Skip to main content
29.08.2022 | ב אלול התשפב

כדי לחשוב בגדול, צריך להתנתק מהחלוקה השבטית בחברה

התוכנית הרב תחומית במדעי היהדות, כרמים, שמה דגש על העושר התרבותי והגיוון במרחב האינטלקטואלי בישראל. בנוסף היא מאפשרת לסטודנטים לשלב בתואר לימודים מכל התחומים

תמונה
טובה גנזל

באוניברסיטת בר-אילן פועלת בשנים האחרונות תוכנית לימודים ייחודית ורב תחומית לתואר ראשון במדעי היהדות- כרמים התוכנית מאפשרת לתלמידים מצטיינים להרכיב מערכת מותאמת אישית המשלבת מגוון קורסים מהפקולטה למדעי היהדות, עם קורסים בתחומים אחרים.

בראש התוכנית עומדת ד"ר טובה גנזל חוקרת ומרצה בכירה בפקולטה למדעי היהדות: "החלוקה השבטית לא מאפשרת לנו כחברה, לחשוב בגדול, היא לא מאתגרת אותנו מספיק כדי שנוכל להתפתח אינטלקטואלית כפרטים וכחברה", היא אומרת. "כדי לשנות זאת אנו כוללים בתוכנית כרמים, מגוון רחב של תכנים מכל מדעי היהדות ונציגים מכל הקשת הישראלית".

מחקרה האחרון של ד"ר גנזל, שזכה במימון בקרן הלאומית למדע (ISF), מתמקד בתשעת הפרקים בסוף ספר יחזקאל שבהם מספר הנביא כיצד נלקח מבבל לבית המקדש שעדיין לא היה קיים ומתאר אותו בפירוט. תקציר של המחקר התפרסם ב"סגולה – מגזין ישראלי להיסטוריה". 

במחקריה היא בוחנת היבטים שונים של מקדש זה, כמו מעמדם של בעלי התפקידים במקדש, שם העיר (שאיננה ירושלים) ואת הטקסים הנעשים ברחבי המקדש. היא מסבירה: "המחקר שלי הוא חלק מפסיפס של מחקרים שבאמצעותם ניתן להגיע להבנה מעמיקה של הזהות והתרבות היהודית שלנו בהקשר המסופוטמי, שבתוכו צמחו דתות אחרות. לידע הזה, יש חלק חשוב בהבנה של הערכים שלאורם אנחנו בוחרים לחיות, ובאמצעותם כל אחד מאיתנו מוצא משמעות".

מחקריה של ד"ר גנזל פורסמו במאמרים בכתבי עת וכספרים: "בצל – בין חורבן לתקומה, עיונים בספר יחזקאל" ו"חזון המקדש ביחזקאל בהקשרו הבבלי", בנוסף לקבצי מאמרים שיזמה - "בעיני אלוהים ואדם, מדע המקרא והאדם המאמין", "מקדשים יהודיים בהקשרם". מחקרים נוספים שלה  עוסקים בראשית ימי בית המקדש השני על רקע הספרות המסופוטמית ובמחקר המקרא במאה התשע עשרה.

בעבר שימשה ד"ר גנזל כראשת המדרשה באוניברסיטת בר-אילן, ולאורך כל הקריירה שלה היא חותרת ליזום מפגשים בלתי אמצעיים עם טקסטים רבניים לנשים ולגברים גם יחד. "כשהגעתי לאוניברסיטה כסטודנטית לתואר ראשון, רציתי ללמוד בצורה מעמיקה, והיה לי קשה לקבל את ההסללה שנעשתה לי ולשכמותי במחלקה לתלמוד, למסלול שנחשב ל'קליל יותר'. מסיבה זו התואר הראשון שלי היה בתנ"ך ופילוסופיה כללית". אחרי התואר הראשון ובמקביל לכתיבת הדוקטורט, השלימה ד"ר גנזל, באמצעות לימודיה במדרשה בבר-אילן, ומדרשת 'נשמת' גם את התחום של ספרות חז"ל. במשך השנים היא השתתפה בוועדות שונות – שהמכנה המשותף בהן הוא קידום שוויון הזדמנויות לנשים בתחום של מנהיגות נשית תורנית.

רוצים לדעת עוד על לימודים רב-תחומיים במדעי היהדות? היכנסו 

עוד כתבות שיעניינו אותך