Skip to main content
23.01.2023 | א שבט התשפג

לידות תאומים

ב-24 בינואר 2019, תינוקת המבחנה הראשונה שנולדה ברמב"ם שבה לבית החולים וילדה בו תאומים. פרופ' ג'וני יונס, מומחה להפריה חוץ-גופית מהמרכז הרפואי פוריה ומהפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל כותב על תאומים בישראל ובעולם

תמונה
תאומים

ב-24 בינואר 2019, תינוקת המבחנה הראשונה שנולדה ברמב"ם שבה לבית החולים וילדה בו תאומים. פרופ' ג'וני יונס, מומחה להפריה חוץ-גופית מהמרכז הרפואי צפון ע"ש ברוך פדה (פוריה) ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל כותב על לידות של תאומים בישראל ובעולם.

בארבעת העשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת בשיעור הריונות התאומים בעולם, כנראה בשל דרישה מוגברת לטיפולי פוריות. עלייה בשיעור ההצלחה בטיפולי פוריות ודחיית גיל הכניסה להריון לעשור הרביעי בחיי האישה תורמים אף הם לעלייה בשיעור הריונות התאומים.

שיעור הריונות התאומים גבוה פי 20 ושיעור ההריונות מרובי העוברים האחרים (שלישייה ויותר) גבוה פי 100 לאחר טיפולי פוריות בהשוואה להריונות טבעיים. בשנים האחרונות, ובהמשך לשינוי בשיטות ובמדיניות הטיפול, נראית האטה בשיעור הריונות התאומים ובעיקר בהריונות מרובי העוברים.

בהריון עם תאומים לא-זהים (כ־70% מהריונות התאומים הספונטניים) קיימים שני שקי הריון נפרדים שבהם שתי ביציות שהופרו על ידי שני תאי זרע שונים. טיפולי פריון מעלים בעיקר את השכיחות של הרינות מסוג זה. הריון עם תאומים זהים (כ־30% מהריונות התאומים) נוצר מהפריית ביצית אחת על ידי תא זרע בודד, אולם בתהליך חלוקת התאים של הביצית המופרית נוצר פיצול הגורם להיווצרות תאומים זהים.

לכל המידע על התוכנית לתואר ראשון בביוטכנולוגיה בבר אילן>>>

שיעור התאומים הלא-זהים בהריון טבעי משתנה בין מוצאים אתניים. לדוגמה, ביפן שיעור התאומים הזהים לכל 1,000 הריונות הוא 1.3, בארה"ב ובאירופה 8, ובניגריה 50. תאומים לא-זהים שכיחים יותר באימהות בגיל מתקדם, בנשים ולדניות, ובנשים עם תולדות משפחתיות של תאומים. בתאומים זהים השיעור קבוע: 4 ל-1,000. אחוז לידות התאומים בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על כ-5% מכלל הלידות.

הריונות מרובי עוברים, כולל תאומים, מוגדרים כהריון בסיכון גבוה

סיבוכי ההיריון השכיחים בתאומים לעומת הריון רגיל הם רעלת הריון, סכרת הריונית, לידה מוקדמת ועוד. קיימים גם סיבוכים ייחודיים להריונות תאומים עם שליה אחת (לרוב בתאומים זהים).

לאור זאת, המעקב הרפואי אחרי הריונות תאומים מתבצע במסגרות של הריונות בסיכון גבוה. לסיבוכים בהריונות אלה השלכות רפואיות, משפחתיות, סוציאליות, וכלכליות רבות.

כיום המטרה העיקרית בטיפולי פוריות היא השגת ילוד יחיד ובריא בכל הריון. בשנים האחרונות, האיגודים המקצועיים מנחים להוריד את שיעורי ההריונות מרובי העוברים כולל תאומים.

ההנחיות כוללות ביטול מחזורי טיפול לגרימת ביוץ כשנוצר חשש להתפתחות מספר רב של זקיקים (ביציות), והחזרת עובר אחד בלבד בטיפולי הפריה חוץ-גופית. התפתחות שיטת הקפאת עוברים וביציות מהימנה תורמת רבות להצלחתה של מדיוניות ההחזרה של עובר אחד בטיפולי הפריה חוץ-גופית.
 

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה היכנסו