Skip to main content
12.02.2023 | כא שבט התשפג

סלאמה זיד מקלדה

ניואנסים תרבותיים יכולים ליצור הבדל עצום בתחומי הטיפול הקליני, הפסיכולוגי והפסיכותרפי 

תמונה
סלאמה מקלדה

הכירו את סלאמה זיד מקלדה, סטודנט לתואר שלישי במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, והקרימינולוג הקליני הראשון והיחיד מהעדה הדרוזית. סלאמה, מלגאי טעם קרן אייסף, חוקר את חשיבותה של התרבות בטיפול הקליני. "אני לא מאמין שטיפול אחד מתאים לכולם, אלא שיש צורך להתאים טיפול ברמה התרבותית והערכית, במיוחד בתחום הקרימינולוגיה הקלינית. חשוב ללמד ניואנסים תרבותיים שיכולים ליצור הבדל עצום בתחומי הטיפול הקליני, הפסיכולוגי והפסיכותרפי". 

סלאמה, תושב דליית אל כרמל, החל את מסלולו בתואר ראשון בקרימינולוגיה והמשיך לתואר שני בקרימינולוגי קלינית. "למדתי את התחום אצל מייסד המגמה הקלינית בארץ, פרופ' פטר סילפן, והשילוב של נושאי העבריינות ומחלות הנפש עניין אותי מאוד. משם המשכתי לתואר שלישי כי לדעתי חסרים אנשי מקצוע מהחברה הערבית. להערכתי, יש חשיבות להכרת הרקע תרבותי של המטופל, כדי שהוא יוכל באמת לקבל את המענה שלו הוא זקוק", אומר מקלדה, שכותב כיום עבודת דוקטורט ייחודית ופורצת דרך בנושא "קרימינולוגיה קלינית רגישת תרבות" בהנחיית פרופ' סופי וולש ופרופ' יעל אידיסיס בבר-אילן.

"התרבות משפיעה על התפיסה החברתית בנוגע להפרעות נפשיות וגם בנוגע לפשיעה או להתנהגות לא מקובלת חברתית. בנוסף, היא משפיעה על תפיסת הפנייה לטיפול פסיכולוגי", אומר סלאמה. לדבריו, הוא שואף לעודד טיפול רגיש תרבות, עם דגש על קבוצות אתניות שלהן מאפיינים תרבותיים ייחודיים: "מטרת המחקר הנוכחי שלי היא להרחיב את הידע התיאורטי בנוגע לטיפול רגיש תרבות, בדגש על אוכלוסייה פורנזית מקרב החברה הדרוזית בישראל". מעבר לכך, מוסיף סלאמה, מטרתו היא לסייע לאנשי מקצוע בשטח לבחון את ההיבט התרבותי של העדה הדרוזית, שהיא מאוד סגורה, עם דת סודית, ושנושאי העבריינות ומחלות הנפש בה עדיין נחשבים לטאבו וקשה לדבר עליהם. "אני שואף לעזור למטפלים לגשת למטופלים בצורה הנכונה, ולמטופלים לקבל את הטיפול היעיל ביותר עבורם", הוא מסכם.

לדברי סלאמה: "הדבר הכי מהנה עבורי בלימודים הוא האפשרות לשלב בין מחקר באקדמיה מצד אחד לבין הפרקטיקה בשטח מהצד השני - האינטגרציה בין הידע התיאורטי הנלמד באוניברסיטה לבין ההקשר הסוציו-תרבותי של המטופלים עמם אנו נפגשים בפרקטיקה".

סלאמה מציין כי קרן אייסף תרמה רבות ללימודיו "ובלעדיה היה לי הרבה יותר מתאגר לבצע את המחקר". ולגבי העתיד הוא מתכנן להמשיך לפוסט דוקטורט בחו"ל. "בנוסף, אני שואף לבנות קורס בנושא 'קרימינולוגיה קלינית רגישת תרבות' כדי להרחיב את הידע אצל הסטודנטים לחשוף אותם לתרבויות שונות". 

לתוכניות הלימוד במחלקה לקרימינולוגיה היכנסו