Skip to main content
12.09.2022 | טז אלול התשפב

יום האלצהיימר הבינלאומי

21 בספטמבר הוא יום האלצהיימר הבינלאומי. פרופ' איתן אוקון מהמרכז הרב-תחומי לחקר המוח כותב על אלצהיימר מוקדם אצל אנשים עם תסמונת דאון

תמונה
אלצהיימר

ב-21 בספטמבר מצוין יום האלצהיימר הבינלאומי. פרופ' איתן אוקון מהמרכז הרב-תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן כותב על התופעה המיוחדת של אלצהיימר מוקדם אצל אנשים עם תסמונת דאון.

דאון היא התסמונת הנפוצה ביותר הפוגעת ביכולות הקוגניטיביות, בשכיחות של 1 מכל 750 לידות, והיא נגרמת כתוצאה מנוכחות של עותק נוסף של כרומוזום 21. עד שנות השבעים של המאה ה-20, תוחלת החיים של אנשים שנולדו עם תסמונת דאון עמדה על כ-10 שנים. במהלך 50 השנים האחרונות, הטיפול הרפואי באוכלוסייה זו השתפר פלאים וכיום תוחלת החיים של הנמנים עליה עומדת על 60 שנים ויותר. בעוד שבעבר גורמי התמותה באוכלוסייה זו היו זיהומים חיידקיים ונגיפיים, בעיקר בדרכי הנשימה, סרטן דם ובעיות לב מולדות, כיום אחד הגורמים המרכזיים לתמותה בקרב אנשים עם תסמונת דאון הוא מחלת אלצהיימר.

כ- 98% מהחולים באלצהיימר הם אנשים בני 80 ומעלה, ואין גורם גנטי ברור שעשוי להצביע על כך שהאדם יחלה בוודאות במחלה זו בגיל מבוגר. בפחות מ-2% מהמקרים המחלה מופיעה באופן חריף יותר עם הידרדרות מהירה יותר, ובגילאים מוקדמים הרבה יותר (60-50). אצל החולים הצעירים האלה אלו ישנו גורם גנטי ברור מאוד למחלה שניתן לאפיינו גם בגילאים מוקדמים. מה שפחות ידוע אולי, זה שגם אנשים עם תסמונת דאון חולים במופע המוקדם והחריף של אלצהיימר, משום שאחד מהגנים הגורמים למופע נדיר זה של המחלה באוכלוסייה הכללית נמצא בכרומוזום 21, אותו כרומוזום שעותק נוסף ממנו גורם לתסמונת דאון. כתוצאה מכך אצל אנשים עם תסמונת דאון, מחלת אלצהיימר מופיעה בגילאי 40, ולצערנו כשהם מגיעים לגילאי 60, הם סובלים מדעיכה קוגניטיבית משמעותית וניוון עצבי הגורם בסופו של דבר למוות.

במעבדתנו, אנחנו מנסים להבין כיצד ניתן לעכב את הדעיכה הקוגניטיבית מאלצהיימר אצל אנשים עם תסמונת דאון, תוך התמקדות במערכת החיסון כגורם שמצד אחד מעורב בהתקדמות המחלה ובהחרפתה, ומצד שני, בגיוס מערכת החיסון כנגד המחלה. לדוגמה, אחד המחקרים במעבדה הראה שחיסון אימהות הרות כנגד תוצר הגן הגורם למחלת האלצהיימר מאפשר להשיג הפחתה משמעותית בחומרת המחלה במוחם של העוברים הסובלים מהתסמונת, והקלה בדעיכה הקוגניטיבית כאשר הם מגיעים לגיל מבוגר. התקווה היא שיום אחד יתורגמו מסקנות מחקרים אלו לטיפולים יעילים באוכלוסייה של האנשים עם תסמונת דאון.

רוצים לדעת עוד על חקר המוח? היכנסו

עוד כתבות שיעניינו אותך