Skip to main content
01.02.2024 | כב שבט התשפד

יום הסרטן הבינלאומי

ב-4 בפברואר מצוין יום הסרטן הבינלאומי. באוניברסיטת בר-אילן חוקרות וחוקרים מפקולטות רבות עוסקים בהבנת המחלה ובדרכים לטפל בה. הנה דגימה מזערית מהמחקרים האלה

תמונה
zarkor

ב-4 בפברואר מצוין יום הסרטן הבינלאומי. הסרטן כה נפוץ, עד שלעתים הוא מכונה בפשטות "המחלה". על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי שפורסמו ב-2023, בכל חודש מאובחנים כ-2,750 מקרי סרטן חדשים. בשנת 2020, 19.3 מיליון בני אדם בעולם אובחנו כחולי סרטן, ועל פי הערכת הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), בשנת 2040 המספר צפוי להגיע ל-30 מיליון כמעט.

מחלת הסרטן אינה תופעה ביולוגית נטו. הסיכון לחלות כמו הסיכוי להחלים מושפעים במידה משתנה מנתונים תורשתיים, אך גם מתנאי סביבתיים, כלכליים, חברתיים ורגשיים. מסיבה זאת מחלת הסרטן נחקרת מכיוונים שונים. באוניברסיטת בר-אילן חוקרות וחוקרים מפקולטות רבות עוסקים בהבנת המחלה ובדרכים לטפל בה. הנה דגימה מזערית מהמחקרים האלה.

מחקר שבוצע בפקולטה לרפואה בשיתוף האוניברסיטה העברית, ניתח נתונים של כמיליון ובדק האם מגורים באזור מפרץ חיפה בשנים 1995 עד 2015 מעלים את הסיכון לתחלואה בסרטן בהשוואה למי שלא גר באזור במהלך תקופת המעקב. נראה שמגורים באזור מפרץ חיפה מעלים את הסיכון לחלות בסרטן בהשוואה למי שאינו גר באזור, ושתחלואת היתר קיימת בכלל האוכלוסייה וכן בקבוצות שונות בה. מסקנת החוקרים היא שהגורם לתחלואת היתר הוא סביבתי.

90% ממקרי המוות מסרטן השד מיוחסים לא לגידול עצמו, אלא להשלכות של התפתחות הגרורות. פפטיד חלבוני שנוצר במחקר משותף בפקולטה לרפואה ובמחלקה לכימיה פותח דרך לפיתוח תרופה שתפריע להתפתחות הגרורות ובכך תצמצם את סיכוני המחלה.

צוות מחקר מהפקולטה למדעי החיים פיתח גישה טיפולית למלחמה בסרטן הדם. השיטה מתמקדת בפירוק חלבון הקיים בצורה אופיינית בתאי סרטן הדם. המחקר שילב ביולוגיה עם בינה מלאכותית ולמידת מכונה, מה שאפשר זיהוי המולקולות שישמשו לתקיפת חלבון המטרה, מבלי לסכן תאים בריאים אחרים. מחקר זה עשוי לספק מענה לסוגים של סרטן הדם שטרם נמצא עבורם טיפול הולם.

טכנולוגיה שפותחה בפקולטה למדעי החיים ובמכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים מסייעת למערכת חיסון טבעית הקיימת בגופנו לפעול נגד תאים סרטניים. הטכנולוגיה מסירה, באמצעות שימוש בננו-חלקיקים, חסמים הקשורים לסביבת הגידול הסרטני ומפריעים לתאי הרג טבעיים (לימפוציטים, סוג של כדוריות דם לבנות) לקטול את הסרטן.

גם חוקרים מהפקולטה להנדסה מפתחים שיטה לאבחון ולטיפול בסרטן באמצעות ננו-חלקיקים. הפעם מדובר בננו-חלקיקי זהב לטיפול בסרטן המוח. החלקיקים הזעירים נושאים בתוכם את התרופה, חוצים את מחסום המוח ומגיעים עד לגידול הסרטני, ובכך מייעלים את הטיפול ומקטינים את הנזק הנגרם לאיברים הבריאים.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה