Skip to main content
19.09.2022 | כג אלול התשפב

הכירו את ח'ליל סרוג'י

סטודנט לתואר שני במסלול ישיר למצטיינים במדעי המוח, מתמחה בנוירו-אימונולוגיה ועוסק בפענוח המעורבות של תאי מערכת החיסון במחלות ניוון עצבי

תמונה
ח'ליל סרוג'י

הכירו את ח'ליל סרוג'י, סטודנט לתואר שני במדעי המוח במסלול ישיר למצטיינים וחוקר במרכז הרב-תחומי לחקר המוח (2020). סרוגי' מתמחה בנוירו-אימונולוגיה, ועוסק בפענוח המעורבות של תאי מערכת החיסון במחלות ניוון עצבי כגון אלצהיימר, במעבדותיהם של פרופ' איתן אוקון ופרופ' אד שטרן. הפרויקט שח'ליל עובד עליו בוחן את האופן שבו מובנת מעורבותם של תאי מערכת החיסון מסוג B.

עד כה, היה ידוע שתאי B הם גורם חיובי במחלת ניוון עצבי הודות ליכולתם להפריש נוגדנים נגד חלבונים פגומים במוחם של חולי אלצהיימר, ובכך להפחית מוחמרות המחלה. מחקר חדש שנעשה בשיתוף פעולה בין המעבדה של פרופ' אוקון ומכון המחקר הלאומי האמריקאי (NIH) הראה שתאי B עלולים גם להחריף את מהלך המחלה על ידי הגברת הצטברות החלבונים הפגומים במוחם של החולים, ובכך לגרום לדעיכה קוגניטיבית. על ידי "סילוק" תאי B מגופם של עכברים החולים באופן גנטי באלצהיימר, ניתן היה למנוע את הפגיעה הניוונית במוחם ולשפר את יכולתם הקוגניטיבית.

במחקרו ח'ליל מנסה לפענח האם אותם תאי B הם הגורם העיקרי בהחרפת מחלת אלצהיימר. הוא אומר כי לפרוייקט יש פוטנציאל רפואי חשוב, שכן דרך האפיון אפשר יהיה בעתיד לפתח תרופות ספיציפיות נגד תאי B פתולוגיים המצטברים במוחם של חולי אלצהיימר.

בנוסף לעבודת המחקר, ח'ליל משמש כחונך חברתי לסטודנטים בחקר המוח מהחברה הערבית. "אני מנסה ככל האפשר לסייע להם בלימודים, לעודד אותם ולדרבן אותם למצוינות כדי לשבור את תקרות הזכוכית שיתקלו בהן בלימודיהם," הוא אומר. "לדעתי, ידע והשכלה שמלווים באנושיות יכולים לקדם אותנו, בחברה הישראלית בכלל ובחברה ערבית בפרט."

ח'ליל ויועץ הדיקן לסטודנטים מהחברה הערבית ד"ר רפעת סווידאן יזמו את התוכנית Let’s Talk Science המארחת סטודנטים וחוקרים מהחברה הערבית. התוכנית מציגה את עבודות המחקר במטרה להנגיש לסטודנטים ולקהל הרחב את חשיבות המחקר המדעי ואת השפעתו על חיינו.

"תמיד חשבתי ופעלתי כדי לייצר קריירה שמעגנת בתוכה מדע ואנושיות," אומר ח'ליל. "לשם כך, בחרתי בחקר המחלות הנוירודגנרטיביות, ובייחוד מחלת אלצהיימר. ממחלה זו סובלים כ-50 מיליון אנשים בכל העולם והיא עלולה להוות נטל כלכלי ובריאותי ככל שתוחלת החיים הולכת ועולה". בהמשך ח'ליל מתכנן לשלב את התואר השני בלימודי רפואה.

רוצים לדעת עוד על לימודים במרכז הרב-תחומי לחקר המוח? היכנסו

לימודי תואר ראשון - כל המידע על מסלולי הלימוד>>>

מלגות לתואר ראשון - כל המידע>>>

לימודי תואר שני - כל המידע על מסלולי הלימוד>>>

מלגות לתלמידי תואר שני - כל המידע>>>