים עם דפוסי התנהגות דוגמטיות ואמונות מקובעות, דור של יזמים צעירים המשנים את חוקי המשחק ואת פני המדע והטכנולוגיה, צעירים חסרי מנוח המסרבים לשמר את האקסיומה הארכאית של בני אור מול בני חושך, וחותרים למיצוי חופש הבחירה (ע"ע סליתרין), נאבקים על הזכות לשונות (כולל בוצדמים, קוסמים מטורללים ומכשפות מבולבלות), ומצפים למימוש מיטבי של הפוטנציאל האישי.

התובנה הברורה המשתמעת מהרומנים היא, שהארי פוטר הוא אכן הנבחר, ולא רק בסדרה הבדיונית. המאה ה-21 החלה בסימן של שינוי ומהפכה, ופוטר וחבריו הנחושים הם שגריריה. כל זאת קרה הודות ליוצרת מוכשרת, שנשמה עמוק בתוך הסערה, הקשיבה היטב לרוח העתים המנשבת והעלתה את הדברים על הכתב.

מעוניינים לקרוא על זרקורים נוספים לאורך השנה? היכנסו