Skip to main content
12.11.2023 | כח חשון התשפד

נדרשת התערבות רב-תחומית כדי למנוע סוכרת בבני נוער

מחקרו של פרופ' נעים שחאדה, מנהל מיזם "ספרת הגליל" בפקולטה לרפואה של בר-אילן, מצביע על הקשיים הגלובליים שמציבה המחלה ומציע כיוונים חדשים

תמונה
BIUWeb_Articles_Diabetes_03

סוכרת מסוג 2 בקרב בני ובנות נוער הפכה בשנים האחרונות לבעיה עולמית לנוכח העלייה בשכיחות המקרים, בעיקר בקבוצות סוציו-אקונומיות מוחלשות. בשנת 2021 לבדה נרשמו 41,600 חולות וחולים חדשים ברחבי העולם, ועל פי תחזיות החוקרים, עד שנת 2050 מספר המקרים צפוי לרבע את עצמו. מאמר סקירה של פרופ' נעים שחאדה מהפקולטה לרפואה בבר-אילן ומבית החולים רמב"ם ושל שותפו פרופ' וויליאם טמבורליין מביה"ס לרפואה באוניברסיטת ייל מציג תמונת מצב של התחלואה: מצד אחד מחלת הסוכרת מסכנת אוכלוסיות הולכות וגדלות, ומצד שני עדיין אין לה מענה מספק.

בהשוואה לסוכרת מסוג 2 במבוגרים, עבור בני נוער המחלה מסוכנת יותר, מתפתחת מהר יותר ועלולה להוביל לסיבוכי לב-כליה (מחלות קרדיו-רנטליות) ארוכי טווח בגיל צעיר ובדרגת חומרה גבוהה יותר מאשר בקרב בוגרים. אולם, על אף הסיכונים הברורים, האפשרויות הטיפוליות בצעירות וצעירים מתחת לגיל 20 מוגבלות ואינן מספקות. אחת הסיבות להתפתחות האיטית של הטיפול היא האתגרים המרובים הכרוכים בביצוע ניסויים קליניים בקבוצת החולים הצעירה והפגיעה המדוברת, אך קשורה גם בהיעדר תשתיות מחקר מתאימות.

המאמר של פרופ' שחאדה, מנהל מיזם ספרת הגליל לחקר הסוכרת, ונשיא האגודה הישראלית לסוכרת, ופרופ' טמבורליין מראה שבמהלך השנים האחרונות, על אף הקושי, נעשה מאמץ לפתח תרופות ייעודיות ויעילות לילדים ובני נוער שחולים בסוכרת מסוג 2. כמה מחקרים הניבו נתונים חדשים שפונים לצורך הדחוף לטיפול הולם במחלה וסיבוכיה.

בהתחשב בהתפתחות המהירה והאגרסיבית של המחלה, הטיפולים הנדרשים הם מהסוג של תרופות מאטות-מחלה (disease-modifying therapies) כמו משפחת האנלוגים של ההורמין GLP1 ותרופות מקבוצת מעכבי SGLT2, שמעכבות את פעילותם של חלבונים שגורמים לספיגה חוזרת של מרבית הגלוקוז בכליות, לצד טיפולים לוויסות רמות הגלוקוז בדם. נוסף על כך נדרש פרוטוקול טיפול מותאם אישית, הכולל גישה מהירה יותר לתרופות ועידוד ההתמדה בטיפול.

החוקרים מדגישים שאין די בטיפול הרפואי ומציינים שהניהול הכולל של סוכרת מסוג 2 בבני נוער תלוי בהתגברות על מכשולים חברתיים, סביבתיים וכספיים, ולכן אופי ההתערבות צריכה להיות רב-תחומי. חשוב להדגיש, אומר פרופ' שחאדה, כי גם בישראל אנו עדים לעליה משמעותית במספר חולי הסוכרת מסוג 2 בגיל הצעיר בעיקר באזורי הפריפריה ובאוכלוסיות עם מצב סוציו-אקונומי נמוך. במיזם ספרת הסוכרת בגליל שמים דגש מיוחד על מניעה או לפחות הפחתה של התופעה המסוכנת הזו.