Skip to main content
04.04.2024 | כה אדר ב' התשפד

ללמוד, לטייל, לחוות: התוכנית לחילופי סטודנטים

התוכנית מאפשרת למשתתפיה ללמוד סמסטר או שניים מלימודי התואר בחו"ל, ללא תשלום שכר לימוד נוסף, לחוות חוויה גלובלית ולהרחיב את האופקים

תמונה
חילופי-סטודנטים

לימודים אקדמיים הם הרבה מעבר לרכישת תואר או מקצוע: הם חוויה מעצבת ומרחיבת אופקים, שחושפת את הסטודנטים והסטודנטיות לאנשים שונים מרקעים שונים, לעולמות שונים ולתחומי ידע מגוונים. החוויה הזו מתעצמת משמעותית במסגרת התוכנית לחילופי סטודנטים: היא מספקת הזדמנות להיחשף לארץ אחרת, שפה אחרת, תרבות אחרת, שיטות לימוד אחרות, ומעניקה לסטודנטים ולסטודנטיות ניסיון שמהווה ערך מוסף לחיים ויתרון בשוק העבודה. אוניברסיטת בר-אילן מעודדת את הסטודנטים שלה לצאת ללימודים בחו”ל ולעבור חוויה ייחודית ומעשירה.

מה זה חילופי סטודנטים?
חילופי סטודנטים מבוססים על הסכמים בין מוסדות לימוד ברחבי העולם, המאפשרים לסטודנטים וסטודנטיות ללמוד למשך סמסטר או שניים לימודים אקדמיים בחו”ל, תוך הכרה אקדמית בקורסים הנלמדים בחו”ל וללא תשלום שכר לימוד למוסד המארח.

מי יכולים להשתתף בתוכנית לחילופי סטודנטים?
התוכנית לחילופי סטודנטים פתוחה לסטודנטים וסטודנטיות מן המניין באוניברסיטת בר-אילן, עם ממוצע ציונים של 85 לפחות, פטור מאנגלית וללא בעיות משמעת. היציאה לתוכנית הינה למינימום של שלושה חודשים ומותנית באישור המחלקה. ניתן לצאת לחילופים החל מהסמסטר השני של שנת הלימודים השנייה ועד לסמסטר האחרון של שנת הלימודים האחרונה. במקרים מסוימים תישקל מועמדותם גם של סטודנטים בסמסטר הראשון של שנת הלימודים השנייה.

סטודנטים וסטודנטיות לתואר שני יכולים לצאת החל מהסמסטר השני בשנת הלימודים הראשונה. תלמידי ותלמידות מחקר בתואר שני או שלישי שלא זקוקים לקורסים לתואר יוכלו לצאת לחילופי סטודנטים במסגרת מחקר ויצטרכו למצוא במוסד בחו”ל מנטור שיהווה איש הקשר האקדמי שלהם במהלך שהותם. מנטור זה הוא ללא קשר למנחה המחקר מבר-אילן. ייתכנו קריטריונים נוספים לקבלה לתוכנית מטעם הפקולטות והמחלקות.

למה כדאי לי להירשם לתוכנית לחילופי סטודנטים?
סטודנטים וסטודנטיות שלקחו חלק בתוכנית בעבר מספרים על יתרונות התוכנית. בין השאר: שיפור ניכר ברמת האנגלית, מה שייתן יתרון משמעותי בשוק העבודה בהמשך; רכישה של שפה זרה נוספת; חשיפה לתרבות אחרת; הכרה של שיטות לימוד חדשות ומעניינות; מפגש עם אנשים שונים, בני דתות שונות ומרקעים שונים; יצירת קשרים בינלאומיים, הן ברמה החברית והן ברמה האקדמית והמקצועית; היכרות עם ארצות וערים חדשות, וצבירת חוויות מסוגים שונים שלא תוכלו לחוות בארץ, למשל לימודים בטירה עתיקה או זמינות של ספורט חורף.

ומה אם ארגיש לבד?
סטודנטים וסטודנטיות שלקחו חלק בתוכנית מעידים שדווקא תחושת הלבד חיזקה את תחושת העצמאות שלהם, בנתה את היכולת לקחת אחריות והגבירה את ביטחונם העצמי. בנוסף, הריחוק מהחיים בארץ וממעגל הנוחות שלהם לימד אותם הרבה על עצמם, ואפשר להם לחוות את "העולם האמיתי", שמחוץ לאקדמיה. בנוסף, התוכנית ללימודי סטודנטים נמצאת שם בשבילכם לאורך כל הדרך, גם כשאתם נמצאים בחו"ל. אם זה עזרה ברישום, סיוע בפן החברתי ואפילו רעיונות לטיולים באזור שבו בחרתם ללמוד. לצפייה בסרטון

היכן ניתן ללמוד במסגרת התוכנית לחילופי סטודנטים?
התוכנית עובדת עם אוניברסיטאות שונות באירופה, בין השאר באוניברסיטאות באוסטריה, קרואטיה, צ'כיה, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, אירלנד, איטליה, ליטא, הולנד, פולין, פורטוגל, רומניה וספרד. 
לרשימת היעדים המלאה

כמה עולה ללמוד בחו"ל במסגרת התוכנית לחילופי סטודנטים?
התוכניות לחילופי סטודנטים הן ללא עלות שכר לימוד נוספת. שכר הלימוד משולם כרגיל לאוניברסיטת בר-אילן, ואין צורך לשלם למוסד המארח. בחלק מהמוסדות יש הוצאות רישום מינוריות, אותן יש לשלם על מנת לקבל כרטיס סטודנט, המשמש לעיתים גם ככרטיס ספריה או כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית. עם זאת, על הסטודנטים והסטודנטיות חלות הוצאות הכרוכות במחייה בחו"ל, לרבות עלות הטיסות, ביטוח בריאות, ויזה, דיור, הוצאות מחייה וכדומה. בחלק ממוסדות הלימוד יוכלו הסטודנטים לגור במעונות הסטודנטים, במחיר מסובסד. סטודנטים וסטודנטיות שיצאו בתוכנית ארסמוס+ (Erasmus+) יקבלו מלגה חד פעמית עבור הטיסות ומלגה חודשית שתכסה באופן חלקי או מלא (תלוי ביעד וברמת החיים) את הוצאות המחייה

מה כולל תהליך ההרשמה לתוכנית לחילופי סטודנטים?
לאחר מילוי טופס מקוון במהלך תקופת הרישום, פרטי הסטודנטים יועברו למחלקה לקבלת אישור זכאות ראשוני ליציאה לחילופים בהתאם לתנאי הסף ולקריטריונים האקדמיים של כל מחלקה. לאחר שהתקבל אישור ראשוני, הסטודנטים צריכים לבנות תוכנית לימודים בעד שלוש אוניברסיטאות יעד, המתאימות לדרישות התואר במחלקה הנוכחית, ומאושרת ע"י הנאמן האקדמי במחלקה. את הטופס האקדמי החתום על ידי הנאמן המחלקתי, יחד עם טופס התחייבות וטופס מניעים שולחים למדור חילופי סטודנטים. בנוסף, ייקבע ראיון אישי עם צוות חילופי סטודנטים.

בזה מסתיים השלב המאתגר ולאחריו התוכנית לחילופי סטודנטים מגישה את מועמדות הסטודנטים לאוניברסיטאות היעד ואלה יחלו בתהליך קליטת הסטודנטים אליהם ויפרסו בפניהם מידע מלא על תהליך הקבלה. בחודשים שיוותרו עד לטיסה לחו"ל הסטודנטים יצטרכו לדאוג לוויזה, דרכון בתוקף, ביטוח בריאות, דיור והרשמה בפועל לקורסים באוניברסיטת היעד.

המידע המלא על תוכנית החילופים ועל תהליך ההרשמה מופיע בעמודי המידע השונים של התוכנית לחילופי סטודנטים.

איך מצטרפים לתוכנית לחילופי סטודנטים?
אוניברסיטת בר-אילן מפרסמת קול קורא ליציאה חילופי סטודנטים פעמיים בשנה: בחודשים דצמבר-ינואר, עבור יציאה בסמסטר הסתיו (סמסטר א' בשנה העוקבת), ובחודשים מאי-יולי, עבור יציאה בסמסטר האביב (סמסטר ב' בשנה העוקבת). על מנת להירשם לתוכנית יש למלא את הטופס המקוון שיפורסם באתר התוכנית לחילופי סטודנטים במהלך תקופת הרישום.

יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים ומוזמנות ליצור קשר עם מדור חילופי סטודנטים באימייל: [email protected], בטלפון: 4174 738 -03, וכן לקבוע פגישה עם צוות התוכנית באמצעות מערכת זימון פגישות

עוד כתבות שיעניינו אותך