Skip to main content
28.12.2020 | יג טבת התשפא

מרכז אימפקט לרפואה מותאמת אישית

היצירתיות והחדשנות של הרפואה המותאמת אישית מעוררת תקווה לריפוי יעיל יותר ומייסר פחות של סרטן ומחלות אחרות

תמונה
אימפקט

 

חוקרים מתחום הרפואה, מדעי החיים, המדעים המדויקים והפסיכולוגיה פועלים במשותף במרכז אימפקט חדש בבר-אילן לקידום הרפואה המותאמת אישית - תחום חדשני ומתפתח, המייעל את הטיפול בחולים במחלות קשות וחוסך מהם סבל רב. הגישה האימונותרפית השכיחה Immunotherapy), ניצול יכולתה של מערכת החיסון בגוף להשמיד תאים) לא תמיד מועילה, ואחד ההסברים המוצעים הוא חוסר התאמה בין הטיפול ובין אוכלוסיית החיידקים המתקיימת בגוף, המיקרוביום.

"לחולי סרטן רבים הטיפול הכימותרפי הוא סבל מיותר ותו לא", אומרת פרופ' מיכאלי, סגנית הנשיא למחקר, שהקימה את מרכז האימפקט וקיבצה בו עשרות חוקרים. "אחת הסיבות לכישלון הטיפול הוא חוסר התאמתו למטופל המסוים. באמצעות ריצוף גנומי (קריאת הקוד הגנטי) של הגידול הסרטני אפשר לאתר את המוטאציות שלו ולהתאים את התרופה לחולה", היא מסבירה.  

פרופ' סיריל כהן מהפקולטה למדעי החיים ע"ש מינה ואבררד גודמן, השותף במרכז האימפקט, מוביל מחקר בתחום יחסי הגומלין בין תאי T (תאי דם לבנים השותפים בתגובה החיסונית) ובין תאי סרטן. "באמצעות לקיחת דם מתוך הגידול הסרטני אפשר לברור ולהוציא תאי T, לשלב בהם שיפורים גנטיים כדי לחזקם במלחמתם בדיכוי שמשרה עליהם הסרטן, ולהזריק אותם בחזרה לגוף החולה", מסביר פרופ' כהן. זאת ועוד, בהשוואה לטיפול הכימותראפי, הטיפול הפרטני מכוון במדויק למוטאציות הסרטן של החולה, ומשום כך תופעות הלוואי שלו מצומצמות.

מחלת הסרטן מתחילה בפגיעה בגנים, ולכן עוסקים החוקרים בריצוף הדנ"א לאיתור המוטאציות הגורמות לו. פרופ' ארז לבנון מהפקולטה למדעי החיים משתמש אף הוא בגנומיקה כדי לתקוף תאים סרטניים ולהוביל להתאמה אישית של הטיפולים, אך מחקרו מתמקד ב-רנ"א. כאשר השינויים בעריכת ה-רנ"א יוצאים משליטה, המצב מנוצל על ידי הסרטן ליצירת גירסאות משלו, העמידות בפני ההגנות הקיימות בגוף. שינויי הגירסה האלה הם מושא המחקר של פרופ' לבנון ושותפיו, בשאיפה לרתום מנגנון טבעי ועוצמתי זה לטובת הטיפול. "התיקון של ה-רנ"א, מבלי לגעת ב-דנ"א, מפחית מאוד את הסיכון הגלום בטיפול הגנטי", מדגיש פרופ' לבנון.

גם במחלת הסוכרת נמצא קשר בין הרכב החיידקים בגוף לבין גורמי המחלה, ובמסגרת קונספט הרפואה המותאמת אישית מותאמת הדיאטה למרקם המאובחן של החיידקים במעי החולה. תחום נוסף המתחבר להתאמה האישית הוא, במפתיע, עולם הפסיכולוגיה. מחקרים העוסקים בדיכאון הצביעו על שינויים ב-RNA כתוצאה מטיפול פסיכותרפי, טיפול קוגניטיבי וטיפול תרופתי. ההבחנה בשינוי והיכולת להשוות בין דנ"א ובין רנ"א לפני הטיפול ולאחריו מאפשרות לקבוע האם הטיפול המסוים היה מועיל, ובמקרים רבים למנוע טיפולים ממושכים ויקרים, שאינם תורמים להקלה ואולי אף מעצימים את סבלו של המטופל.