Skip to main content
10.07.2022 | יא תמוז התשפב

מיזמים חדשים שישפרו את חוויית המטופלים

אפליקציות לליווי המטופלים למרפאה, תכנים מותאמים לחרדים ורכב אוטונומי, הן כמה מהיוזמות שזכו בתחרות של מרכז Unbox והמרכז הרפואי וולפסון לשיפור חוויית המטופל

תמונה
וולפסון 3

אפליקציות המלוות את המטופלים מרגע הזמנת התור למרפאה, תכנים מותאמים לציבור החרדי ורכב אוטונומי שינווט בשבילכם בין המרפאות – כל אלה הם רעיונות למיזמים טכנולוגיים שמטרתם להפוך את הביקור במרפאה לפשוט ונעים יותר.

בחודש מאי 2021 פרסמו מרכז היזמות של אוניברסיטת בר-אילן Unbox והמרכז הרפואי וולפסון את תחרות "אתגר חוויית המטופל/ת", שהזמין חוקרים, סטודנטים ויזמים לרתום יחד יצירתיות טכנולוגיה פתרונות לשיפור מסע המטופלים והמטופלות במרפאות החוץ במרכז הרפואי וולפסון. 

לתחרות הוגשו 50 פרויקטים של חוקרים ויזמים, הציעו פתרונות מבוססי טכנולוגיה שישיפיעו על חוויית המטופלים ומלוויהם ויהפכו אותה לקלה ונעימה יותר. כמחצית מההגשות היו של סטודנטים וחוקרים מבר-אילן.

במקום הראשון זכו ד"ר ורדית פליישמן מהמחלקה לפסיכולוגיה ופרופ' דוד סרנה מהמחלקה למדעי המחשב (אח ואחות, שניהם אנשי סגל בבר-אילן) יחד עם פרופ' ליאת איילון מבית הספר לעבודה סוציאלית. הפתרון שלהם הוא אפליקציה שנקראת WolfsonBuddy לסמארטפון ולטאבלט, המיועדת ללוות את המטופלים מרגע קביעת התור, באמצעות קישור שנשלח במסרון, ובמהלך השהות במתחם מרפאות החוץ.

האפליקציה משמשת לניהול הביקור, הנגשת מידע למטופלים וריכוז מידע רפואי עבור הרופאים, סיוע והתמצאות במקום, ושיפור חווית הביקור. ארכיטקטורת המערכת היא מסוג Lightweight והיא נשענת על יישומים הקיימים במכשיריהם של המשתמשים. האפליקציה לוקחת בחשבון את העומס הרגשי שמטופלים עשויים לחוות לאורך התהליך ומציעה תרגילי הרפיה או דמיון מודרך ואפשרות שיתוף חברתי, לדוגמה: חיבור עם משתמשים נוספים שכרגע ממתינים בתור, לפי מאפייני מגדר, גיל, מצב רפואי והעדפות המשתמש.

במקום השני זכתה נעמה עידן, יזמית חרדית וסטודנטית במכינה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, המנהלת את קהילת הנשים החרדיות "לידה זה כוח", בשיתוף עם פרופ' ערן וינר, מנהל השירות לסיבוכים מילדותיים בוולפסון. נקודת המוצא של הפרויקט הייתה שבית החולים אינו ממצה את פוטנציאל העבודה עם האוכלוסייה החרדית. נעמה ופרופ' וינר הכירו כשנעמה הגיעה לבית החולים כיולדת וכך התפתחה ההבנה שניתן לשפר את חווייתם של מטופלות ומטופלים חרדים בבית החולים. הרעיון הוא פיתוח בוט לתקשורת דו-כיוונית בין במטופלים ובית החולים באופן שיותאם תרבותית לאוכלוסייה החרדית ויפעל על מערכת הווטסאפ המותאמת לאוכלוסייה זאת. בבית החולים וולפסון מקווים שחוויה חיובית של מטופלת תוביל לבחירה של מטופלות אחרות להגיע לבית החולים בשל ההשפעות ההדדיות המתקיימות בתוך הרשתות החברתיות של הציבור החרדי.

במקום השלישי זכו ליאת רותם-מלמד וליאת אלון חליו, יזמיות מהמגזר העסקי, מומחיות לחדשנות בתחום הבריאות והפארמה ופעילות לקידום חוויית המטופל בארגוני בריאות. המיזם שלהן גם הוא אפליקציה, הפעם כזאת שתעוצב בהשראת אפליקציות הצ'ק-אין שמפעילות רבות מחברות התעופה. האפליקציה תלווה את המטופלים מרגע הזמנת התור ותכלול בין היתר סרטון מידע פרסונלי על הבדיקה וההיערכות אליה, תזכורות, מוזיקה מרגיעה (על בסיס מחקרים המלמדים על תרומתה לבריאות) לזמן הנסיעה וההמתנה וטיפים שימושיים כמו שתייה ואכילה לאחר בדיקה שנעשתה בצום.

פרופ' נועה וילצ'נסקי מהמחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן רתמה את כל הדוקטורנטים במעבדה שלה לתחרות, והם הציעו את Wolfcart, רכב חשמלי אוטונומי שיעזור למטופלים להתנייד בין המרפאות. הרכב יופעל באמצעות העברת הכרטיס המגנטי ויביא את האדם אל היעד. הרכב יקל על מטופלים ומטופלות שיש להם בעיה של ניידות, התמצאות במרחב, ושליטה בשפה. הוא מייתר את הצורך בכיסא גלגלים ובמלווה. הצוות קיבל תעודת הוקרה על הרעיון.

ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון אמרה בטקס הענקת הפרסים: "שנת הקורונה הדגישה לכולנו שעתיד הרפואה הולך יד ביד עם עתיד החדשות בעולם הבריאות. אחת הדרכים החשובות והיעילות ביותר היום להתייעלות ושיפור המערכת היא הדגרת הצרכים על ידי אותה אוכלוסייה שבפועל נתקלת באתגרים על בסיס יומיומי, בין אם מדובר במטופלים או הצוות המטפל – ומציאת פתרונות יצירתיים וחדשניים על ידי יזמים ואנשי סטארט אפ הנענים לאתגר".

זהר ינון, מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן אמר: "באקו סיסטם בתחום הבריאות שהקמנו פה בבר-אילן, חממת UnBox  היא ראש החץ בניהולו של אריאל סלע. מעוף ויצירתיות הם חשובים אך הדבר המשמעותי ביותר ליזם הוא נגישות לשדה הקליני. האקו סיסטם מהווה פלטפורמה להאצת תהליכי הפיתוח של רעיונות ולהפוך את המדע למשפיע יותר. בקול הקורא הנגשנו ליזמים את השדה הקליני ולראשונה גם פתחנו את מיזם UnBox ליזמים מחוץ לקמפוס. זו פריצת דרך משמעותית שהופכת אותנו לתכנית היזמות המשפיעה ביותר באקדמיה בתחום המדיקל והביוטק".

למסלול תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן >>>