Skip to main content
07.12.2021 | ג טבת התשפב

הכירו את מרים חסון

חוקרת את השפעת חוויות הילדות של האם על הטיפול שלה בתינוק בבית הספר לעבודה סוציאלית

תמונה
מרים חסון

ב-7 בדצמבר נערך טקס הענקת פרס נשיא אוניברסיטת בר-אילן ודיקנית בית הספר ללימודים מתקדמים לדוקטורנטיות ולדוקטורנטים על פרסום מאמרים בתחומי מדעי האדם (2021). בין מקבלי הפרס הייתה גם מרים חסון, עובדת סוציאלית קלינית ודוקטורנטית בבית הספר לעבודה סוציאלית בבר-אילן. חסון, מלגאית נשיא לסטודנטים מצטיינים ומלגאית קרן שופף, זכתה בפרס לאחר שפרסמה 11 מאמרים בכתבי עת בינלאומיים והציגה את עבודתה בכנסים בינלאומיים.

בעבודת הדוקטורט שלה, בהנחיית פרופ' אורית טאובמן-בן-ארי, מרים בוחנת נושא שלא נחקר כמעט עד כה: חוויות דיסוציאטיביות ומחשבות חודרניות של אימהות במהלך הטיפול בתינוקותיהן. באופן ספציפי, היא בודקת את תרומתן של חוויות ילדות, הן טראומטיות והן חיוביות, לאופן שבו אימהות חוות את הטיפול בתינוק לאחר הלידה.

במחקרה היא מתייחסת לתקופה שלאחר הלידה ולטיפול בתינוק כתקופה רגישה בחייה של האישה, שלצד הסיפוק והאושר שהיא מזמנת, עשויה גם לעורר חוויות ורגשות של חרדה, דחק וחוסר אונים. מרים שיערה, ומחקרה הוכיח, שנשים שחוו טראומה בילדותן, מתמודדות עם רמה גבוהה יותר של חוויות דיסוציאטיביות ומחשבות חודרניות בהשוואה לנשים אחרות.

מחקרה של מרים מתמקד לא רק במצוקה ובקושי, אלא גם בכוחותיהן של הנשים, ונועד לבחון כיצד ניתן להפחית מצוקה ובמקביל להעצים נשים אלו באמצעות זיהוי המשאבים החיוביים העומדים לרשותן, כגון תמיכה חברתית וחמלה עצמית, העשויים להוביל לתוצאות חיוביות כמו צמיחה אישית ותחושת יעילות הורית. לצד הבנת ההשלכות של חוויות טראומה בילדות, היא מבקשת להדגיש גם את תרומתן של חוויות חיוביות בילדות.

מאז פרוץ מגפת הקורונה, מרים, יחד עם פרופ' טאובמן – בן-ארי וסטודנטים נוספים, שותפים בשני פרויקטים מחקריים הבוחנים את ההשלכות הפסיכולוגיות של המגפה בקרב נשים בהיריון והורים חדשים. בפרויקט הראשון הם ערכו השוואה בין נשים הרות יהודיות וערביות בישראל וגילו, שבדומה לקבוצות מיעוט נוספות ברחבי העולם, נשים ערביות חוו מצוקה פסיכולוגית רבה יותר מנשים יהודיות בעקבות המגפה. בפרויקט השני בחנו החוקרות והחוקרים את השלכות המגפה על הורים חדשים במעבר להורות, ומצאו שהמגפה הובילה לרמה גבוהה של דחק הורי, אך לצד זאת גם להשלכות חיוביות כמו עלייה בסיפוק הזוגי ובתפיסת המשמעות בחיים.

"מעבר לשאיפתי לתרום לשדה התיאורטי, אני מקווה להוציא לפועל את התובנות והמסקנות של מחקריי ולתרום לפיתוח ויישום של התערבויות טיפוליות עבור נשים בהיריון ואחרי הלידה," אומרת מרים. "אני מאמינה כי התערבויות טיפוליות והגברת המודעות לנושאי המחקר יוכלו לשפר את רווחתן הנפשית של נשים ולסייע להן לחוש בטחון וצמיחה בתפקידן האימהי".

 

רוצים לדעת עוד על לימודי עבודה סוציאלית? היכנסו