Skip to main content
15.08.2021 | ז אלול התשפא

חוסר שייכות מגביר דיכאון

מחקר שנערך בקרב בני נוער בתקופת הקורונה גילה קשר בין תסמיני דיכאון ובין תחושת השייכות לבית הספר

תמונה
דיכאון בבני נוער

מחקר בתחום הפסיכולוגיה החינוכית שנערך באוניברסיטת בר-אילן בתקופת הקורונה ועקב אחרי 100 בני נוער, מצא קשר בין חוסר תחושת שייכות של הנערים והנערות למוסד הלימודים שלהם ובין עלייה בתסמיני הדיכאון.

מחקר של הדוקטורנטית מירב רחבי, שנעשה בהנחיית פרופ' ניר מדג'ר, פסיכולוג חינוכי מאוניברסיטת בר-אילן, ופרופ' גיא רוט מאוניברסיטת בן-גוריון, עקב אחר למעלה מ-100 בני נוער. הנערים והנערות מילאו שאלונים אודות מצבם הרגשי והאופן שבו הם חווים את בית הספר. השאלונים מולאו פעמיים: בפעם הראשונה מעט לפני תקופת הקורונה, ובפעם השנייה מספר חודשים אחרי שפרצה המגפה. ממצאים ראשוניים מתוך המחקר מראים שהיו הבדלים משמעותיים בין בני הנוער בשינויים הרגשיים שחוו במהלך התקופה. בתקופת הקורונה היו כאלה שחוו עלייה משמעותית בתסמיני הדיכאון, לעומת אחרים שלא חוו שינוי, והיו אף כאלה שהתקופה הפחיתה אצלם את תסמינים הדיכאון. הדבר המשמעותי ביותר שנמצא הוא קשר חזק בין השינויים בתסמיני הדיכאון ובין השינוי בתחושת השייכות לבית הספר – ככל שהייתה ירידה גדולה יותר בתחושת השייכות, כך הייתה עלייה גדולה יותר בתסמיני הדיכאון.

המחקר נעשה בתמיכה של היחידה להתמודדות עם מצבי משבר, חירום ואובדנות של משרד החינוך ובשיתוף המרכז לבריאות הנפש "גהה". הממצאים שעלו בו דומים למחקרים שפורסמו במדינות שונות בעולם במהלך החודשים האחרונים. נראה שכדי לתמוך בחוסן הנפשי של בני הנוער בתקופה מורכבת זו יש להפנות תשומת לב למידת השייכות שהם חשים למסגרת החינוכית שבה הם לומדים. החוקרים ציינו שהם מקווים שאסטרטגיות לשימור והעצמה של תחושת השייכות, גם אם יעלה הצורך בהטלת מגבלות חדשות, יהפכו להיות חלק בלתי נפרד מההיערכות של כל הגורמים העוסקים בהתמודדות עם מגפת הקורונה.

לקראת יום הנוער המצוין ב-12 באוגוסט אמר פרופ' מדג'ר: "אם הייתי יכול לאחל רק דבר אחד לבני הנוער בישראל לקראת יום הנוער, הייתי מאחל לכך שעבור כל נער ונערה תימצא הדרך לחיזוק משמעותי של תחושת השייכות למסגרת חינוכית כלשהי. בין אם במסגרת פורמלית או בלתי-פורמלית, התחושה של בני נוער שיש להם מקום, שבו מקבלים ומכבדים אותם כמו שהם, מגנה על החוסן הנפשי שלהם באופן כללי - אך בעיקר בעתות משבר."