Skip to main content
30.11.2022 | ו כסלו התשפג

היום בו נרצח ג'ון לנון

ב-8 בדצמבר 1980 ג'ון לנון נורה למוות בפתח ביתו שבניו יורק בידי מרק צ'פמן, סוג של מעריץ. פרופ' איל רגב מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה בבר-אילן חוזר אל היום ההוא

תמונה
לנון1

לנון הוציא אז את אלבומו השישי (הפעם עם יוקו אונו), Double Fantasy, שזכה להצלחה גדולה. המוזיקה שלו לאחר פירוק הביטלס לא הגיעה לפסגות התקליטים המופתיים של הלהקה. הוא הבין שהשיא מאחוריו, והתרכז בחיים עם אשתו יוקו אונו ובנם שון. אבל עכשיו, לאחר חמש שנים ללא הקלטות חדשות, הוא חזר לעניינים ותכנן אלבום נוסף (חלק מההקלטות יצאו לאחר מותו באלבום Milk and Honey).

נחזור לאותו יום בדצמבר 1980. כמה שעות קודם לכן, לנון חתם לצ'פמן על העטיפה של Double Fantasy. הרגע ההוא, המתועד בתמונה למעלה, באופן מוזר ביותר, תועד. מה גרם למעריץ לרצוח את מושא הערצתו, והאם לנון היה יכול למנוע את הרצח? נראה שכן. לשם כך היה עליו לחזור בזמן 14 שנה, אל משפט אחד, מדהים, שחרץ את גורלו.

בשנת 1966, בראיון לעיתון "לונדון איבנינג סטנדרט", לנון אמר: "הנצרות תיעלם. הביטלס יותר גדולים מישו. ישו היה בסדר גמור, והתלמידים שלו הרסו את זה." כשנודעו דבריו בארה"ב, החל חרם במאות תחנות רדיו, ומעריצים לשעבר שרפו תקליטים של הביטלס.

לנון הוכרח להתנצל במסיבת עיתונאים בשיקגו. הוא הסביר שלא התכוון לפגוע אלא רק ציין עובדות. אבל "ההתנצלות" רק החמירה את המצב. הביטלס הפסיקו להופיע ועברו לעסוק בהקלטות מתוחכמות.

העולם לא שכח ללנון את הדברים שאמר. למעשה, הם היו חלק מתפיסה חדשנית של הדת, שבאה לביטוי ב-1971 בשיר Imagine שמדבר בין היתר על עולם אידילי ללא דת ולאום, ומשקף את יחסיו המורכבים של לנון עם הנצרות. מצד אחד הוא ביקר את הממסד הדתי ומצד שני הושפע ממסרים של שלום ואהבה המיוחסים לישו. גם הביקורת על הדת הממוסדת והמרידה בה הן חלק מסיפור חייו של ישו. אולם היו שתפסו את לנון כאויב הנצרות, והרמיזות שלו שהרוק'נרול יחליף את הדת הוסיפו שמן למדורה. כך מארק צ'פמן, מעריץ שהפך לפונדמנטליסט נוצרי וגילה את הדברים שאמר לנון שנים לפני כן, החליט לשים קץ לאיום הזה.

סביר מאוד שאילו לנון לא היה אומר אז שהביטלס גדולים יותר מישו, הוא עדין היה איתנו. למאמר המלא

רוצים לדעת עוד על הקשר שבין ג'ון לנון וישו? האזינו לפודקאסט של פרופ' אייל רגב, שבו הוא מנתח את שיריו של לנון ואת מסלול חייו, ותוך כדי כך חושף את הביקורת של לנון על הנצרות וכיצד ישו האדם, שימש עבורו כמודל למסר של Love and Peace. הפודקאסט ג'ון לנון וישו זמין להאזנה באפליקציית בר-דעת 

עוד כתבות שיעניינו אותך