Skip to main content
08.08.2022 | יא אב התשפב

לימוד יסוד ביהדות: כשהחובה הופכת לזכות

מהיחס לבעלי חיים במקרא ועד מיניות ומגדר במיסטיקה היהודית, מאתיקה רפואית בהלכה ועד החיפוש אחר האושר אצל חז"ל: לימודי היסוד ביהדות, שבהם מחויבים הסטודנטים והסטודנטיות בבר-אילן, טומנים בחובם שפע של נושאים ורעיונות, לצד קשר הדוק לאקטואליה של ימינו. כל מה שרצי

תמונה
סטודנטים לימודי יסוד

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את צירוף המילים "קורס ביהדות"? לא בטוח שהדבר הראשון שעולה לראש מגיע בדמות קורסים העונים לשמות כגון "מיניות ומגדר במיסטיקה היהודית בעת החדשה", "מלאכים וגיבורי-על בסיפורי התלמוד" או "השתקפות התורה בזמר העברי".

קורסים אלה הם רק כמה דוגמאות מתוך מגוון נרחב של קורסים המוצעים לבחירת הסטודנטים בבר-אילן, תחת הכותרת – לימודי יסוד ביהדות.

המגוון הרחב של הקורסים המקיף ונוגע לכל תחומי חיינו, מעשיר את הידע של הסטודנטים, הזוכים בדרך מרתקת ובלתי שגרתית ללמוד מהמקורות על כלכלה, מגדר, רפואה, מדע, סובלנות, אתיקה ושאר סוגיות אינטלקטואליות הנוגעות להווה ולעתיד שלנו.

 

לעורר ידע, חוויה וזהות

כידוע, בכל אוניברסיטה בישראל, סטודנטים נדרשים להשתתף בקורסים שאינם בתחום ההתמחות הראשית שלהם. כך, סטודנט לכלכלה יכול למצוא את עצמו בקורס "הביולוגיה של העופות". בבר-אילן הוחלט שרוב הקורסים הללו יהיו קשורים אל מדעי היהדות, וזאת בכדי להעצים את הידע, החוויה והזהות של הסטודנטים בנושאים אלו. כך, גם מי שאינם מכירים כמעט את המקורות, זוכים לגלות דברים חדשים ומפתיעים על היהדות, לצד פרשנות והבנה שלהם באופן עכשווי. הכל במטרה לעורר מחשבה, ליצור עניין ולהרחיב את האופקים. כפועל יוצא מכך, לימודי היהדות הופכים בעבור סטודנטים רבים מחובה לזכות.

 

סיעור מוחות והתפתחות רוחנית

מיום שנוסדה, מחויבת אוניברסיטת בר-אילן להעשיר את ידיעותיהם של הסטודנטים והסטודנטיות בהיכרות עם מדעי היהדות. זאת באמצעות תוכנית ייחודית ללימודי יסוד ביהדות.

הלימודים נערכים באווירה אינטלקטואלית, תוך יצירת דיונים בין המשתתפים, המגיעים מרקעים שונים ומתחומי לימוד שונים – מדעי הרוח, החברה, מדעים מדויקים ועוד. תהליך סיעור המוחות הופך להיות מעניין יותר בזכות השיח שנוצר בין דתיים וחילונים, חרדים ומסורתיים וגם סטודנטים יהודים ולא-יהודים.

המרחב שמאכלס את מגוון הקורסים הוא בית הספר ללימודי יסוד ביהדות, השוכן בבית מורשת ישראל ע"ש ג'ק וגיטה נגל. בחלק מהקורסים והסדנאות משולבים כלים דיגיטליים-אינטרנטיים המאפשרים תהליך לימוד בזוגות ובקבוצות, שמתרחב לדיון כלל-כיתתי.

למעשה, המורשת היהודית היא חלק בלתי נפרד מ"המהות הבר-אילנית" והיא באה לידי ביטוי הן במישור האקדמי והן במישור התרבותי. כחלק מכך פועלות באוניברסיטה מסגרות המעודדות התפתחות רוחנית לצד הלמידה והמחקר האקדמיים.

במסגרת מבחר קורסי היהדות, ישנם אף מקומות נוספים שמציעים קורסים מגוונים. אלו הם בית המדרש (שבו לומדים גברים) המציע לימודים תורניים בשילוב תואר אקדמי והמדרשה, שבה לומדות בדרך כלל נשים. אלו מהווים את שני חלקיו של המכון הגבוה לתורה, המציע תוכניות, מפגשים ושיעורים מיוחדים עם תכנים תורניים ורוחניים מאתגרים. בתוכניות הלימודים ניתן למצוא קורסים כגון יחס ההלכה לאנשים עם מוגבלויות, אפשר לחיות ביחד? חילונים ודתיים במשפחה ובחברה, סוגיות בדיני חופה וקידושין ועוד.

רוצים לדעת עוד? בואו ליום הפתוח ב-31.5.24

תוכניות הלימוד בבית המדרש ובמדרשה מותאמות גם לסטודנטים ללא רקע דתי, וזוהי הזדמנות מיוחדת עבורם להיחשף לא רק לתכנים היהודיים, אלא גם לצורת הלימוד היהודית - בחברותא, בדיונים בהתפלמסויות לוגיות ובשאלות ותשובות מול המורה, שמאתגר את הלומדים עם שאלות קיומיות, תוך כדי דיון מעמיק בהן. וזוהי גם הזדמנות מצוינת להתוודע לאנשי רוח מהשורה הראשונה, לצד חוקרות וחוקרים המומחים בתחומם.

חלק ניכר מן התוכניות במכון הגבוה לתורה מזכות גם במלגה, כאשר השתתפות בתוכניות נושאות המלגה מותנית בראיון קבלה. כך למשל, במדרשה מוצעת תוכנית מתיבתא, המיועדת לסטודנטיות בכל התארים המעוניינות בהעמקה בלימודי יהדות. תוכנית נוספת היא תוכנית עתודה, המיועדת לתלמידות תואר ראשון הלומדות במסגרת העתודה הצבאית וחפצות בחיזוק החיבור לתורה.

 

תקנוני הקורסים

כאמור, כל סטודנט וסטודנטית בבר-אילן נדרשים להשתתף בקורסי יסוד ביהדות. אלו מחולקים לארבעה תחומים: תנ"ך, תלמוד, מחשבת ישראל ותולדות ישראל. ישנם גם קורסים בזום וקורסים מתוקשבים במלואם. כדאי לדעת כי את הקורסים ניתן כאמור לבחור במגוון מקומות וזמני לימוד – בבית הספר ללימודי יסוד, במדרשה, בכולל ובפקולטה ליהדות.

תואר ראשון: הסטודנטים (ברוב המחלקות) נדרשים בלימודי יסוד ביהדות בהיקף 10 ש"ש (שעות שנתיות).

תואר שני: בוגרי תואר ראשון בר-אילן הלומדים לתואר שני חייבים ב-2 ש"ש לבחירה מארבעת התחומים בלימודי יסוד ביהדות. מי שאינם בוגרי בר-אילן, חייבים ב-4 ש"ש בלימודי יסוד ביהדות עד תום לימודי התואר השני.

תואר שלישי: סטודנטים שלמדו לאחד מהתארים בלבד (ראשון או שני) באוניברסיטת בר-אילן חייבים ב-2 ש"ש. סטודנטים שלא למדו כלל בבר-אילן חייבים ב-4 ש"ש וסטודנטים שלמדו לשני תארים בבר-אילן, ובמסגרות אלו השלימו את הדרישות בלימודי יסוד ביהדות, פטורים מלימודי יסוד ביהדות. בקישור הבא תמצאו את פירוט תמהיל הקורסים בכל תואר.

 

לבחור מבין כ-400 קורסים מגוונים

בין שלל הסדנאות והקורסים המוצעים, כדאי לשים לב לרשימה הבאה: יהדות בשנות האלפיים, בעיות לאומיות במדינת ישראל בראי ההלכה, סובלנות ופלורליזם במקורות ישראל – יהדות אתיופיה כמקרה בוחן, היחס לבעלי חיים במקרא, נישואין, גירושין ומה שביניהם, נשים במקרא: אופי, יופי ודופי, פזמונאי ישראל והתנ"ך: מנעמי שמר עד דני סנדרסון, אתיקה רפואית בהלכה, החיפוש אחר האושר אצל חז"ל ועוד. קורסים מעין אלו, מביאים אל קדמת הבמה רלוונטיות רבה לחיינו כיהודים וכישראלים בעת הנוכחית. כל אלו יוצרים נקודות מבט חדשות, מקוריות ומרעננות על נושאים מוכרים.
 

רוצים לדעת עוד? בואו ליום הפתוח ב-31.5.24