Skip to main content
09.02.2022 | ח אדר א' התשפב

פיתוחים טכנולוגיים בתחום הבריאות והמשפט

שתי חוקרות מבר-אילן קיבלו מענקים יוקרתיים מהאיחוד האירופי לפיתוח טכנולוגיות חדשניות

תמונה
רוטשיין ואלברשטיין

שתי חוקרות מאוניברסיטת בר-אילן זכו במענק קרן המחקר של האיחוד האירופי בסך מיליון שקלים לפיתוח רעיונות פורצי דרך: פרופ' שרון רוטשטיין מהמחלקה לכימיה על פיתוח סמן ביולוגי מבוסס נחושת שיסייע בטיפול בסרטן, ופרופ' מיכל אלברשטיין מהפקולטה למשפטים על פיתוח פלטפורמה דיגיטלית ליישוב סכסוכים. הן קיבלו את המענק היוקרתי ERC - Proof of Concept להמשך העבודה על הטכנולוגיות הללו.

פרופ' שרון רוטשטיין, חוקרת במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן, זכתה במענק על פיתוח ביומרקר על בסיס נחושת לדימות תנאים היפוקסיים, כלומר מחוסרי חמצן, בתאים. פיתוח זה יעזור לאבחן גידולים סרטניים, שבץ, ומחלות נוירולוגיות כגון אלצהיימר ופרקינסון. "מחלת הסרטן היא גורם מרכזי לתחלואה ומוות בעולם, לכן יש צורך בפיתוח שיטות חדשניות לזיהוי מוקדם של תאים נגועים. היפוקציה מאובחנת כחוסר חמצן בתאים, דבר שגורם להתרבות של תאים ממאירים ועמידות בפני טיפולים. לכן ישנו צורך קריטי בזיהוי והדמיה של תאים היפוקסיים. על אף המאמצים הרבים לזיהוי ומעקב אחרי תאים אלו, עדיין אין סממן זיהוי למחלה זו," מסבירה פרופ' רוטשטיין.

רוטשטיין ושותפיה הצליחו לפתח טרייסר (סמן מולקולרי) רדיואקטיבי סלקטיבי ורגיש להדמיית PET-CT/PET-MRI ולדיווח על מצבי ההיפוקסיה בתאים. הם הגיעו להישג זה באמצעות ניטור מנגנון העברת תאי נחושת ברקמות סרטן השד, ובמיוחד זיהוי אתרי קשירת הנחושת השונים באותם חלבונים המעורבים במחלה וזיהוי גורמים קריטיים להעברת תאי נחושת תקינים. בהתבסס על תובנה ברמה מולקולרית זו לגבי מסלולים תאיים הכוללים נחושת, עוצבה ואופיינה תרכובת הנקראת 64CuCysPhe. כרגע ממשיך המחקר בבדיקת אפקטיביות התרכובת לזיהוי והדמיית ההיפוקסיה בתאים ממאירים שונים דוגמת סרטן הרחם.

פרופ' מיכל אלברשטיין, חברת סגל בפקולטה למשפטים בבר-אילן ואחראית אקדמית על הקליניקה ליישוב סכסוכים שיפוטי בפקולטה למשפטים, זכתה במענק על Multidoor - פלטפורמה דיגיטלית ליישוב סכסוכים. "Multidoor היא מערכת המלצות דיגיטלית חדשנית, ממוקדת אדם, המבוססת על מומחיות ביישוב סכסוכים וטכנולוגיה מונעת-נתונים ולמידת מכונה," מסבירה פרופ' אלברשטיין. "המערכת תטמיע חשיבה של יישוב סכסוכים לתוך תוכנת סינון דיאגנוסטית שתעזור לצדדים לפני שהם פונים לעורכי דין או לבתי משפט." מטרת הפלטפורמה להגדיל את הבחירה והשליטה של מתדיינים אנושיים, שהיום נסחפים בהליך משפטי ממוקד פשרות ללא קבלת מידע מספק וללא הבנת מטרותיו.

האלגוריתם של Multidoor מבוסס על מומחיות ביישוב סכסוכים והוא ישלב את כל הצרכים והמאפיינים המיוחדים של המתדיינים, כמו האינטרסים והרגשות שלהם. ולאחר בחינה של המאפיינים האישיים וסגנונות יישוב סכסוכים מתאימים למקרה, תספק המערכת המלצה אבחונית מותאמת אישית, לדוגמא: גישור, פסיקה, בוררות ועוד.

" Multidoorמחזירה לחיים רעיון של פרופ' פרנק סנדר, מייסד התנועה ליישוב סכסוכים בארה"ב (ADR), אשר קרא בשנות השמונים של המאה שעברה לתהליך קליטה ומיון של סכסוכים שיתמקד בהתאמת מהות הסכסוך לסוג ההליך המתאים לעיבוד חיובי ופתרון. כולי תקווה שפלטפורמה זו תטמיע את השימוש בתהליך זה," אומרת פרופ' אלברשטיין.