Skip to main content
08.03.2021 | כד אדר התשפא

פודקאסט ליום האישה: נשים בשוק העבודה

מה שיעורן של הנשים בקרב המנהלים הבכירים בישראל? האם חברות שמנוהלות ע"י נשים מצליחות יותר? עירית קליפר אבני מהחוג המשולב למדעי החברה מדברת על הסטטוס העסקי של נשים בחברות הגדולות במשק הישראלי וגם נותנת כמה טיפים להתנהנות בצמרת

תמונה
woman

מחקרים מלמדים כי ככל שיש יותר ייצוג נשי בהנהלה, החברה מציגה רווחים גבוהים יותר. עם זאת ועל-אף שינויים בחקיקה ובתקנות, שיעור הנשים בדירקטוריונים עומד על 16% בלבד, שיעורן בהנהלות של חברות ציבוריות בישראל מסתכם ב-22% והמחקרים חוזים שהפער ייסגר רק בעוד עשרות שנים.

האם נתונים אלה תלויים רק בנשים? עירית קליפר-אבני, מרצה בחוג המשולב למדעי החברה בבר-אילן, שכיהנה כסמנכ"לית יחידה בתעשייה הביטחונית הגדולה בישראל, טוענת שהתשובה החד-משמעית היא: לא.

בפודקאסט מיוחד ליום האשה, קליפר-אבני מדברת על מצבן של הנשים בשוק העבודה הישראלי. הפודקאסט זמין להאזנה באפליקציה בר-דעת.

קליפר אבני מציינת כי פעמים רבות חברי הנהלות בכירות רוצים לראות לצידם אנשים מאותו מגדר המגיעים עם ניסיון דומה וכך נשים מוצאות את עצמן פחות בעמדות בכירות וסביב שולחן מקבלי ההחלטות. כדי לשנות את המצב בלי להמתין שהשינוי יתחולל רק בקרב הגברים, היא פיתחה, מניסיונה כבכירה בסביבה ביטחונית וגברית, את "מודל המחוסנת" המפרט כלים להתמודדות מיטבית עם עולם העבודה המשתנה והמורכב. המודל מתייחס לתופעה מוכרת בכל התעשיות: ככל שהתפקיד בכיר יותר, ימלאו אותו יותר גברים מאשר נשים, והסיבות לכך אינן קשורות בהכרח לניסיון ולכישרון. שם המודל נגזר מראשי התיבות של ששת חלקיו, והוא נועד לחזק את החוסן האישי, הנדרש יותר ככל שהתפקיד בכיר יותר:

מיפוי – כל כניסה לתפקיד מחייבת לדעת מי יהיה לצדכם ומי לא.

חדשנות – עולם העבודה דינמי ומשתנה במהירות, מה שמחייב חדשנות בארגון ובתפקיד.

ויתור – אל תיכנסו למלחמות מיותרות.

סמכו על עצמכם – פעלו על פי תפיסתכם, גם אם לעיתים יש חשש מכישלון.

ניהול – נהלו את תפקידכם בצורה מיטבית, איש לא יעשה זאת עבורכם.

תחייכו – כשאתם חיוביים האנרגיות גבוהות ומאפשרות פעילות מיטבית בתפקיד.

כמה ממרכיבי המודל נוגעים במיוחד לנשים. לדוגמה, "סמכו על עצמכן" הוא כלי חשוב מאחר שפעמים רבות נשים נמנעות מהגשת מועמדות לתפקידים בכירים ומראש מוותרות על ההתמודדות מחשש לכישלון. גם אם אינכן מתאימות לדרישות הספציפיות, אומרת קליפר-אבני, התמודדו. מקסימום יגידו לכן "כן". מרכיב "ניהול" רלוונטי כי במקרים רבים נשים רוצות להימנע מקונפליקטים בסביבה הארגונית וכך האמירה הייחודית שלהן נותרת מאחור. כסמנכ"לית משאבי אנוש, חשוב היה לקליפר-אבני להוביל תהליכים אסטרטגיים עבור החברה, לנהל אמירה מקצועית משלה ולא להסתפק בתהליכים הבסיסיים של התפקיד.

"ויתור" נראה כמרכיב מפתיע, אך הוא מוצע כי נשים נוטות להיאבק למען הצדק והאמת וכך מאבדות הרבה אנרגיה, גם כאשר הסיכוי לחולל שינוי קלוש. מוטב להשקיע משאבים במקומות שבהם תוכלי להטביע את חותמך.

להאזנה לפודקסט של עירית קליפר-אבני - "נשים בשוק העבודה"