Skip to main content
20.12.2021 | טז טבת התשפב

הכירו את ד"ר בוריס דסיאטוב

תמונה
ד"ר בוריס דסיאטוב

העברת אינפורמציה מוצפנת היא סוגיה המעסיקה רבות את עולם התקשורת, ורלוונטית לתחומים רבים – משמירה על פרטיות משתמשים, דרך תקשורת בין גופים פיננסיים, עבור בהגנה מפני ריגול תעשייתי וכלה בשימושים צבאיים - והשאיפה היא להגיע לתקשורת חסינה מפריצות. דרך בטוחה להשיג מטרה זו עשויה להגיע מכיוון מכניקת הקוונטים. ד"ר בוריס דסיאטוב מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מקים מעבדה ניסיונית באלקטרואופטיקה, עם התמחות באופטיקה קוונטית, ומנסה לרתום את תכונות האור לטובת האנושות.

"הטכנולוגיה הקלאסית לא תמיד מאפשרת לדעת האם מישהו יירט את השיחה והאזין לה," מסביר ד"ר דסיאטוב. "אופטיקה קוונטית, לעומת זאת, מציעה שיטת אבטחה שנקראת 'החלפת מפתחות קוונטית', שהיא חסינה לפריצות." במעבדה ניסיונית באלקטרואופטיקה עם התמחות באופטיקה קוונטית שד"ר דסיאטוב מקים בימים אלו בפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר אילן, הוא מפתח שיטות להפיכת מערכות מבוססות פיזיקה קוונטית ליעילות ונגישות.

במעבדה שלו משתמש ד"ר דסיאטוב בתכונות הקוונטיות של האור לבניית התקנים העשויים לסייע בבניית מערכות מסובכות למטרת חישה, חישוב או העברת אינפורמציה, בעזרת תורת הקוונטים. "במעבדה אנחנו חוקרים איך האור מתנהג עם עצמים מאוד מאוד קטנים, ואיך אפשר לרתום את התכונות של האור, ולהשתמש בהן לטובת האנושות. מכיוון שאנחנו מעבדה ניסיונית, אנחנו מתכננים את ההתקנים הללו, וגם מעורבים בייצור שלהם, שנעשה במכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים באוניברסיטת בר-אילן. לאחר מכן אנחנו עוסקים במדידות, שמבוצעות אצלנו במעבדה". במעבדה אף מפתחים חיישנים המבוססים על טכנולוגיה קוונטית כדי לבדוק לדוגמה מהירויות ותדירויות של אותות אופטיים, בדיוק רב יותר מאשר כלי המדידה הקיימים כיום. פיתוח זה עשוי להיתרגם לאפיון חומרים ולחישה ביולוגית-רפואית, לדוגמה לגילוי רכיבי דלקות בגוף.

ד"ר דסיאטוב החל את דרכו האקדמית באוניברסיטה העברית. הוא סיים תואר ראשון בפיזיקה ומתמטיקה, המשיך לתואר שני ושלישי בפיזיקה יישומית, ונסע לארה"ב לפוסט-דוקטורט בפיזיקה ניסיונית ב-MIT ובאוניברסיטת הרווארד. הוא שב לישראל ב-2020, למסלול לאלקטרו-אופטיקה בפקולטה להנדסה של בר-אילן. נוסף על עבודתו במעבדה, הוא מלמד קורס בתקשורת אופטית לתואר ראשון, העוסק בהעברת אינפורמציה בעזרת האור, וקורס בחירה בננופוטוניקה, המיועד לסטודנטים לכל התארים, שבו לומדים כיצד מתנהג האור כשהוא פוגש עצמים קטנים מאוד בדרכו, ואיך אפשר להשתמש בתופעות הללו לכלים יישומיים ושימושיים.