מהפך בהשכלה הגבוהה: בר-אילן היא האוניברסיטה השנייה בגודלה בישראל
צמיחה של 30% בתוך שמונה שנים הקפיצה את בר-אילן מהמקום החמישי למקום השני מבין אוניברסיטאות המחקר הגדולות בישראל
נתונים חדשים המתפרסמים בדו"ח ההשכלה הגבוהה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2025 חושפים מהפך חסר תקדים: אוניברסיטת בר-אילן זינקה למקום השני מבין כלל האוניברסיטאות במדינה, מיד אחרי אוניברסיטת תל אביב ולפני האוניברסיטה העברית. מהפך זה הוא ציון דרך במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, המשקף שינוי עמוק בתפיסה כלפי האוניברסיטה, זהותה והשפעתה על החברה בישראל.
צמיחה עקבית בכל התחומים והתארים
בין השנים 2018 ל-2025 רשמה אוניברסיטת בר-אילן גידול של 30% בכלל התארים. העלייה נרשמה הן בתחומי המדעים המדויקים, ההנדסה והרפואה, והן במדעי הרוח והחברה, וזאת לעומת גידול של כ-3.5% בלבד בשאר האוניברסיטאות גם יחד.
מאחורי הזינוק המרשים עומדת תוכנית אסטרטגית רחבת היקף, שבמסגרתה עברה בר-אילן תהליך עומק של מיתוג מחדש, מהפכה דיגיטלית, פיתוח תשתיות, הקמת תוכניות לימוד חדשות ואטרקטיביות, והובלה מחודשת של מחקר והוראה.
יצירת תוכניות לימוד חדשות וטיפוח המצוינות במחקר
האוניברסיטה הרחיבה ופיתחה תחומי לימוד ומחקר מובילים, בהם תוכניות לימוד מגוונות בהנדסה, תוכנית שש-שנתית ברפואה, מרכזי ננוטכנולוגיה וסייבר מתקדמים, ותוכניות בתחום הבינה המלאכותית, כל זאת לצד המשך טיפוח המצוינות בתחומי המשפט, הפסיכולוגיה וחקר המדעים המדויקים.
הטמעת חדשנות ארגונית וטיפוח ההון האנושי
בר-אילן שמה דגש על מצוינות ניהולית וחדשנות פנים-ארגונית, באמצעות תהליכי קבלת החלטות מבוססי נתונים, ההוראה והמחקר הותאמו לעידן הדיגיטלי, והתפתחה תרבות ארגונית המעודדת שיתופי פעולה בין-תחומיים.
הנהלת האוניברסיטה השקיעה גם בהון האנושי: בסגל האקדמי והמנהלי כאחד, ויצרה תהליכי עבודה יעילים וגמישים, המגיבים במהירות לשינויים בעולם בכלל ובעולם ההשכלה הגבוה בפרט.
מובילה את המהפכה הדיגיטלית באקדמיה
בר-אילן בנתה מודל חדש של אוניברסיטה מחוברת, המתקשרת עם הסטודנטים בזמן אמת ומלווה אותם לאורך כל מסעם הלימודי: היא הקימה אתר אינטרנט חדיש הכולל קטלוג אינטראקטיבי ל-448 תוכניות לימוד, מערכות CRM ו-BI מתקדמות, מוקד שירות שנותן מענה גם בווטסאפ ובאמצעות בוטים חכמים. בכך הפגינה בר-אילן נוכחות מרשימה בעולם הדיגיטל, המגיעה למיליון מבקרים ייחודיים בחודש.
משפיעים מתוך משמעות
תחת הקונספט “משפיעים על המחר, היום”, נבנתה זהות אוניברסיטאית מעוררת השראה. סמל האדווה, המסמל את התפשטות ההשפעה של בר-אילן מבטא את הצמיחה, הפתיחות והחדשנות שלה. המיתוג החדש חיבר בין עולמות האקדמיה, החברה והערכים, והפך את האוניברסיטה למוסד שמדבר בשפתו של הדור הצעיר: שפה חכמה, רגשית, ומחוברת לעולם שבו מחפשים משמעות, השפעה וערך.
הכרה ציבורית מרשימה
הימים הפתוחים החווייתיים שערכה בר-אילן בקמפוס הפכו לשם דבר והכפילו פי שלושה את מספר המשתתפים והמתעניינים המבקרים באוניברסיטה לפני ההרשמה ללימודים. גם פלטפורמת “דלת פתוחה” בזום עם סגל האוניברסיטה,”, לצד בר-דעת, הפודקאסט האקדמי הראשון בישראל, התורם להנגשת הידע לקהל הרחב. כל אלה הפכו את בר-אילן לנוכחת ומשפיעה לא רק באקדמיה, אלא גם בכל שכבות ומגזרי החברה הישראלית.
שינוי זה ניכר גם בקהילת הסטודנטים בקמפוס, המשקפת נאמנה את פניה של החברה הישראלית כולה.
השינוי שעברה בר-אילן בשנים האחרונות מתבטא גם בתפיסה הציבורית כלפיה: במדד המותגים של גלובס לשנת 2024 דורגה אוניברסיטת בר-אילן במקום השלישי הארצי בין האוניברסיטאות שהציבור ממליץ ללמוד בה, לצד אוניברסיטת תל אביב והטכניון. בסקר ור"ה (2023), בקרב מתעניינים בלימודים, דורגה בר-אילן שנייה בלבד לאוניברסיטת תל אביב"
חזון שהפך למציאות
פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן רואה בנתונים הללו חזון שהפך למציאות. "אוניברסיטת בר-אילן במהלך אסטרטגי עמוק, רחב ועקבי הגיעה להישג חסר תקדים בהיותה האוניברסיטה השנייה בגודלה בישראל. אנו משפיעים על חייהם של מאות אלפי צעירים וצעירות מכל קצוות החברה הישראלית. זהו רגע מרגש עבור כולנו, המעיד על אמון הדור הצעיר ברלוונטיות שלנו ובמצוינות אקדמית שלנו, וביכולת אמיתית להכשיר אותם לאתגרי העתיד. בשנים הקרובות תמשיך בר-אילן להרחיב את השפעתה בתחומי המחקר, החדשנות, הקשר עם התעשייה ואחריותה כלפי החברה בישראל ובתפוצות."