Skip to main content
12.01.2023 | יט טבת התשפג

5 פרויקטים למען הקהילה והסביבה

זה 5 שנים ברציפות שבר-אילן היא האוניברסיטה הצומחת ביותר בישראל במספר הסטודנטים. לציון חגיגות ה-5 הכירו 5 מהפרויקטים המשפיעים על הקהילה והסביבה

תמונה
OD_12-5_Top5_01-03

זה חמש שנים ברציפות שאוניברסיטת בר-אילן רושמת הישג יוצא דופן ומובילה בצמיחה במספר הסטודנטים הלומדים בה, בהשוואה לאוניברסיטאות בישראל (על פי נתוני הלמ"ס), לצד התקדמות בכל תחומי המחקר והשפעה על החברה. הכירו חמישה מהפרויקטים המתקיימים באוניברסיטה ומשפיעים על איכות החיים בקהילה ובסביבה. 

משפיעים על ניקיון הסביבה 
תופעת הזבל במרחב הציבורי שהפכה למטרד נפוץ, קשורה ישירות למשבר האקלים ולבעיות סביבתיות שמשפיעות על כולנו. פרופ' מיכל ציון מהפקולטה לחינוך בבר-אילן, הקימה ב-2020 מיזם יוצא דופן בשם "קחו אתכם את הזבל", במטרה לפתח אחריות אישית של אזרחים למניעת השלכת פסולת ולשמירת הסביבה במרחבים הציבוריים. המיזם מתמקד בחינוך ובפיתוח אחריות אישית, שתוביל אזרחים להימנע מהשארת אשפה ברשות הרבים, לצד גיבוש תוכנית לאומית למיגור תופעת הלכלוך ברשות הרבים, בשיתוף פעולה עם קובעי המדיניות בישראל.

עוצרים את התפשטות מחלת הסוכרת 
ספרת הסוכרת בגליל על שם ראסל ברי, הוא מיזם הפועל בעיקר בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, ומתמקד במכלול של פעילויות קהילתיות ואקדמיות, שמטרתן לצמצם את התחלואה בסוכרת ולשפר את הטיפול בה בגישה רב-תחומית אינטגרטיבית. הפרויקט מתמקד בקשר שבין פריפריה ובין תחלואה, והפעילויות בו, נוגעות בחולי סוכרת ובטרום סוכרתיים, בעזרת הצוותים הרפואיים בקהילה, בתי החולים, צוותי מחקר והרשויות המקומיות.

קליניקות מקצועיות לתמיכה בקהילה
במסגרת האוניברסיטה פועלות מבחר קליניקות מעשיות, המציעות לקהל הרחב סיוע וטיפול מקצועי חינם או בעלות סמלית. הקליניקה הטיפולית לפסיכולוגיה מספקת טיפולים פסיכולוגיים המתבססים על הגישות הטיפוליות המקובלות. גם ביחידה ללימודי המשך בבית הספר לעבודה סוציאלית פועלות כמה קליניקות טיפוליות לטיפול זוגי ומשפחתי ולטיפול בילדים באמצעות משחק.
בפקולטה למשפטים פועלות קליניקות שבהן מעניקים סטודנטים, לצד עורכי דין מוסמכים, ליווי וייצוג משפטי ללא תשלום, למי שידם אינה משגת. בית הספר לאופטומטריה ולמדעי הראיה, מצדו, מציע בדיקות ראייה לקהל הרחב ללא תשלום, בדיקות מיוחדות לאנשים עם ראייה לקויה ואבחון בעיות עיניים. בחנות הקליניקה ניתן לרכוש משקפיים, עדשות מגע, תמיסות ואביזרים מיוחדים במחירים מוזלים.

מקדמים פעילות נגד אלימות במשפחה 
אלימות במשפחה היא תופעה קשה, מורכבת וחוצת גבולות ומגזרים. אנשי אקדמיה רבים עוסקים בניסיונות להבין ולסייע במיגורה מכיוונים שונים, אך לרוב הפעילות המחקרית נותרת בגבולות המחלקה או הפקולטה. אוניברסיטת בר-אילן הקימה, לראשונה בישראל, פורום אקדמי בינתחומי לחקר אלימות במשפחה. מטרתו של הפורום, לאפשר היכרות ושיתוף ידע בין כל החוקרים העוסקים בנושא אלימות במשפחה בבר-אילן, לרבות אלימות זוגית, אלימות מגדרית, אלימות כלפי ילדים במשפחה, אלימות בין מתבגרים ואלימות נגד קשישים.

מקדמים את איכות החיים העירונית בעתיד
אחד האתגרים החשובים שעומדים בפני האנושות, הוא ניהול ערי הענק, שהולכות וצומחות במדינות רבות. באוניברסיטת בר-אילן פועל מרכז ייחודי המתמקד בערים חכמות, שהוכר על ידי האיחוד האירופי כחממה לחדשנות דיגיטלית. המרכז לערים חכמות פועל בשיתוף עם 20 ערים ורשויות ברחבי ישראל וכתריסר ערים בעולם, ומהווה נקודת מפגש בין חוקרים ומדענים ובין תושבי הערים, מקבלי החלטות וספקי פתרונות טכנולוגיים לעיר החכמה. קמפוס האוניברסיטה משמש כמעבדה חיה שבה ניתן לבחון רעיונות של מדענים ומערכות של ספקי פתרונות על אוכלוסיית היעד כמו אפליקציה לייעול השימוש בתחבורה ציבורית, חיישנים אוטומטיים להתראה לפינוי זבל, כלי רכב שיתופיים אוטונומיים, קירות ירוקים להפחתת הטמפרטורה באיי חום ועוד. במרכז, מתגבשים ומתפתחים שיתופי פעולה עם בעלי עניין שונים: עיריות, מדענים, תושבים, יזמים, ספקי פתרונות ורשויות. 

 

עוד כתבות שיעניינו אותך