Skip to main content
05.11.2023 | כא חשון התשפד

מטפלים בדובים ומחזקים את הילדים

שיתוף פעולה בין הפקולטה לרפואה, המחלקה לפסיכולוגיה ובית הספר לעבודה סוציאלית הניב את מיזם - "מרכז חוזק לדובים" - להפחתת מתח וחרדה ולהגברת החוסן האישי בקרב ילדים

תמונה
דובים

 

אוניברסיטת בר אילן הקימה מיזם נסיוני ייחודי - "מרכז חוזק לדובים" - להפחתת מתח וחרדה ולהגברת החוסן האישי בקרב ילדים. בפעילות השתתפו חברי וחברות סגל, סטודנטיות וסטודנטים לרפואה, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, שסייעו לילדות, ילדים, הורים ודובים להתמודד רפואית ורגשית עם המצב הקשה במדינה. הפעילות, המתאימה לגילאי 12-3, צפויה להתקיים בהמשך, במספר מוקדים בארץ.

הרעיון עליו מבוסס 'מרכז החוזק לדובים', מבוסס על המיזם המוכר הפועל זה כמה שנים בהצלחה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל -'בית חולים לדובים'. לאירוע זה מגיעים ילדים וילדות כדי לטפל בבובות ובדובי משחק, בהנחיית סטודנטים וסטודנטיות, כדי לחוות חוויה מעצימה, לפרוק את רגשותיהם וגם ללמוד מושגים בסיסיים ברפואה – בסביבה מחבקת ועוטפת.

בשבועת האחרונים, הוחלט להרחיב את המיזם החד שנתי, כדי לעזור לילדים להתמודד עם תחושות החרדה והפחד הצפים בהם בתקופה זו. מאז החלה המלחמה ובמהלך החודש הראשון להתנהלותה נערכו שלושה מפגשים, בהשתתפות כמאה ילדים בגילאי 12-3.

במסגרת המפגשים, הסטודנטים והסטודנטיות שיחקו עם הילדים פרטנית או בקבוצות קטנות, ועזרו להם להתמודד עם חרדות היומיום המתעוררות באופן טבעי במציאות הנוכחית, באמצעות טיפול בבובות.

במהלך הפעילות, הילדים והוריהם קיבלו כלים כמו הדרכה על נשימות נכונות ופעולות שכל ילד יכול לבצע עם הוריו בשעת לחץ, אזעקה או בזמן שהייה במרחב המוגן. במקום נפתחו חדר רגשי ומתחמים רפואיים כמו אולטרסאונד וחבישת גבס לדובים "פצועים". במתחמים אלו, הדגימו פרחי הרפואה על הבובות את אפשרויות הטיפול השונות ובכך תרמו להפחתת החשש ותחושת חוסר הוודאות אל מול פרוצדורות רפואיות מאיימות. לצד הסטודנטים, נכחו במקום גם אנשי מקצוע מהפקולטות השונות באוניברסיטה: ד"ר תמר זילברג, ד"ר טלי גב, ופרופ' רחל דקל, שפיתחו את הפרוטוקול הטיפולי הייחודי. בר סודאי, בן 6, מפתח תקווה סיפר באירוע, לאחר ששהה בחדר הרגשי עם סטודנטיות לפסיכולוגיה: "כשהדובי קצת בלחץ בממ"ד, אפשר לעשות בועות סבון, וללטף את הדובי. לפעמים כשהוא מפוחד, אפשר לחבק אותו וגם להגיד לו שכיפת ברזל שומרת עלינו".

ליאל שטרום, אימו של סיני בן השלוש, שהגיעה לאחר פינוי מקיבוץ סעד, שיתפה: "זו הפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר שהילד מסכים לדבר עם איש מקצוע. הוא היה מאושר ורגוע עם הכלים הטיפוליים שקיבל, בדרך של משחק, וגם אנחנו ההורים יצאנו עם טיפים להתמודדות עם סיטואציות מלחיצות".

במהלך אחד המפגשים, ילדים מהדרום ומהמרכז שנכחו באירוע, נאלצו לרדת למקלט במהלכו בשל אזעקה. יעל גולן, מפיקת האירוע מהמחלקה לפסיכולוגיה, סיפרה כי הירידה למקלט התבצעה באופן שקט, וכי במקלט עצמו נצפו ילדים רבים מתרגלים שיטות שנלמדו דקות ספורות קודם לכן.

פרופ' נעה וילצ'ינסקי מהמחלקה לפסיכולוגיה, ראשת המערך לתוכניות ייעודיות באוניברסיטת בר-אילן, סיכמה: "התגובות מהילדים ומההורים מחממות את הלב. מספרים לנו שהילדים מתרגלים את הכלים שלמדו גם בבית, בעת האזעקות. הם מזכירים להורים מה יש לעשות ואפילו מספרים על כך בגנים ובבתי הספר".

האוניברסיטה מתכננת להרחיב את המיזם בתקופה הקרובה ולשלוח את המתנדבים ואת המתנדבות למרכזים מתאימים ברחבי הארץ, כך שגם במקומות נוספים יוכלו הילדים והילדות לטפל בדובים, ללמוד מושגים רפואיים ולעבור חוויה מעצימה ועוטפת.

עוד כתבות שיעניינו אותך