Skip to main content
29.08.2022 | ב אלול התשפב

מערכת לייצור חומר חיטוי ממי ברז

המערכת שפותחה במחלקה לכימיה תייצר חומר חיטוי יעיל ובטוח שמתאים לניקוי משטחים, לגוף ולחקלאות

תמונה
מכונה לייצור חומר חיטוי

בימים אלה, בתום תהליך שארך כשנתיים, הושלם פיתוחה של מכונה לייצור חומר חיטוי יעיל ובטוח לאדם ולסביבה, המבוסס על מי ברז. את הפרויקט הובילו ד"ר ערן אברהם וד"ר יצחק כהן מהמעבדה לאלקטרוכימיה של פרופ' דורון אורבך. 

לדברי החוקרים חומר החיטוי המופק מהמכונה שפיתחו, נבדק דרמטולוגית ונמצא בטוח לשימוש ללא חשיפה לחומרים מסוכנים. כמו כן נבדקה היעילות האנטיבקטריאלית שלו ונמצא כי הוא אפקטיבי ביותר (מעל 99.999% יעילות).

"הצורך ביצירת סביבה נטולת מחוללי מחלות (פתוגנים) כגון בקטריות ווירוסים למיניהם, בצורה יעילה ובטוחה היא צורך תמידי", מסביר ד"ר אברהם, "ובמיוחד היום אחרי מגיפת הקורונה - במוסדות בריאות, קווי ייצור מזון ובתי ספר".

עד היום נעשה שימוש במוצרי חיטוי כגון מוצרים מבוססי אלכוהול, אקונומיקה או אמוניום רבעוני. מוצרים אלה אמנם מראים יעילות כלפי פתוגנים (מחוללי מחלות כגון סלמונלה), אבל תמיד קיימת מגבלה באפשרות השימוש בהם בשל הרעילות היחסית שלהם, הקורוזיביות כלפי משטחים ולעיתים גם המחיר. מטרת החוקרים הייתה לייצר חומר חיטוי יעיל ובטוח לשימוש שגם יתכלה על כל משטח, באופן תדיר, ולא יזיק לבני האדם. בתהליך הפיתוח גילו החוקרים שניתן לייצר חומר כזה על ידי שימוש נכון בתהליכים אלקטרוכימיים מבוקרים, כשהמקור הוא מי ברז.

עקרון נוסף שנלקח בחשבון בתהליך הפיתוח היה ממשק המשתמש. ואכן המנגנון שפותח פשוט להפעלה. "הצרכן רק צריך לבחור את סוג השימוש: חיטוי משטחים, חיטוי גוף ואפילו שימושים חקלאיים. המערכת תדע להתאים את ריכוז החומר הפעיל בהתאם".

הפיתוח, שהחל עם פרוץ מגיפת הקורונה במחלקה לכימיה, התנהל גם בעזרתם של צוות מהנדסים מחברת קאופמן מחקר ופיתוח. המכונה ופיתוחים נוספים אמורים להיות משווקים תחת המותג Purific.