Skip to main content
15.03.2022 | יב אדר ב' התשפב

פודקאסטים: שמעתם? מיד גם תתמכרו

עדיין לא נדבקתם בחיידק הפודקאסטים? אחרי קריאת הכתבה הזו, יש סיכוי שתתמכרו לעולם (כמעט) חדש ומופלא של תכנים בהתאמה אישית

תמונה
pudcast

עדיין לא נדבקתם בחיידק הפודקאסטים? אחרי קריאת הכתבה הזו, יש סיכוי שתתמכרו לעולם (כמעט) חדש ומופלא של תכנים בהתאמה אישית – מרוחניות הודית ועד מדע פופולרי, ממוזיקה אלטרנטיבית ועד קולנוע של שנות השבעים. קבלו את ההיסטוריה המקוצרת של תולדות הפודקאסטים, וגם לא מעט עובדות מדליקות על הדבר הכי מעניין שמתחבא לכם בטלפון הנייד. ואת אפליקציית "בר-דעת" כבר הכרתם?

האם הכינוי "ברכה גולשת" מוכר לכם? האם הוא מצית זיכרון עמום מן העבר? ובכן, אותה ברכה אמנם נשכחה מעט, אך היא עשתה סוג של היסטוריה מקומית בשל העובדה שמדובר היה בפודקאסט הישראלי הראשון. זה קרה בשנת 2004, כאשר כבר שודרו בעולם הגדול לא מעט פודקאסטים. זה גם קרה כשנה לפני שמילון אוקספורד הבריטי הכריז בקול תרועה רמה על המילה "פודקאסט" כמילת השנה לשנת 2005. והיתה לכך סיבה בהחלט טובה.

אבל בואו נתחיל כמו שצריך: מההתחלה.

 

מהפכת המילה המשודרת

פודקאסט (Podcast) מוגדר כאוסף או כסדרה של קטעי שמע שמעולים אל רשת האינטרנט. משם – השמים הם כידוע הגבול, וניתן להאזין להם בסטרימינג (הזרמת מדיה, כמו צפייה בסרטוני יוטיוב למשל) או באמצעות הורדה למכשיר הטלפון או למחשב. לטובת נוחות השימוש, יש לא מעט אפליקציות שמאפשרות האזנה לפודקאסטים, כמו גם חיפוש וגילוי פודקאסטים בהתאמה אישית, לפי תחומי העניין שלכם. במילים פשוטות: מדובר ברדיו אינטרנטי.

ההגדרה הזו נשמעת אמנם טכנית ומעט יבשושית, אך לא יהיה זה מוגזם להכריז כי הפודקאסטים עשו למילה המשודרת את מה שהבלוגים עשו למילה הכתובה. כלומר, הפיצו אותה לכל עבר, אבל בעיקר יצרו דמוקרטיזציה שבה כל אחד יכול להיות "רדיו מהלך".

ומהצד השני, כל אחד ואחת יכולים להאזין לכל שעולה על דעתם, בכל מקום ובכל זמן. כך, ההתאמה האישית מתרחשת בשני הכיוונים.

כמו בתוכנית מלל ברדיו, גם פורמט הפודקאסט כולל מגיש (או מספר מגישים), עם או בלי מרואיינים אורחים. ובאינטרנט, כמו שרק האינטרנט יודע להציע - מגוון נושאי הפודקאסטים הוא אינסופי: ממוזיקה ועד מדע, מהיסטוריה ועד קולנוע, מעיצוב ועד פוליטיקה, מעצות לחיים טובים ועד ביולוגיה מולקולרית, מרוחניות ועד קומיקס, מעסקים ועד ספורט, מדת ועד איכות סביבה. כבר הבנתם: מגוון הנושאים מסחרר להפליא.

נוסף על כך, עולם הפודקאסטים יוצר חיבורים מרתקים בין נושאים, אנשים ורעיונות. כך למשל, דוגמה אחת שזכתה לפרסום רב היא הפודקאסט Renegades: Born in the USA, שעלה לאוויר לפני כשנה, בהנחייתם של ברק אובמה, נשיאה הקודם של ארה"ב, והמוזיקאי ברוס ספרינגסטין. השניים שוחחו על מתחים חברתיים, על אבהות ועל כל מה שביניהם.

באופן טבעי, תכני הפודקאסטים אף מחלחלים אל השיח הציבורי, ואף יוצרים שינוי ממשי בתחומים שונים. דוגמה מרשימה במיוחד אירעה בשנת 2018, בעת שפודקאסט אוסטרלי מוביל חזר אל מקרה שבו אישה בשם לינט דוסון שנעלמה מעל פני האדמה לפני 40 שנים. התחקיר שנערך בשידור, פיצח את התעלומה, והביא מאוחר יותר להרשעת בן זוגה של לינט, כריס דוסון, ברצח.

ולנו כמעט היה "שמיעון"

המילה "פודקאסט" משלבת את המילים Pod (כינוי מקוצר לנגן האייפוד המפורסם של אפל) והמילה Cast (בהקשר זה, שידור). שם זה הומצא בידי העיתונאי הבריטי בן המרסליי. בעברית, מקור השם חביב עוד יותר. מסתבר שעד לשנת 2018, למאזינים הישראלים לא היתה אלטרנטיבה עברית ראויה, ורק באותה עת, נולדה המילה "הסכת".

מילה זו מרמזת על פורמט תוכניות הרדיו של פעם, הלוא הם התסכיתים, אותם סיפורים רדיופוניים ששלטו בזירה טרום ימי הטלוויזיה. ועוד מעניין לגלות כי המילה "הסכת" נבחרה לאחר שהאקדמיה ללשון העברית ותאגיד השידור הישראלי, פנו אל הציבור כולו כדי למצוא שם ראוי, מה שהביא יותר מ-1,000 ישראלים להגיש הצעות לחלופה העברית ל"פודקאסט". בין השאר, נבחרו חלופות כגון "שמיעון", "תא-שמע" ושאר צירופים מדליקים.

כפי שנרמז בתחילת הדברים, ישראל הצטרפה מעט באיחור לטרנד הפודקאסטים העולמי. אך מדובר היה באיחור אלגנטי, לא קיצוני מדי. למעשה, הפודקאסטים נולדו רק בשנת 2000. מי שאחראי להולדתו היה מתכנת אמריקאי בשם דייב וויינר, שהצליח ליצור פרוטוקול ייחודי לתהליך השידור וההפצה של הפודקאסט. זמן קצר לאחר מכן, עלו לאוויר הפודקאסטים הראשונים שעשו שימוש ברשת האינטרנט, והשאר – היסטוריה.

למעשה, נכון לרגע זה, "מרחפים" בעולם הדיגיטלי יותר מ-2.5 מיליון פודקאסטים, להם מאזינים עשרות מיליוני בני אדם. באופן טבעי, הפודקאסטים יכולים להיות משודרים בידי גופי תקשורת עתירי ממון או בידי אנשים פרטיים נטולי אמצעים. זוהי דמוקרטיזציה במלוא יופייה.

וכפי שנרמז קודם לכן, יתרון גדול נוסף הוא מגוון אפשרויות צריכת התוכן הבלתי מוגבלות – לא בזמן ולא במקום. בשונה מתוכנית רדיו שמשודרת בשעה קבועה ובטווח קליטה מוגבל מבחינה גלובלית, הרי שאת הפודקאסטים אנשים מרחבי העולם צורכים בזמן הנוח להם ביותר – בזמן נהיגה, בעת ניקיון הבית, במהלך אימון ספורט או בדרך הישנה והטובה: ברביצה נינוחה בסלון. כל אחד ואחת – והרגלי הפודקאסט שלהם.

להקשיב, לשדר, וגם להפיץ את הבשורה

באמצעות אפליקציות ואתרים ייעודיים, ניתן לא רק לחפש פודקאסטים מעניינים, אלא גם לבנות מעיין לוח שידורים אישי לפי תחומי העניין.

ומהכיוון השני – הרשת מלאה בשלל אתרים וסרטונים שילמדו אתכם, שלב אחר שלב, כיצד להקים פודקאסט משלכם. יש מי שיעשו זאת כי ישנם נושאים שבוערים בהם, יש מי שרוצים להשמיע את קולם במרחב האינטרנטי, ויש מי שחולמים על תהילת עולם. אין זה משנה מהי הסיבה – העיקר הוא שהדבר אפשרי בקלות.

כיום ישנם בישראל מאות פודקאסטים בעברית. הבולטים שבהם כוללים את "עושים היסטוריה" העוסקת בהיסטוריה, מדע וטכנולוגיה או "אחד ליום", המתמחה באקטואליה ורבים אחרים.

בסקר שערכה חברת "בזק", ופורסם בחודש פברואר 2022, מצוינים אחוזי ההאזנה של הישראלים לפודקאסטים בשנים האחרונות. משתתפי הסקר נשאלו האם הם נוהגים להאזין לפודקאסטים (ללא קשר לתדירות ההאזנה). על שאלה זו השיבו בחיוב 47 אחוזים מהמבוגרים בגילי 18 ומעלה בשנת 2021, לעומת 38 אחוזים בשנת 2020 ו-32 אחוזים בשנת 2019. באשר לבני נוער, בשנת 2021 האזינו לפודקאסטים 51 אחוזים מהם.

 

אפליקציית "בר-דעת": כל תחום שעולה על הדעת

בין אם אלו צעדיכם הראשונים בעולם הפודקאסטים ובין אם אתם לא יכולים לצאת מהבית בלי אוזניות צמודות שמהן בוקע הפתיח המוזיקלי של הפודקאסט החביב עליכם – זה הזמן להכיר את "בר-דעת" - הפודקאסטים של אוניברסיטת בר-אילן. תוכלו להאזין להם באמצעות האתר או כמובן, להוריד לנייד שלכם אפליקציה ייעודית.

"בעולם האקדמיה הישראלי, אוניברסיטת בר-אילן נחשבת פורצת דרך בכל הקשור לפודקאסטים", אומר אורי טולדנו, מנהל שותף בחברת "שמע פודקאסטים ויצירות סאונד", ומי שעומד מאחורי הקלטת  פודקאסטים רבים עבור אוניברסיטת בר-אילן. "באוניברסיטה הבינו את כוחו של המדיום החדשני בשלב מוקדם, והיא השפיעה רבות על המדיום בארץ. כיום, אפליקציית בר-דעת מציעה כ-350 פודקאסטים בכל תחום שעולה על הדעת, והיד עוד נטויה, עם תדירות של כשני פרקים מדי שבוע בשבוע".

ב"בר-דעת" ממתין לכם שפע מגוון של תכנים מכל סוג - מסיפורן של ענקיות הטכנולוגיה בעולם (שימו לב לסיפורה המרתק של ויקיפדיה) ועד פודקאסט שיתאר לכם כיצד מתמודדים עם מצבי לחץ בחיים. מרגע זה, הבעיה הגדולה ביותר שלכם היא פשוט לבחור...

 

לכל הפודקאסטים המומלצים שלנו אונליין לשמיעה מיידית באתר>>>

מדריך לפודקאסטים מומלצים וכל הפודקאסטים המעניינים>>>

להאזנה לפרק 1 בסדרת ענקיות הטכנולוגיה - ענקיות הטכנולוגיה פרק 1: גוגל | פודקאסט מדע>>>

להאזנה לפודקאסט רפואה בבר אילן | עתיד הרפואה בתלת מימד>>>

מיקרוביום, פרק 1: מה קורה במערכת העיכול שלנו?>>>

השאירו את קבלת ההחלטות לאלגוריתם>>>