Skip to main content
08.06.2021 | כח סיון התשפא

מי אני? שיר ישראלי!

הכנס האקדמי-מוזיקלי שעושה כבוד לזמר הישראלי חזר לאחר שנת הקורונה. במסגרתו הוענק אות מפעל חיים לפזמונאית שמרית אור

תמונה
מי אני שיר ישראלי

ביום שני,  14 ביוני 2021, התקיים הכנס "מי אני? שיר ישראלי!" ה-17, אירוע משותף לאוניברסיטת בר-אילן וגלי צה"ל. בכנס השתתפו אנשים החוקרים את תחום המוזיקה וגם עוסקים בה, באקדמיה ובחיים הציבוריים. מושבי הכנס דנו במוזיקה ישראלית בימי הקורונה, במיזמים בזמר הישראלי, במוזיקה "מזרחית", בשירים מולחנים ובנושאים נוספים. במסגרת הכנס התקיים גם מופע מוזיקלי, שבו מוענק אות מפעל חיים – השנה הוענק אות ההוקרה למשוררת ולפזמונאית שמרית אור.

הכנס, המתקיים מדי שנה (אך מסיבות מובנות לא התקיים ב-2020) נוסד ב-2004, כאשר מנהל רשת ג' אמנון שילוני עמד לפרוש וד"ר טלילה אלירם, מוזיקולוגית ומנהלת המרכז לחקר השיר הישראלי במחלקה למוזיקה בבר-אילן, יזמה אירוע לכבודו, בעידודו של ראש המחלקה דאז, פרופ' איתן אביצור ז"ל. שמו של הכנס נלקח מתוך שורה בשיר של אהוד מנור - "מי אני? שיר ישראלי!"  מנור שהיה ידידה של ד"ר אלירם ואף הרצה בכנס הראשון, נתן לה כמתנה את רשותו להשתמש בשורה הזו.

ד"ר אלירם מספרת כיצד הפך הכנס למסורת: "שנה לאחר מכן, ממש לפני הכנס, היה צריך להתקיים אירוע בו יוענק לאהוד מנור ד"ר לשם כבוד אך הוא נפטר במפתיע. פרופ' משה קוה, שהיה נשיא האוניברסיטה, הציע שנקיים מופע משיריו של אהוד מנור לזכרו ובמסגרתו תימסר לעופרה אלמנתו תעודת הד"ר, וכך היה. בסוף אותו אירוע, שזכה להצלחה רבה, ביקש פרופ' קוה ממני ומפרופ' אביצור שגם בשנה הבאה נקיים אירוע מוזיקלי בסוף הכנס וכך זה הפך למסורת.

עם היוצרים שקיבלו אות מפעל חיים בעבר במסגרת הכנס נמנים: אהוד מנור, חיים חפר, ויוסי גמזו שכבר אינם בחיים, ויבדלו לחיים ארוכים נורית הירש, יהורם גאון, ד"ר דן אלמגור, אליהו הכהן, יורם טהרלב , דודו ברק, אפי נצר, רחל שפירא, דובי זלצר, אביהו מדינה, שייקה פייקוב וקובי אשרת. ב-2021 נבחרה לקבל את האות הפזמונאית שמרית אור.

שמרית אור אחראית לשורה ארוכה של פזמונים אהובים בחברה הישראלית, ביניהם "הללויה" שזכה באירוויזיון ב-1979 וזיכה את אור בפרס "כינור דוד", "אצלי הכול בסדר", "עוד תראי את הדרך" , "יחד כל הדרך" ורבים אחרים. פזמוניה של אור בוצעו והולחנו על יד הזמרים, הזמרות והמוזיקאים הבולטים ביותר בישראל, ביניהם גלי עטרי, מתי כספי, נורית הירש, ריקי גל, ירדנה ארזי, בעז שרעבי (רשימה חלקית). היא מלמדת פזמונאות ב"רימון" ואף עלתה על הבמה בעצמה עם מופע שבו היא מבצעת את שיריה ושירי אביה יעקב אורלנד.

"אנחנו בוחרים תמיד יוצר שתרם תרומה משמעותית (וזה נמדד לא בשירים או להיטים של שנתיים) לאורך שנים לזמר העברי," מסבירה ד"ר אלירם. "בדרך כלל השירים שיצר מוכרים לקהל שאוהב גם לשיר אותם, ואכן האירוע מהווה לא רק טקס אלא גם הזדמנות לקהל ללמוד לעומק על יוצר, להכיר אותו ולשיר משיריו.

"הכנס חשוב מאחר והוא עוסק בנושא חשוב בתרבות הישראלית – הזמר העברי על כל גווניו ושלוחותיו, ומהווה הזדמנות לחובבי הזמר העברי לשמוע הרצאות (שמועלות אחר כך ליוטיוב), להכיר וללמוד על יוצרים ועל יצירתם ולעסוק בנושאים שונים הקשורים לזמר העברי וזו המסגרת היחידה האקדמית שעוסקת בנושא זה," אומרת ד"ר אלירם. "חשיבות הכנס היא בכך שהוא משמר את תרבות הזמר הישראלי.