האפליקציה Multi שתסייע לילדים לרכוש שפה זכתה בתחרות EdTech
האפליקציה החלה את דרכה כמחקר שבחן את יכולות השפה של ילדים דו-לשוניים. בעקבות הזכייה יציגו החוקרות את האפליקציה בתחרות בינלאומית
כשילד מצליח לדבר בשתי שפות בבית, אבל בגן הוא מתקשה להתבטא - האם מדובר בקושי או בלקות כלשהי, או שזהו תהליך טבעי של רכישת שפה בסביבה דו לשונית? ומה עושים כשהתור לקלינאית תקשורת הוא בעוד כמה חודשים? שלוש חוקרות מבר-אילן החליטו להתמודד עם הבעיה ופיתחו אפליקציה למיפוי יכולות השפה לילדי גן בצורה חווייתית ומשחקית. האפליקציה שלהן Multi, זכתה בפרס Global EdTech Startups Awards (GESAwards).
החוקרות - פרופ' כרמית אלטמן מהפקולטה לחינוך, פרופ' שרון ערמון לוטם מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית וד"ר הדר אבוטבול-עוז קלינאית תקשורת בוגרת בר-אילן, מספרות כי האפליקציה כוללת ממשק אינטראקטיבי מבוסס משחקים, שמונע על ידי בינה מלאכותית מתקדמת. באמצעות המשחקים, בונה האפליקציה פרופיל שפה מפורט לכל ילד, ומאפשרת לגננת, או לקלינאיות התקשורת, ליצור עבור הילדים תוכניות למידה מותאמות אישית. הפלטפורמה מציעה גם כלים לגננות ולהורים, ובהם מערכי הדרכה, הנחיות ליעדים, ותוכניות תמיכה שמטתם ליצור עבודה בשיתוף פעולה סביב הצרכים הייחודיים של כל ילד. "דיבור הוא מיומנות בסיסית, ואסור לפספס אותה," אומרת ד"ר אבוטבול-עוז. "המטרה שלנו היא לתת לכל ילד הזדמנות שווה להצליח, ולוודא ששום ילד לא יישאר מאחור."
מהאקדמיה – לשינוי אמיתי בחייהם של ילדים
Multi החלה את דרכה כמחקר, שמטרתו הייתה למפות את יכולות השפה של ילדים דו-לשוניים. פרופ' שרון ערמון לוטם, מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, ופרופ' כרמית אלטמן מהפקולטה לחינוך, פתחו אי שם בשנת 2007 מעבדה משותפת, המתמחה ברכישת שפה ודו לשוניות. ד"ר הדר אבוטבול עוז, קלינאית תקשורת בהכשרתה, הגיעה אל המעבדה במסגרת הדוקטורט שלה, שעסק באיתור סיכון ללקות שפה בקרב ילדים דו-לשוניים. אז עלה הרעיון לנסות ולמפות את הקשיים דרך אפליקציה. שלושת החוקרות פנו ל-UnBox, מרכז היזמות של אוניברסיטת בר-אילן, שם חבר אליהן היזם חן ברקת, המתמחה בחיבור שבין טכנולוגיה וחינוך.
אלא ששורת המשברים שעברו על ישראל בשנים האחרונות – מגיפת הקורונה ועד מלחמת חרבות ברזל – יצרו שיבושים בשגרה הלימודית, טראומה ופערים בהתפתחות בקרב כלל אוכלוסיית הילדים בישראל, ובפרט ילדים המתגוררים באזורי קונפליקט. הביקוש הגובר, לצד מחסור באנשי טיפול מתאימים, יצר מצב בו מבחני שפה מסורתיים לא יכלו עוד לעמוד בקצב, וילדים נאלצו להמתין לטיפול שפתי חודשים ארוכים. אז, הבינו שלושת החוקרות שהכלי שלהן יכול להיות הפתרון שישנה את המפה – במיוחד עבור הילדים שנמצאים בסיכון גבוה להישאר מאחור.
האפליקציה עברה התאמות, כך שתתאים לעבודה בתוך מסגרות החינוך, ותמפה את היכולת השפתית של ילדי הגן כולם. צוות המורכב קלינאיות, מנהלות גן ומדריכות בגנים סייע בבניית התכנים. לאורך הדרך, זכה המיזם לתמיכה של רשות החדשנות, למענק מטעם משרד הרווחה ומטעם עמותת תפוח, וזכה גם בתחרות של קהילת הנשים IL. "הכלי שפיתחנו הוא סוג של שומר-סף, שמסייע להוריד עומס ממערכת הבריאות ולתת מענה בתוך המסגרת החינוכית", מסבירה פרופ' אלטמן.
התוצאות מדברות בעד עצמן: בגני ילדים ובבתי ספר שבהם אומצה המערכת, נראה שיפור של יותר מ-30% ביכולת השפתית של הילדים. מה שהחל כפרויקט מחקרי הפך לסטרטאפ חברתי מצליח, שיכול לשנות את הדרך בה מקבלים ילדים מענה וסיוע בכל הנוגע לקשיים בהתפתחות השפה בארץ – וגם בעולם. "הכוונה היא לפתח את הפלטפורמה גם בשפות נוספות, כמובן תוך חשיבה עמוקה והתאמה לשוק ולצרכים המקומיים", אומרת פרופ' אלטמן.
הכלי שיעזור לכל ילד למצוא את קולו
Global EdTech Startups Awards (GESAwards), שנוסדה בשנת 2014, היא תחרות ה-EdTech הגדולה בעולם, אליה ניגשים למעלה מ-6,000 סטארט-אפים מ-130 מדינות. התחרות חוגגת טכנולוגיות פורצות דרך המגדירות מחדש את האופן שבו חינוך מועבר ונחווה. הפרס הוענק למפתחות האפליקציה במהלך EdTech Prime Time, אירוע החדשנות החינוכית המוביל בישראל, המיועד לסטארט-אפים בתחום החינוך.
עם זכייתה בתחרות הישראלית לשנת 2025, Multi מצטרפת לרשת עולמית של חדשנות המעצבת את עתיד החינוך. הפלטפורמה תייצג את ישראל בגמר העולמי של GESAwards, לצד סטארט-אפים מלמעלה מ-60 מדינות. "הישג זה מראה מה יכול לקרות כאשר מחקר, טכנולוגיה וחמלה נפגשים", מסכמת פרופ' אלטמן. "החזון שלנו תמיד היה ליצור כלים שיעזרו לכל ילד למצוא את קולו, בכל שפה."