Skip to main content
10.08.2021 | ב אלול התשפא

מדריך לזיהוי הפליה בעבודה

המדריך שהופק בקליניקה לקידום שיוויון, מנגיש את המידע המשפטי על הפליה במקומות עבודה לקהל הרחב, ומנחה כיצד להתמודד עמה במסגרות המשפטיות

תמונה
מדריך לזיהוי אפליה

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן פרסמה מדריך לזיהוי הפליה בעבודה ולפעולה נגדה. המדריך, שנוצר כחלק ממחויבותה החברתית של אוניברסיטת בר-אילן, נועד להעניק ידע וכלים ביחס להפליה ולהוכחתה בבתי הדין והוא מבוסס על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. 

המחקר והכתיבה בוצעו על ידי עו"ד אלונה קורמן וסטודנטיות בקליניקה לקידום שוויון, שהיא חלק ממערך הקלינקות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. מערך הקליניקות מאפשר לציבור הרחב ליהנות ולהפיק תועלת מהידע האקדמי והמעשי הנצבר ומיוצר באוניברסיטה, ומעצים את מעגלי ההשפעה של בר-אילן. 

המדריך, הנגיש לכל מי שמעוניין בו, כולל הגדרות משפטיות חיוניות כמו "הפליה", "מעסיק" ו"דורשי עבודה" יחד עם דוגמאות, ופירוט של סוגים שונים של הפליה. ניתן לראות שעובדים ומבקשי עבודה עלולים ועלולות להיתקל בהפליה משלב מודעת הדרושים, דרך תהליך הקבלה, עבור לתנאי העבודה עצמם ועד לפיטורים. המדריך מפרט כיצד באים לידי ביטוי סוגי ההפליה האלה ועונה על שאלות רלוונטיות עבור מי שיבחרו להיעזר במערכת המשפט אם הופלו על ידי מעסיקיהם. למשל, חשוב לדעת שחל חוק התיישנות על תביעות בגין הפליה, אך יש גם לזכור שאין הגבלה על מספר התביעות ולכן מי שהופלה יותר מפעם אחת במקום העבודה עשוי לקבל פיצויים על כל אחד מהמקרים. 

המדריך מפרט גם מהן "התרופות המשפטיות" שלהן זכאים וזכאיות מי שסבלו מהפליה. בין היתר מציין המדריך כי לפי החוק, בית הדין לעבודה רשאי "לפסוק פיצויים אף אם לא נגרם נזק של ממון בשיעור שייראה לו בנסיבות העניין". משמעות הדבר היא שניתן לקבל פיצוי כספי בשל הפליה באחד משלבי העבודה הן אם נגרם נזק כספי כתוצאה מההפליה והן אם לאו. בהמשך מפורט כיצד נקבע גובה הפיצוי. נוסף על פיצויים, בית הדין לעבודה עשוי להוציא צווי מניעה או "צווי עשה" המחייבים את המעסיק בפעולות נוספות מעבר למתן פיצוי כספי למי שהופלה. אחת הסיבות לכך היא מניעת מקרי הפליה נוספים על ידי אותו מעסיק. 

המדריך מסתיים ברשימה של עשרות פסקי דין רלוונטיים המבהירים את החקיקה בעניין, מדגימים סוגים שונים של הפליה במקום העבודה ומראים אילו פיצויים קיבלו התובעים. 

המדריך אינו כתוב בשפה משפטית, אלא בצורה פשוטה וברורה כך שיוכל לסייע לכל איש ואישה החשים שהם מופלים לרעה במקום העבודה או בתהליך הקבלה לעבודה. 

למדריך

עוד כתבות שיעניינו אותך