Skip to main content
02.11.2020 | טו חשון התשפא

כשהקרקע נמסה לנו מתחת לרגליים

כלים חדשניים לחקר הקרקע מאפשרים מעקב אחר הפשרת קרקע קפואה בקוטב ותורמים לחקר שינוי האקלים

תמונה
פרמפרוסט

האזורים סביב הקוטב עוברים בעשורים האחרונים תהליך של הפשרה. בנוסף להמסת הקרחונים, המוכרת לנו, גורם תהליך ההפשרה לשחרור גזי חממה, המאיצים את ההתחממות הגלובאלית. בשל כך, נודעת חשיבות רבה לשיטות מדעיות המאפשרות מעקב, אך עד לאחרונה כמעט שלא היו כאלה. פרופ' וינשטיין והדוקטורנט דותן רותם יצאו לחקור בשיטות חדשניות את הפרמפרוסט באזור הקוטב הצפוני.

פֶּרמַפרוֹסט (permafrost, קִפְאַת עַד) היא שכבת קרקע במצב קיפאון מתמשך, המתהווה באזורים הקרים ביותר על פני כדור הארץ, בדרך כלל מתחת לשכבת הקרקע הנקראת 'השכבה הפעילה'. השכבה הפעילה קופאת ומפשירה בהתאם לעונות השנה, בעוד שהפרמפרוסט, כשמה כן היא, נותרת קפואה. שינוי האקלים משפיע על שיעור שטחי הפרמפרוסט בעולם, ומצבן של קרקעות אלה לא רק מבטא את שינוי האקלים, אלא גם משפיע עליו.

מזה שנים חוקר פרופ' וינשטיין את שפיעת מי התהום לים, בין היתר באמצעות בחינת נוכחותם של איזוטופים רדיואקטיביים במים. כעת הוא רותם שיטה זו למעקב אחר מי הפרמפרוסט. במחקר הנוכחי באזור הקוטב גילה פרופ' וינשטיין חותם רדיואקטיבי ייחודי, איזוטופ של היסוד רדיום, המאפשר מעקב אחר המסת המים בשכבת קרקע זאת. איזוטופ הרדיום מאפשר לקבוע באם 'המים החדשים', הזורמים לאגמים ולגופי מים באזור הקוטב בעקבות ההתחממות הגלובאלית, מקורם בפרמפרוסט או בשכבת הקרקע הפעילה, כפי שקורה באופן 'נורמאלי'.

לצורך המחקר, האדמה הקפואה של ארכיפלג סְבָאלְבָּרְד, הנמצא בין נורווגיה לקוטב הצפוני, נקדחה בשיטות משוכללות. בדגימות הקרקע אותר איזוטופ הרדיום המדובר. בהמשך אותר האיזוטופ גם בזרמי המים שם, והדבר מלמד על הפשרת הפרמפרוסט.  ממצאים מדאיגים אלה, המדגימים תופעות שנגרמות בשל ההתחממות הגלובאלית, תורמים תרומה חשובה למדע הגיאולוגיה ולחקר שינוי האקלים.

קישור למאמר המלא>>

תחומי עניין: טבע ואקולוגיה, מדעים

 

עוד כתבות שיעניינו אותך