Skip to main content
03.07.2022 | ד תמוז התשפב

יום האמוג'י הבינלאומי

מדוע האימוג'ים נפוצים כל כך? אילו מהם פופולריים יותר? ומה תפקידם בתקשורת הבינאישית?

תמונה
אימוג'י

לכבוד יום האמוג'י הבינלאומי, החל ב-17 ביולי, פרופ' חיים נוי מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן, משרטט קווים לדמותם של היצורים הכי פופולרים של העידן הנוכחי.

האמוג'י פרצו לחיינו לפני פחות מעשרים שנה, והיום קשה לדמיין תקשורת דיגיטלית ללא שלל הדמויות הזעירות הללו.יש קרוב ל-3,000 אמוג'י, והשכיח שבהם הוא האמוג'י הבוכה מצחוק. בשנת 2015 אמוג'י זה זכה להיות מילת השנה של מילון אוקספורד, ולפי אתר emojitracker.com, מאז 2012 הוא הופיע כ-2.5 מיליארד פעמים. אמוג'י שכיחים אחרים נוספים הם הפנים המחייכות עם אגל זיעה, אמוג'י של לב (בצבעים שונים), אמוג'י מנשק, פרחים, ואמוג'י עם עיניי לבבות.

מדוע האמוג'י נפוצים כל-כך? הם ממלאים פונקציות תקשורתיות בסיסיות וחיוניות עבור בני אדם. רבים המעיטו בחשיבותם, והם לא נלקחו ברצינות מבחינה מחקרית, אולם כיום מבינים בחשיבות ובמשמעויות שהאמוג'י נושאים ומעצבים. עובדה שלפני כשש שנים תססה הרשת במחאה על הגוון של האמוג'י המייצגים אנשים, ומאז ניתן לבחור את הגוון המתאים - כהה או בהיר.

אמוג'י מהווים שפה תקשורתית שימושית שאינה מילולית. ניתן להעביר בעזרתם בקלות רגשות ללא שימוש במילים, ואף לתקשר עם אנשים מתרבויות שונות שאינם דוברים את שפתנו (אם כי המחקר מראה שגם בתקשורת עם אמוג'י מצויים הבדלים בין-תרבותיים משמעותיים). זהו הסבר טוב, אולם הוא אינו ממצה, ולבדו אינו מסביר את שכיחותם.

בקורסים בבית הספר לתקשורת אנו נוכחים כי לעתים קרובות מופיעים אמוג'י לצד טקסט מילולי. זהו ההסבר השני, ולפיו משמשים האמוג'י לעתים קרובות כדי לפצות על היעדרם של סיגנלים לא מילוליים, כגון שינויים באינטונציה של הדיבור, הבעות פנים, שפת גוף, שתמיד ליוו תקשורת מילולית בין אנשים. כך, האמוג'י משמשים כדי להבהיר ולדייק את משמעויות המילים הנאמרות. כדאי לזכור שכשאנו משתמשים בתקשורת מתווכת (שאינה פנים-מול-פנים), אנו נותרים רק עם מילים, והאמוג'י חיוניים להבהרת המשמעות שלהן

הסבר שלישי ואחרון קשור בכך שמאז ציורי המערות הקדומים באירופה (לפני 40,000 שנה), התקשורת האנושית כללה רכיב חזותי-אייקוני בולט. הכוונה לסימנים המזכירים מבחינה חזותית את מה שהוא מסמנים (בניגוד לתקשורת מילולית). מנקודת מבט זו, חוקרים מצביעים על חזרתו של הממד האייקוני לתקשורת אנושית, והשכיחות הגבוהה של השימוש באמוג'י אינה מהווה חידוש אלא תיקון תקשורתי.

--------

פרופ' חיים נוי מבית הספר לתקשורת בבר-אילן מלמד קורסים על אמוג'י בתקשורת דיגיטלית יומיומית, והוא יו"ר האגודה הישראלית לתקשורת

מעוניינים לקרוא על זרקורים נוספים לאורך השנה? היכנסו