Skip to main content
03.11.2020 | טז חשון התשפא

נלחמים בעומסי התנועה בתא ומונעים מחלות

שיטות מיקרוסקופיות ואיברים זעירים שגודלו במעבדה משמשים למחקר בתחום מחלות קשות המתאפיינות בעומסי חלבון

תמונה
פירוק חלבונים

הנעת חלבוני התא היא תהליך חיוני לשמירה על חִיוּתם ותפקודם התקין של תאים, רקמות ומערכות בגוף. שיבושי תנועה עלולים להביא להצטברות חלבונים בתא ולהתפתחות מחלות כגון אלצהיימר, סרטן וסוכרת. במעבדתה של ד"ר מורן דבלה-לויט מחפשים מענה לשאלות מרכזיות העוסקות בהנעת חלבוני התא, למשל: כיצד מגיעים מיליוני החלבונים השונים בתא אל היעד שלהם; איך ומדוע משתבשים מסלולי ההנעה במחלות שונות; ובאיזו דרך אפשר לפנות את עומסי התא ובכך למצוא טיפול אפשרי למחלות חשוכות מרפא.

באמצעות מערכות דימות ומיקרוסקופיה מתקדמות וכלים מולקולריים, צוות המעבדה עובד עם מודלים תאיים, עכבריים ואורגנואידים, היינו גרסאות זעירות של אברים חיים, המגודלות במעבדה מתאי רקמה של האיבר או מתאי גזע. המודלים משמשים לביצוע סריקות גנטיות ופרמקולוגיות באמצעות CRISPR (טכנולוגיה המשמשת לעריכת גנים) וספריות חומרים שונות, במטרה לזהות מסלולים חדשים המעורבים בניווט החלבונים בתא, ולהילחם במחלות המאופיינות בעומסי תנועה.

אחד מכלי המחקר החדשניים במעבדה הוא השימוש באורגנואידים. בתמונה נראית צינורית מתוך כיליה מיניאטורית שנוצרה מתאים שבודדו מחולה. באדום נראה חלבון תקין המוסע לממברנת התא, ובירוק נראה חלבון מוטאנטי (תוצר של מוטאציה), שהסעתו משתבשת ועל כן הוא מצטבר בתא. הצטברות זו פוגעת בתאי הכיליה ולבסוף מביאה לכשל כלייתי.

במעבדה בוחנים בין היתר תרופה ניסיונית ((BRD4780, המנתבת חלבונים מוטאנטיים לפירוק, ועל ידי כך מונעת את הצטברותם בתא. התרופה עשויה לטפל בכמה מחלות המתאפיינות בהצטברות בלתי תקינה של חלבונים.