Skip to main content
30.12.2020 | טו טבת התשפא

מרכז UnBox פיתח אפליקציה לאבחון לקות שפה התפתחותית

ילדים שאינם מאובחנים בזמן נכנסים למעגל של חוסר הצלחה לימודית שמוביל לחוסר הצלחה חברתי ולהגעה לשולי החברה

תמונה
אפליקציה

אפליקציה משחקית לאבחון לקות שפה התפתחותית בילדים, היא אחד מהמיזמים החדשניים שפותחו במרכז היזמות והחדשנות UnBox באוניברסיטת בר-אילן, מוצר זה עשוי לעזור באבחון אחת מלקויות ההתפתחות הנפוצות ביותר.

לקות שפה התפתחותית (DLD) היא מצב שבו האדם מתקשה להשתמש בשפה, הן להבנה והן להבעה. "זאת לקות סמויה כי לא נלווים אליה תסמינים התנהגותיים. אם הילדים לא מאובחנים בזמן, הם נכנסים למעגל של חוסר הצלחה לימודית שמוביל לחוסר הצלחה חברתי ולהגעה לשולי החברה", מסבירה פרופ' שרון ערמון-לוטם, מהחוג לבלשנות וספרות אנגלית ומהמרכז הרב תחומי לחקר המוח בבר-אילן. "יש מחקרים מארה"ב ואוסטרליה בקרב בני נוער במוסדות לנוער עבריין, שמראים שלמרות שבאוכלוסייה הכללית מדובר ב-7 אחוז הסובלים מלקות שפה התפתחותית, במוסדות האלה מדובר ב-50 אחוזים. זה מראה שאם לא מטפלים, הפוטנציאל להגיע לשולי החברה גדל".

ילדים רבים עם DLD אינם מאובחנים, או מאובחנים בטעות עם לקות למידה. היעדר טיפול עלול לגרור את הילדים לחוויות של כישלונות חוזרים, תסכול, פוטנציאל לא ממומש ואל כל הקשיים החברתיים הנגזרים מכך. החדשות הטובות הן שאם מאתרים את הלקות מוקדם ומגיעים לקלינאית תקשורת, היא תדע לספק לילדים כלים ל"עקוף" את הלקות ולהתקדם.

פרופ' ערמון-לוטם ושותפותיה - ד"ר כרמית אלטמן, פסיכו-בלשנית מבית הספר לחינוך, והדר אבוטבול-עוז, קלינאית תקשורת ודוקטורנטית במחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, שילבו את הידע הרב-תחומי שלהן ופיתחו פתרון שיעודד מודעות, אבחון ובהמשך טיפול. מדובר באפליקציית משחק לטלפון חכם או טאבלט. הביצועים של הילד או הילדה במשחק מעובדים, מקודדים ומספקים למבוגר האחראי משוב מידי, שמזהה אם קיים קושי וממליץ על המשך אבחון במידת הצורך. מלבד יתרון המשחקיות והנגישות, האפליקציה מתאימה לשפות וגילאים שונים וללא צורך שהמבוגר ידבר בשפתו של הילד. "בעולם האידאלי האפליקציה תהיה זמינה בגני ילדים, במרכזים להתפתחות הילד וכדומה. היינו רוצות להגיע לכל הילדים, גם לאלה שההורים שלהם לא מודעים לכך שהם צריכים לדאוג. היינו רוצות להגיע למצב שכל ילד יוכל לעבור הערכת שפה ולמנוע מצב של לקות שפתית לא מאובחנת שעשויה להוביל למעגל הקסמים של ההגעה לשולי החברה", אומרת פרופ' ערמון-לוטם.

האפליקציה, שנקראת Multi, מתגבשת כמיזם עסקי במרכז UnBox בבר-אילן, והשותפות מתכננות להשיק את המוצר במרץ 2020 להורים וקלינאיות. מרכז Unbox מפגיש חוקרים, יזמים ואנשי עסקים במטרה להפוך רעיונות לפתרונות ומוצרים ולגשר בין האקדמיה ובין השוק. Multi וסטארטאפים נוספים, שהחלו את דרכם עם פתיחת המרכז בתחילת 2019, כבר נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים.