Skip to main content
02.02.2021 | כ שבט התשפא

רפואה, טכנולוגיה והתנדבות – שילוב מנצח

תרופה מתאימה, אפליקציה ייעודית ותפעול על ידי מתנדבים בקהילה יכולים להציל חייהם של מי שנטלו מנת-יתר

תמונה
עזרה

"מגפת האופיואידים",(ההתמכרות לסמים קשים כמו הרואין, אוקסיקודון, מתדון) שהשיח האמריקני מרבה לעסוק בה, היא תופעה חוצת גבולות. פרופ' דוד שוורץ מבית הספר למנהל עסקים, יחד עם שותפו למחקר פרופ' סטפן לקנאו מאוניברסיטת דרקסל בפילדלפיה, פרסמו מאמר המציע ומדגים כיצד שילוב של טכנולוגיה, קהילה וידע רפואי קיים יכול להציל חיים רבים ממוות ממנת יתר של סמים. הניסיון החיובי של השימוש בדפיברילטור, מכשיר החייאה מציל חיים, שהפעלתו אפשרית גם ללא הכשרה מוקדמת, מלמד כי אפשר ליישם את המודל גם להצלת חיים במצבים אחרים.

ידוע כי הזרקת התרופה נלוקסון (naloxone) יעילה בהצלת אנשים שנטלו מנת יתר. המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Lancet, הראה כי השילוב בין נשיאת נלוקסון והשימוש באפליקציה ייעודית על ידי מתנדבים בקהילה, עשוי לחסוך זמן המתנה יקר לצוות הרפואי, וכך למנוע מקרי מוות.

כדי לבחון את השילוב הזה בין רפואה, טכנולוגיה והתנדבות, גייסו החוקרים 200 מתנדבים בעיר פילדלפיה, שבה משבר ההתמכרות לסמים חמור במיוחד. במקרה שאדם הנמצא בקרבת מקום למתנדב נטל מנת יתר, המתנדב קיבל מסרון, הגיע אל המשתמש והזריק לו נלוקסון, כשהוא מונחה על ידי האפליקציה הייעודית, הכוללת סרטונים והסברים ברורים.

במהלך שנת הניסוי, יותר משליש מהמתנדבים נקראו והצילו חיים. ב-60% מהמקרים הם הזריקו את התרופה חמש דקות לפחות לפני הגעת הפראמדיקים.

לקריאת המאמר בכתב העת הרפואי The Lancet