Skip to main content
30.12.2020 | טו טבת התשפא

להציל את הבזיליקום מהכחדה

הבזיליקום מותקף בעולם בידי פטרייה שמשמידה את היבולים. בבר-אילן פיתחו זן מיוחד העמיד למחלה

תמונה
בזיליקום

הבזיליקום, מצמחי התבלין הנפוצים ביותר, מותקף בכל העולם בידי פטרייה שמשמידה את היבולים. רגע לפני שתרחיש האימים מתגשם והבזיליקום האהוב נכחד, ומאכלים ידועים רבים, כמו פיצה ופסטה, כבר לא יהיו מה שהיו - הצליחו באוניברסיטת בר-אילן לפתח זן מיוחד של הצמח שמגלה עמידות מלאה למחלה.

הפיתוח נעשה במעבדה למחלות צמחים באוניברסיטת בר-אילן בראשותו של חתן פרס ישראל לחקלאות, פרופ' יגאל כהן. בשיתוף עם ביראד, חברת היישום של בר-אילן וחברת "זרעי ג'נסיס", הם אספו זנים ומינים שונים של בזיליקום מבנקי זרעים ומאספנים ויצרו מאגר של כ־300 זנים. "גילינו שכל הזנים התרבותיים רגישים", מסביר פרופ' כהן, "אבל בקרב זני הבר גילינו קו אחד שהיה עמיד בצורה מוחלטת. הבעיה היא שלזני הבר יש ריח מאוד לא נעים ואין סיכוי שמישהו ירצה למסחר אותם, כך שצריך היה לנסות ולהכליא אותו עם הזן התרבותי בעל הארומה הנעימה, כדי להביא אותו לכדי עמידות".

ואם רציתם לדעת מי הורג את הבזיליקום: זוהי "הכשותית", מסביר ד"ר יריב בן־נעים, מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. "זאת מחלה שנגרמת על ידי פטרייה בשם Peronospora Belbahrii, ומתבטאת בעיוות העלים, אובדן הצבע הירוק, הופעת נבגים שחורים בצד התחתון של העלים ונשירה שלהם".