Skip to main content
10.05.2022 | ט אייר התשפב

זרקור מקדונלדס

ב-15 במאי לפני 82 שנה, נפתח הסניף הראשון מקדונלד'ס בארה"ב. פרופ' ברוך שמעוני כותב על התגובות לכניסתה של מקדונלד'ס לישראל דרך המקרה של אתר ההנצחה בצומת גולני

תמונה
מקדונלדס

רשת המזון המהיר מקדונלד'ס היא תופעה גלובלית, הכוללת 38,000 מסעדות ב-100 מדינות ברחבי העולם. הפריסה הגלובלית הפכה את מקדונלד'ס לאהובה על רבים ובעיקר על ילדים בשל ארוחות הילדים הכוללות צעצועים ואפילו ספרים. עם זאת, כניסתה של מקדונלד'ס למדינות בעולם לוותה לא אחת בהתנגדויות רבות. היום יש תשע מדינות, שמטעמים כלכליים, פוליטיים או אידיאולוגיים, אין בהן לרשת אפילו סניף אחד: איראן, צפון קוריאה, מקדוניה, בוליביה, זימבבואה, תימן, ברמודה, מונטנגרו ואיסלנד.

ב-14 באוקטובר 1993, נפתח בקניון איילון שברמת-גן סניף מקדונלד'ס הראשון בישראל. כיום יש בישראל מעל ל-200 מסעדות של הרשת. כמו במקומות אחרים בעולם, גם בישראל כניסתה של מקדונלד'ס לוותה ברגשות מעורבים: מצד אחד, שמחה גדולה על כניסתו של המותג הבינלאומי לישראל ומצד שני, ביקורת על הכיבוש התרבותי האמריקאי שמקדונלד'ס לוקחת בו חלק. דוגמה מובהקת לכך היא המקרה של סניף מקדונלד'ס בצומת גולני.

באתר ההנצחה בצומת גולני הוקם ב-1949 גלעד העשוי מאבני בזלת מקומיות לזכר 87 לוחמי החטיבה שנפלו בקרבות על סג'רה והכפר לוביה במלחמת העצמאות. באתר ההנצחה יש אנדרטות, ארכיון ומוזיאון למורשת החטיבה, שהוקם ב-1982 על ידי עמותת משפחות חללי גולני וידידי החטיבה. המוזיאון כולל אולם המשמש בין היתר לטכסי זיכרון.

ב-1994 הקימה רשת מקדונלד'ס מסעדה בצומת גולני והציבה במקום את בובת הליצן של החברה ואת הקשתות הצהובות הבוהקות, המתנשאות לגובה רב ומושכות את תשומת לבם של העוברים ושבים. בולטותה של בובת מקדונלד'ס במרחב אתר ההנצחה הביאה לכך שהורים שכולים תבעו להעביר את המסעדה למקום אחר בטענה שמקדונלד'ס פוגעת בכבוד המקום ושמה אותו ללעג. לדברי ההורים השכולים, המסעדה מייצגת סמלים אמריקאים מסחריים מוקצנים, העומדים בסתירה מוחלטת למורשת גולני ופוגעים ברגשותיהם של אנשי החטיבה ואפילו ברגשותיו של חלק גדול מהציבור בישראל.

התביעה להעביר את המסעדה למקום אחר נדחתה, אולם בקשותיהם של ההורים השכולים להצניע את נוכחותם של הערכים האמריקאיים המסחריים מנקרי העיניים התקבלה. הקשתות הצהובות הבוהקות של מקדונלד'ס הוסרו מהעמוד הגבוה ובמקומן הוצב בראשו סמל חטיבת גולני, עץ הזית החום-ירוק-צהוב.