Skip to main content
25.05.2022 | כד אייר התשפב

טכנולוגיה שהופכת מי ברז לחומר חיטוי יעיל ובטוח

החומר שנוצר הוא תחליף ירוק לחומרי חיטוי כימיים, ויאפשר לחטא משטחים במוסדות בריאות ומקומות ציבוריים

תמונה
מים

טכנולוגיה חדשנית שהופכת מי ברז לחומר חיטוי יעיל ובטוח נגד וירוס הקורונה פותחה באוניברסיטת בר-אילן. החומר החדש, המיוצר באמצעות שימוש באלקטרודות, הוא תחליף ירוק וידידותי לאלכוג'ל ולחומרי חיטוי כימיים אחרים, והוא יאפשר לחטא משטחים במוסדות בריאות ומקומות ציבוריים על בסיס יומי וללא סכנה.

הטכנולוגיה פותחה על ידי ד"ר ערן אברהם וד"ר יצחק כהן במעבדה של פרופ' דורון אורבך במחלקה לכימיה והמכון לננו-טכנולוגיה וחומרים מתקדמים במטרה לחסל חיידקים ונגיפים ללא הנזקים הסביבתיים של חומרי החיטוי הקיימים. המים עוברים תהליך אלקטרוכימי, וטכנולוגיה פשוטה הופכת אותם לשמישים כחומרי חיטוי שניתן לאחסן במכלים ממוחזרים או רב-פעמיים. החומר בטוח לשימוש ולכן מתאים הן לבתי חולים והן לגני ילדים ולחיטוי חפצים, משטחים ורהיטים בבית. בסיום השימוש במסכה וכפפות, ניתן לרסס אותם ואת כפות הידיים בחומר, ללא חשש מצריבה או מייבוש העור.

חומר החיטוי החדש אפקטיבי פי 100 מאקונומיקה ולכן די בריכוז נמוך שלו כדי לנטרל חיידקים ונגיפים, תכונה שלה ערך סביבתי רב. במכלים ללא אלקטרודות, חומר החיטוי יהיה פעיל במשך חודשיים. למוצרים בבקבוקים לשימוש חוזר ניתן להוסיף אלקטרודות, שבאמצעות תהליך חשמלי פשוט יהפכו אותם לשמישים לטווח ארוך.

פרופ' רונית שריד, חוקרת נגיפים שבמעבדתה בוצעה בדיקת היעילות של החומר החדש, מספרת שנבחנה יכולתם של החומרים לפגוע בכושר ההדבקה של נגיף הרפס ושל נגיף הקורונה האנושי. שני הנגיפים נוטרלו באופן מוחלט כאשר נחשפו לחומרי החיטוי של פרופ' אורבך לפרקי זמן שונים ובריכוזים שונים. מאפייני המבנה של נגיף הקורונה דומים לאלו של נגיף הסארס שהתפרץ לאחרונה, ולכן ניתן להסיק שגם נגיף זה ינוטרל בקלות באמצעות חומרי חיטוי אלו.

בכתבה ששודרה לאחרונה בערוץ 12 הוצג היישום המסחרי הראשון של חומר החיטוי הידידותי: מנהרת חיטוי שבתוכה מותז החומר על המבקרים הוצבה באצטדיון בלומפילד. הפיתוח פותר את סכנת ההדבקה ממשטחים, במקרה זה הבגדים והחפצים האישיים. בעזרת הפעלת מנהרת חיטוי ניתן יהיה לקיים אירועים לקהל גדול, שבהם הציבור יהיה בטוח מפני הדבקה כל עוד כולם יעטו מסכות.

הטיפול שעוברים המים כדי שיהפכו לחומר חיטוי הוא פשוט למדי ולא יקר, והתוצר בטוח לשימוש ואינו מזיק לאדם ולסביבה. החומר מותז בערפול עדין ויבש על האנשים שעוברים במנהרת החיטוי, מבלי לסכנם ומבלי להרטיב אותם או לפגוע בבגדים ובחפצים שלהם. התהליך נמשך שניות ספורות בלבד, כמו מעבר במסדרון קצר.

לכתבה בערוץ 12 N12 - צפו: כתבנו עבר חיטוי מקורונה במנהרה הניסיונית - תוצרת... (mako.co.il)

צעד נוסף בדרך לאנרגיה ירוקה וברת השגה>>>