Skip to main content
10.08.2021 | ב אלול התשפא

למה כדאי ללמוד תארים מתקדמים

תארים מתקדמים לא רק יפתחו לכם דלתות חדשות בשוק העבודה, בממשל ובאקדמיה, הם גם יובילו להתפתחות אישית. מדובר בהחלטה משמעותית הכרוכה במאמץ ומשאבים – למה ומתי כדי לבחור בה?

תמונה
תארים מתקדמים

מהו תואר מתקדם

תואר מתקדם אינו בהכרח המשך ישיר של התואר הראשון, אלא מעבר לצורה שונה של למידה, שבה הסטודנטים רוכשים ידע וגם מייצרים אותו כחוקרים וחוקרות פעילים. הם נדרשים להעמקה, יצירתיות ומקוריות, ומפתחים את היכולות להעביר הלאה את הידע שהם צוברים הן בכתיבה והן בעמידה מול קהל. כל אוניברסיטה בישראל ובעולם פותחת בפני בוגרי ובוגרות תואר ראשון שסיימו את לימודיהם בהצלחה את האפשרות להמשיך במסלול האקדמי לתואר שני, מאסטר (M.A). תואר שלישי, דוקטור (PhD) פתוח בפני בוגרי תואר שני מצטיינים שלמדו במסלול מחקרי.  

עם תזה או בלי

תואר מתקדם חיוני כמובן עבור מי שרוצה להתקדם לקריירה באקדמיה, אבל מובן מאליו פחות עבור אנשים שרוצים לפרוח בשוק. אז למה בכל זאת כדאי להמשיך לתואר שני ואולי גם לתואר שלישי לנוכח ההשקעה הגדולה שהם דורשים (זמן, כסף, מחויבות)? פרופ' רונית שריד, דקנית בית הספר ללימודים מתקדמים באוניברסיטת בר-אילן וחוקרת בפקולטה למדעי החיים, מסבירה: "בדיון על תארים מתקדמים יש מקום להבחין בין תואר שני הכולל עבודת מחקר (תזה) לתואר שני ללא תזה. התואר השני ללא תזה מהווה לימודי המשך של התואר הראשון ועיקרו העמקת הידע וההבנה בתחום הדעת הנלמד, כאשר באופן טבעי מרבית הסטודנטיות והסטודנטים בוחרים תחום לימודים קרוב לזה שנלמד בתואר הראשון. תואר שני עם תזה כולל בנוסף לקורסים גם, ובעצם בעיקר, עבודת מחקר שנעשית בהנחיית חוקר או חוקרת מהאוניברסיטה.

המחקר כולל ניסוח שאלה או מספר שאלות ושימוש בכלים מתקדמים לבחינה ולהסקת מסקנות. קבלה ללימודי התואר השלישי מחייבת עבודת תזה בתואר השני".

למי זה מתאים   

פרופ' שריד מציינת שמנקודת ראותה, הלימודים לתארים מתקדמים מעניקים ידע והתמחות בתחומים ספציפיים תוך הקניית כלים אנליטיים שחורגים מגבולות תחום הלימודים. "לימודים המשלבים מחקר הם חוויה ואתגר והכלים שנרכשים במהלך מחקר, ובעיקר חשיבה ביקורתית ואנליטית, רלוונטיים לכל תחומי חיינו ומאפשרים לנו בהמשך למקד דברים, להבחין בין תפל ועיקר ולבחון את סביבתנו מתוך ראיה רחבה, ביקורתית ותבונית".   

תואר מתקדם עשוי להיות "מפתה" במיוחד עבור אנשים עם נטייה אינטלקטואלית וסקרנות מדעית, אך רבים ממסיימי התואר הראשון הם בתחילת שנות העשרים שלהם ועבור חלק נכבד מהם הכול עוד פתוח במובן של פרנסה, מגורים וסגנון חיים. איך יודעים האם כדאי להתקדם ולהתחייב לתואר שני? הבחירה בהמשך הלימודים לאחר התואר הראשון נעשית תוך שקלול משתנים שונים, ואכן עול הפרנסה והמשפחה לעיתים רבות אינם מותירים פניות ללימודים נוספים. 

תארים מתקדמים בשוק העבודה 

אולם פרופ' שריד מזכירה שיחד עם זאת, הלימודים לתואר מתקדם ממצבים את בוגריהם צעד אחד קדימה בשוק העבודה וכבוגרי תואר מתקדם הם עשויים להיות מועדפים בשוק העבודה ואף להיות מתוגמלים על כך מבחינת השכר ומבחינת מיקומם בארגון. "גם כשהלימודים לתואר מתקדם אינם נעשים ברצף לאחר התואר הראשון, ניתן תמיד לשוב לספסל הלימודים כשנוצרת פניות לכך ויש השבים ללימודים בגיל יחסית מאוחר ורואים בכך משום אתגר והתחדשות," היא מוסיפה.   

יש תחומים בהם התואר השני מוגדר ומקנה הסמכה ספציפית בשוק העבודה. לדוגמה, כדי להיות פסיכולוגית קלינית, בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה תמשיך לתואר שני בתחום. מעבר לכך, מרבית הסטודנטים הלומדים לתארים מתקדמים ממשיכים ללמוד את אותו התחום שבו למדו לתואר השני. לדוגמה, סטודנטים שלמדו תואר ראשון במדעי החיים ימשיכו בלימודיהם המתקדמים בדרך כלל לתואר שני בתחום זה. יחד עם זאת, מציינת פרופ' שריד, יש כיום מגוון תוכניות לימודים בין-תחומיות שמאפשרות התמחות ומחקר בתחומים המשלבים ידע מדיסציפלינות שונות וגם אלו שלמדו לתואר הראשון בתחום מסוים מוזמנים להתעניין ולשקול לימודים לתואר שני בתחום אחר.

איך חוזרים ללימודים אחרי שנים

הדלת פתוחה לכל מי שיש לו תואר ראשון ובמקרה הצורך, אם רוצים לנוע בין תחומים נדרשים לימודי השלמה לסגירת הפערים. פרטים לגבי תוכניות ומגמות הלימוד ניתן למצוא באתר האוניברסיטה, אפשר כמובן לפנות ליועצים במחלקות, להגיע ליום הפתוח, לקרוא על הקורסים ולבחון מה רלוונטי. הבחירה יכולה להיות על בסיס עניין בנושא מסוים או צורך בהתמחות בתחום מסוים לצרכי עבודה.  

חשיבותו של המחקר המתקדם והשפעתו על העולם

בשנים האחרונות יש המציבים סימן שאלה על הצורך בהשכלה פורמלית. הטלטלה שעבר העולם עם פרוץ משבר הקורונה שימש הזדמנות לציבור הרחב להבין עד כמה חשובים מדע ומחקר. "המענה שניתן להתפרצות התחלואה בקורונה צמח מהמדע ואלמלא המדע ותשתיות הידע שהוא יצר אינני יודעת היכן היינו כיום," אומרת פרופ' שריד. "מרגע שתוארה התפרצות התחלואה, תוך זמן קצר פותחו כלים לאבחון הנגיף ובשיתוף עם האקדמיה בוצעו מחקרים לבחינת התפשטותו, פותחו דרכים לעצירת ההתפשטות וכלים לטיפול ולחיסון. אלמלא המדע, ספק אם היינו מצליחים להתאושש מהמגפה. יתר על כן, בתקופת הקורונה מדענים רבים אף נרתמו להסברה לציבור ולהשתתפות בוועדות מקצועיות ללא תמורה. בנוסף, הפלטפורמה המקוונת של העברת הרצאות שהשימוש בה התרחב כל כך בתקופת הקורונה הביאה אנשי אקדמיה רבים לקיים הרצאות לקהלים שונים והנגישה ידע רב שקיים באקדמיה לציבור ואף זאת כחלק מפעילות למען הציבור וללא עלות".  

כל סטודנטית או סטודנט לתואר ראשון חשוב שידעו כיצד ניתן להתקדם במשעול האקדמי במסלול המחקרי אך גם מה האפשרויות לרכוש ידע נוסף. "כמי שמנהלת מעבדת מחקר ניסויי אני מוצאת שלעיתים סטודנטים לתואר ראשון אינם יודעים מהי שגרת עבודתו של המדען ועד כמה המסלול תובעני אך מתגמל בהיבט האינטלקטואלי והאישי," מציינת פרופ' שריד.  

אם התברכתם ברעב אינטלקטואלי ובמוטיבציה להתקדם ולהתמחות בתחום שאתם לומדים או עוסקים בו, תואר מתקדם יוביל אתכם אל מחוזות חדשים של ידע ולהזדמנויות להתפתחות אישית ומקצועית במעטפת ובסביבה המחקרית של האוניברסיטה.