Skip to main content
23.08.2022 | כו אב התשפב

תורנויות ארוכות מעלות את הסיכוי לתאונות דרכים

מחקר חדש מגלה כי רופאים ומתמחים שעובדים משמרות ארוכות, מדווחים על יותר עבירות נהיגה

תמונה
משולש אזהרה

מחקר חדש שנערך במכון לחקר הגורם האנושי בתאונות הדרכים מוכיח, הפעם במספרים - המצוקה הקשה של הרופאים והמתמחים כתוצאה משעות העבודה הממושכות, המספר הגבוה של המטופלים וחוסר השינה, בתוספת נהיגה בתנאי עומס בכבישים, גורמים לעלייה חריפה בתאונות הדרכים ולפגיעה בבריאותם של הרופאים והמתמחים.

המחקר מדגים כי בתחום הנהיגה, במיוחד ביום השני אחרי המשמרת, הרופאים מדווחים על יותר עבירות בדרכים, טעויות בנהיגה ויוצר התנהגות אגרסיבית בנהיגה. ראש המכון לחקר הגורם האנושי בתאונות הדרכים, פרופ' טובה רוזנבלום, אומרת כי "במחקר הזה נבדקו תפקודים שונים של מתמחים בחמש נקודות זמן ולא רק בשתי נקודות זמן. התוצאות שהתקבלו בו מחדשות כי משמרות 26 שעות גורמות נזק לא תמיד מיד בתום המשמרת אלא גם יום-יומיים אחרי ולפעמים אפילו לפני המשמרת כתוצאה מהלחץ".

במחקר נמצאה השפעה מתמשכת וכרונית על המתמחים שעושים תורניות ארוכות מעל ל 26 שעות. ד"ר דני חזן, שהביל את המחקר מצוי בעצמו לקראת סיום התמחות בכירורגיה כללית. לדבריו, "רוב הנבדקים במחקר, כולם רופאים ומתמחים, סובלים מפגיעה בבריאותם הנפשית והפיזית המלוות בהשמנה חולנית, עצבנות יתר, ועייפות כרונית. המתח שבו הם שרויים משפיע על עלייה במעורבותם בתאונות. מנקודת הראות שלי כמתמחה, חובה עלינו להגביר את המודעות למצב ולהמשיך ולחקור באופן כלל ארצי את הסכנות בהם נמצאים המתמחים ברפואה ובכירורגיה בפרט".

את המחקר הובילו החוקרים ד"ר חזן דני ופרופ' רוזנבלום, מהמחלקה לניהול באוניברסיטת בר-אילן והוא הוצג בכנס השנתי ה-30 של המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים.

רוצים לדעת עוד על תוכניות הלימוד במחלקה לניהול? היכנסו