Skip to main content
26.07.2022 | כז תמוז התשפב

עצות לשנת לימודים היברידית

נוכחות היא שם המשחק. רצוי בקמפוס, אך אם צריך, גם בזום. מרצים ממליצים איך ללמוד בשיטה ההיברידית

תמונה
לימודים

שנת הלימודים תשפ"ב מסתמנת כשילוב בין חזרה למתכונת פנים אל פנים ובין הוראה ולימודים מרחוק שהנחילה לנו תקופת הקורונה

ד"ר טלי גזית מהמחלקה למדעי המידע ופרופ' מוטי נייגר מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן התראיינו לוואלה והתייחסו לשני הפנים של השגרה החדשה.

פרופ' נייגר שומע מסטודנטים ומסטודנטיות רבים על כך שהתמכרו ללימודים בזום, על הנסיעה לאוניברסיטה שנחסכת מהם, האפשרות לעשות דברים במקביל לשיעור במצלמה סגורה ועל הנוחות שבהשלמת שיעורים כי הכול מוקלט. עם זאת אומר פרופ' נייגר, "נמנעים מהסטודנטים מרכיבים משמעותיים מחוויית האוניברסיטה, חוויה שכה רבים נושאים עמם כהשראה ובגעגוע לאורך כל החיים." ההמלצה שלו: "פשוט תבואו."

בלי קשר לפורמט הלמידה, פרופ' נייגר מציע לסטודנטים ולסטודנטיות להגיע מוכנים לשיעורים, לעקוב אחרי הקורס בתוכנית ובסילבוס, לראות על מה עומדים לדבר, לקרוא ולהכין שאלות. "המעורבות הזו לא רק תעזור לכם להעמיק ותשמור אתכם ערניים בשיעורים, אלא גם תבליט אתכם ותגרום לכך שכולם יזכרו אתכם," הוא אומר.

בתקופת הקורונה רבים איבדו קשר עם מהלך הקורס, והמחשבה שתמיד אפשר להשלים את השיעורים באמצעות ההקלטות גרמה לחלק מהסטודנטים להתנתק מהנעשה בקורסים. שנת הלימודים תשפ"ב היא הזדמנות לסגל או לחדש הרגלי למידה טובים יותר.

לימודים אקדמיים - מדריך להיכרות עם עולם האקדמיה>>>

לד"ר טלי גזית יש עצות שמתייחסות לנוכחות הווירטואלית של סטודנטים וסטודנטיות, שתמשיך להיות משמעותית גם בלימודים פנים אל פנים. לדבריה הנראות הווירטואלית הפכה להיות משמעותית לקשר בין התלמידים לתלמידים אחרים ובינם ובין המרצים והמרצות.

ד"ר גזית מציעה לסטודנטים ולסטודנטיות להקדיש תשומת לב לתמונות שהם מעלים למערכת המודל האוניברסיטאית: "היא אמנם נראית זניחה, אבל זהו המקום הראשון שהמרצים נתקלים בשמות שלכם, ואם מצורפת לשם תמונה מוצלחת, יזכרו אתכם בצורה חיובית יותר," היא מסבירה. הדבר נכון גם לגבי תמונה בזום, כדי שאם תחליטו לכבות את המצלמות, יוכלו לראות מי אתם.

עדיף כמובן שהמצלמות יהיו פתוחות כדי שהנוכחות של משתתפי השיעור תהיה משמעותית לדינמיקה הכיתתית.

כבר ידוע שיש קשר משמעותי בין ההשתתפות בזום ובין מעורבות חיובית והצלחה בלימודים. הפורמט של הזום עשוי להטעות, אך גם בו המרצים זוכרים מי נכח, השתתף, והיה מעורב, כולל באמצעות הערות ענייניות בצ'ט. מצד שני, יש להימנע מהערות או שאלות לא חיוניות בצ'ט ובכלל.

לקטלוג לימודי תואר ראשון בתקשורת - כל הקורסים במרוכז>>>