Skip to main content
25.12.2022 | א טבת התשפג

רופאי העתיד מקדמים אורח חיים בריא בקהילה

קורס חדשני בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, מכשיר סטודנטים וסטודנטיות לרפואה לאימון מטופלים בסיכון לאורח חיים בריא

תמונה
אורח חיים בריא

בקהילות הרפואה והבריאות יודעים זה כבר שקידום אורח חיים בריא הוא המפתח למניעת מחלות שנובעות מהרגלים הקשורים באורח חיים, ביניהן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגי סרטן שונים ועוד. אף על פי כן, רופאות ורופאים רבים חשים שאין להם את הכלים להנחות את המטופלים לרכישת הרגלים מיטיבים. קורס חדשני לקידום אורח חיים בריא (Lifestyle medicine), המתקיים בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל נותן מענה לצורך החשוב הזה בקהילה וכפי שעולה מהמחקר שנערך בעקבותיו, משפיע גם על הסטודנטים שהשתתפו בו. בסוף התוכנית נמדדה השפעתו של הקורס ופורסמה כמאמר ב-Israel Journal of Health Policy Research.

בקורס שנקרא 'רפואת אורחות חיים' השתתפו השנה 19 סטודנטים וסטודנטיות שאימנו 29 מטופלים מתושבי העיר, הסובלים ממחלות כרוניות. לפני האימון הסטודנטים עברו הכשרה מתאימה לליווי לשינוי אורחות חיים. תהליך האימון כלל שישה מפגשים שעסקו בקידום בריאות, שיפור התזונה, הגברת פעילות גופנית ועוד.

כחלק מהמחקר שנערך למדידת השפעתו של הקורס, נבחנו לפני הקורס ואחריו, השינויים בגישתם של הסטודנטים לאורח חיים בריא, יכולתם לבצע את האימון וסגנון החיים שלהם - והושוו לקבוצת ביקורת. בד בבד נאספו מדדי בריאות פיזיולוגיים ושינויים התנהגותיים אצל החולים שהשתתפו במחקר. נבדקו גם השקפותיהם של הסטודנטים והחולים על ההתערבות.

בקרב הסטודנטים נמצא כי חלה עלייה במידה שבה הם תפסו את חשיבותו של ייעוץ לאורח חיים בריא. תפיסתם העצמית של הסטודנטים כבעלי יכולת למלא את תפקידם כמקדמי בריאות הייתה גבוהה כבר בתחילת המחקר ונשארה כזאת גם לאחריו (מדובר בהישג שאינו ומובן מאליו, שכן מעבודות קודמות ידוע שסטודנטים שלא התנסו בתחום מסוים חשים ביטחון רב יותר בהשוואה לאלה שלא התנסו בו).

בקרב החולים חלה עלייה של יותר מפי שניים בשיעור המבצעים פעילות גופנית וכן חלה עלייה במשך הזמן שבו הם עסקו בפעילות גופנית. החולים הפחיתו צריכה של מזונות לא רצויים כמו חטיפים שאינם בריאים, ממתקים ומשקאות מסוכרים. בבחינת המדדים הרפואיים של החולים נצפתה מגמת ירידה ברמות הכולסטרול מסוג LDL. החולים גם ציינו את האמפתיה והקשב של הסטודנטיות והסטודנטים ודיווחו על רמה גבוהה מאוד של שביעות רצון. לא פחות חשוב, המחקר הראה שניתן לקדם באופן אפקטיבי אורח חיים בריא באמצעות יעוץ שניתן על ידי הרופאות והרופאים של העתיד.

צוות המחקר בהובלת ד"ר לילך מלצקי, סגנית דיקן הפקולטה לרפואה להוראה בקהילה, ציין שלמודל זה של הוראה מבוססת התנסות בתחום רפואת אורח חיים יש פוטנציאל לשנות את אופן ההוראה של רפואת אורחות חיים כך שיטמיע התנסות בצד לימוד תאורטי. זוהי בשורה משמחת לכל מי שהיה מעורב בקורס, שהחל להילמד בפקולטה לרפואה ב-2016 ועבר מאז התאמות כדי להגביר מיומנויות ליווי לשינוי אורחות חיים מעולם האימון, הגישה המוטיבציונית, הפסיכולוגיה החיובית ועוד.

"האתגר הגדול ביותר באימון חולים לאורח חיים בריא הוא הקושי לבצע שינוי," אומרת ד"ר מלצקי. "תחשבו מה זה בשבילכם להתחיל דיאטה או לאחרים להפסיק לעשן או להתחיל ולהתמיד בביצוע פעילות

גופנית. אלה אתגרים חשובים כל כך לשינוי לטובת הבריאות וכל כך קשים לביצוע." ההרגלים הבעייתיים הנפוצים כיום בעולם המערבי ומסבים נזק משמעותי לבריאות כוללים בין השאר הרגלי תזונה לא בריאים, עם עודף משקל או בלעדיו, עישון, העדר פעילות גופנית ויושבנות וצריכת יתר של אלכוהול. לאחרונה, צוות המחקר ביצע מיפוי של לימודי אורחות חיים בפקולטה לרפואה ופרסם את התוצאות בכתב העת BMC Medical Education. בהמשך מתוכננת התערבות של סטודנטים לרפואה עם מטופלים עם טרום סכרת במסגרת מיזם ספרת הסוכרת של הפקולטה לרפואה בגליל.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה היכנסו