Skip to main content
24.03.2021 | יא ניסן התשפא

חוקר משפיע - ד"ר איציק כהן

איך רותמים את הטכנולוגיה לשיפור התהליכים המורכבים המשפיעים על חיי היום יום שלנו? ד"ר כהן החוקר שאלות אלה, עומד בראש התוכנית החדשה והיחידה בארץ, להנדסת תעשייה ומערכות מידע בפקולטה להנדסה

תמונה
איציק

לד"ר כהן שלושה תארים מהטכניון. הוא מפרסם בכתבי העת המובילים בתחומי פעילותו וחבר במערכת העיתון IEEE Transactions on Engineering Management. לאחרונה זכה מאמר שלו בפרס המאמר המצטיין לשנת 2020 בעיתון IISE Transactions, הנחשב לעיתון המוביל בתחום הנדסת התעשייה

אנו חיים בעולם של תהליכים, של פעולות הקשורות אחת לשנייה המבוצעות כדי להשיג מטרה מסוימת. טיפול בחולה בבית החולים, מהלך עסקי בחברה, פרויקט פיתוח מורכב, ייצור חלקים ואפילו הכנת מנות מזון במטבח של מסעדה - כולם תהליכים. אם נדע לזהות בצורה אוטומטית את מצב תהליך הכנת המזון במסעדה על סמך מידע שמתקבל מחיישנים שונים כמו מצלמות או חיישני מיקום, נוכל לשלוח לסועדים הודעה אוטומטית מתי המנות יגיעו אליהם, לטפל בעיכובים ואף לבדוק האם המנה הוכנה על פי המתכון. את המודל רב ההשפעה הזה אפשר להשליך על שלל תהליכים מורכבים. אלה הנושאים שבהם עוסק ד"ר איציק כהן, המקים בימים אלו את התוכנית היחידה בארץ להנדסת תעשייה ומערכות מידע בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן. לפני הגעתו של ד"ר כהן לאוניברסיטת בר-אילן, עסק בניהול פרויקטים במקביל למחקר אקדמי בטכניון ושירת בצה"ל במגוון תפקידים טכניים בכירים.

התוכנית בהנדסת תעשייה ומערכות מידע אושרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה ומתוכננת להיפתח באוקטובר 2021. זוהי התוכנית היחידה בארץ שבה הבוגרות והבוגרים יקבלו תואר בהנדסת תעשייה ומערכות מידע. התוכנית משלבת בצורה אינהרנטית מערכות מידע עם הנדסת תעשיה, נתונים ובינה מלאכותית. הקמת התוכנית, שארכה כשנה וחצי, כללה חקירה יסודית של חזית הטכנולוגיה בתחום והתייעצות עם מומחים מהאקדמיה ומהתעשייה ובחינת תוכניות דומות במוסדות אקדמיים מובילים כדוגמת ג'ורג'יה-טק, אוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת ברקלי ועוד.

הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית יקבלו הכשרה מעמיקה במתמטיקה, סטטיסטיקה, תכנות, מדעי נתונים ומערכות מידע, חקר ביצועים, למידת מכונה, בינה מלאכותית, וכן קורסים במדעי ההתנהגות, כלכלה וניהול פיננסי. התוכנית משלבת למידה מבוססת פרויקט, במסגרתה יוכלו הסטודנטים לבצע פרויקטים כבר במהלך התואר, ולא רק בשנת הלימודים האחרונה כנהוג, במטרה לאפשר להם להתנסות במחקר ובעבודה עם תעשיות מתקדמות וליישם את השיטות והטכנולוגיות שנלמדו.

בשלב ראשון, תקלוט התוכנית רק 80 סטודנטים וסטודנטיות. הרישום לתוכנית כבר נמצא בעיצומו, וב-4 באפריל יערך יום פתוח מיוחד להצגתה למתעניינות ומתעניינים מצטיינים. הפקולטה להנדסה מזמינה את המעוניינים להוביל את הטכנולוגיה ולהירשם  ליום הפתוח.