Skip to main content
23.11.2022 | כט חשון התשפג

מענק ERC לשני חוקרים חדשים מאוניברסיטת בר-אילן

ד"ר חנה קרנצלר מהפקולטה למדעי החיים זכתה במענק בסך 1.8 מיליון אירו וד"ר יותם קפלן מהפקולטה למשפטים במענק בסך 1.2 מיליון אירו

תמונה
חנה ויותם

מועצת המחקר האירופית, ERC, יזמה מענק יוקרתי שמוקדש לחוקרים חדשים. עם מקבלי המענק נמנים שני חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן - ד"ר חנה קרנצלר, אקולוגית ימית שחוקרת את האוקיאנוסים, שמחקרה זכה במענק בשווי 1.8 מיליון אירו, וד"ר יותם קפלן מהפקולטה למשפטים, שמחקרו לטובת פיתוח ענף משפטי חדשני המתבסס על המושג "התעשרות בלתי צודקת", זכה במענק בשווי 1.2 מיליון אירו.

מחקרה של ד"ר קרנצלר מתמקד בנגיפים הנמצאים בטיפת מי ים, שיש להם תפקיד קריטי במחזור הפחמן העולמי ובוויסות האקלים. המחקר עליו קיבלה מענק, יתמקד בקבוצת פיטופלנקטונים הנקראים "דיאטומים" ובנגיפים ייחודיים ומסתוריים שמדביקים דיאטומים באוקיינוס. בין הפיטופלנקטון המגוון והנפוץ ביותר באוקיינוס, דיאטומים תורמים כ-20% מהייצור הראשוני על פני כדור הארץ. עם יותר ממיליון דיאטומים בטיפת מי ים אחת, וירוסים משנים תהליכים אקולוגיים, אבולוציוניים וביו-גיאוכימיים באוקיינוס.

עם זאת, ידוע מעט מאוד על מתי, היכן ואיך דיאטומים ווירוסים מתקשרים. "עקב הדחיפות בצורך לפענח איך תהליכים באוקיינוס מגיבים לשינויי אקלים עולמיים, אנו מקווים שהפרויקט הזה יספק תובנות לגבי האופן שבו תנאים סביבתיים מווסתים אינטראקציות דיאטומיות של מארח-וירוס ומחליפים את האיזון בין עמידות ורגישות. הפרויקט שלנו משלב הן עבודת מעבדה והן עבודת שטח כדי להבהיר כיצד הדבקה בנגיף של דיאטומים משפיעה על שיפועים סביבתיים ואקו-פיזיולוגיים באוקיינוס. אנו מקווים שהמחקר יקדם את ההבנה שלנו לגבי הדינמיקה המיקרוסקופית העומדת בבסיס הייצור הראשוני והמחזוריות הביו-גיאוכימית באוקיינוס", הסבירה ד"ר קרנצלר.

מחקרו של ד"ר קפלן עוסק בדרכים להתמודד עם בעיות חברתיות גדולות, שמייצרות רווחים עצומים עבור שחקנים חזקים ורבי השפעה. למשל, תופעת הפייק ניוז, המאיימת על יציבות דמוקרטיות ברחבי העולם ומייצרת רווחים עבור הרשתות החברתיות, או משבר האקלים שמהווה מכשלה גדולה כל כך, בגלל שיצרנים רבים מרוויחים מפעילות מזהמת. "כדי להתמודד עם בעיות כאלה, עלינו לזהות את הקשר בין התנהלות פוגענית לבין רווחיות גבוהה, ואז לפתח את הכלים המשפטיים כדי לבטל את הקשר הזה ולהתמודד עימו", מסביר קפלן.

ה-ERC, שהוקם על ידי האיחוד האירופי ב-2007, הוא ארגון המימון האירופאי המוביל להצטיינות ולקדמה במחקר. מענק ההתחלה עוזר למדענים צעירים מצטיינים עם ניסיון של שנתיים עד שבע שנים לאחר הדוקטורט שלהם, להשיק פרויקטים, להקים צוותים ולממש את הרעיונות המבטיחים ביותר שלהם.