Skip to main content
07.02.2021 | כה שבט התשפא

ישראל במקום ה-50 בהנגשת המידע על הקורונה

מחקר חדש בו שותף ד"ר עמיאל דרור מהפקולטה לרפואה בדק את נגישות המידע בעולם

תמונה
data

אחד האמצעים החשובים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה הוא תוכן אינטרנטי הכולל הסברים ומידע על התגוננות ומניעה. מחקר חדש מראה שתוכן באתרים של ארגוני בריאות ברוב מדינות העולם אינו מונגש עבור אנשים עם מוגבלויות. המחקר, שיתוף פעולה בין רופאים וחוקרים  מהמרכז הרפואי לגליל, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל אביב פורסם בכתב העת Frontiers in Medicine.

המחקר דירג את מדינות העולם שנבדקו לפי מידת נגישות המידע לאנשים עם מוגבלות. לפי הדירוג ישראל מדורגת רק במקום ה-50 בעולם בהנגשת המידע כאשר לפניה ניצבות מספר מדינות לא מפותחות, כאלה שישראל רואה עצמה כמדורגת גבוה מהם בנושאים אלו, דוגמת: אקוודור, מדגסקר, בוטסואנה, איי קיימן ועוד.

הממצאים המפתיעים מראים שרק 4.7% מהאתרים במדינות שנדגמו אימצו באופן מלא את המלצות WAI. המדינות שיישמו את ההמלצות הן איטליה, הולנד, נורווגיה, יפן, פולין, דרום קוריאה, בריטניה וארצות הברית. בניגוד למדינות אלה, אתרי ארגוני הבריאות ב-189 מדינות אחרות שנסקרו כולל ישראל, עדיין מכילים בעיות נגישות המציבות חסמים בפני אנשים עם מוגבלויות. מעבר לכך, רוב המדינות שנבדקו במחקר מפעילות אתרי אינטרנט שאינם מותאמים לגלישה ממכשירים ניידים. בסך הכול 89% מהמדינות אינן עומדות בקריטריונים הבסיסיים של נגישות ברשת האינטרנט.

לנוכח הסכנה הכרוכה במידע חסר או מטעה, ממשלות נוהגות להמליץ לציבור להשיג מידע ועדכונים בנוגע למצבי חירום בריאותיים באתרי ארגוני הבריאות הרשמיים המקומיים. במהלך משבר הקורונה, שימוש פשוט לכאורה באתרי אינטרנט מסוג זה הציב קושי בפני מיליוני אנשים ברחבי העולם המתמודדים עם לקויות שמיעה, לקויות ראייה, מגבלות מוטוריות ומגבלות קוגניטיביות. עבור אוכלוסייה זאת, הגישה לתוכן אינטרנטי בעייתית לעתים קרובות. לדוגמה, חוסר אחידות ברמת הכותרות ובגודל הגופן, ניגודיות לא מתאימה בצבעיהם של מרכיבים שונים בתוכן והיעדר תיאור כתוב של מרכיבים חזותיים יוצרים קושי בשימוש תקין באתר עבור אנשים עם לקויות ראייה; היעדר כתוביות בסרטוני וידאו מציב אתגר לאנשים עם לקויות שמיעה; התאמת הניווט באמצעות המקלדת, כך שיהיה ניתן לדלג בין חלקי האתר בלחיצה על מקש אחד, הכרחית עבור אנשים עם מגבלות מוטוריות, אך לא תמיד קיימת.

הסקר, שבוצע על ידי חוקרים מהמרכז הרפואי לגליל והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל ושותפיהם מאוניברסיטת תל אביב, בחן עד כמה מידע הנוגע לקורונה נגיש עבור אנשים עם מוגבלויות במדינות שונות בעולם.

בסקר נעשה שימוש בכללי הנגישות הבינלאומיים שנקבעו על ידי ארגון (WAI) Web Accessibility Initiative כדי לקבוע אילו מדינות הטמיעו באתרי משרדי הבריאות הלאומיים את כללי ההנגשה לבעלי מוגבלויות. נוסף על כך, בשל העלייה החדה בשנים האחרונות בצריכת תוכן  אינטרנטי דרך הטלפון הנייד, החוקרים בדקו גם האם אתרי משרדי הבריאות במדינות השונות מותאמים לגלישה ממכשירים ניידים.

ד"ר עמיאל דרור, רופא וחוקר מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן ומרכז רפואי גליל , שהיה שותף למחקר, אמר: "אם אנחנו רוצים לנצח את המגיפה הזאת, אנחנו לא יכולים להתעלם ממיליוני אנשים עם מוגבלויות. כרופא חוקר אני פוגש מטופלים רבים שאינם מגיעים למידע חיוני הנוגע למגיפת הקורונה רק בשל מחסום הנגישות ברשת האינטרנט." פרופ׳ קרן אברהם מאוניברסיטת תל אביב שהשתתפה במחקר הוסיפה ״המחקר מדגיש עד כמה הדיאלוג בין רופאים לחוקרים חשוב בשיפור איכות החיים ובהנגשה של מידע חיוני לכל אדם במצבים קריטיים כמו מגפת קורונה כלל עולמית.״

ד״ר אייל סלע ראש החוג לאף אוזן גרון בפקולטה לרפואה בצפת ומנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי לגליל שהשתתף במחקר מוסיף ״אני מקווה שמחקר זה יגביר את התודעה לעקרון השוויון בהנגשת מידע ויסיר מחסומים בפני אנשים עם מוגבלויות ברשת האינטרנט.״

ד"ר דרור ושותפיו למחקר סבורים שהתרחבות התוכן האינטרנטי צריכה להיות מלווה בהתפתחות מקבילה של טכנולוגיות נגישות מתקדמות, שישפרו את התאמת השימוש ברשת עבור אנשים עם מוגבלויות. לדבריהם, מגפת הקורונה מדגישה את חשיבות הטמעתן של טכנולוגיות נגישות באתרים ממשלתיים בימי שגרה בכלל ובתקופת משבר בריאותי בפרט. "מיזמי היערכות למגיפה בכל מערכת בריאות חייבים לכלול מודעות לצרכיהם של אנשים עם מוגבלויות,"  אומר ד"ר דרור, "זה צריך להיות חלק מהדנ"א של האנושות."