Skip to main content
15.01.2023 | כב טבת התשפג

5 מתחומי המחקר המשפיעים של בר-אילן

זה 5 שנים ברציפות שבר-אילן היא האוניברסיטה הצומחת ביותר בישראל במספר הסטודנטים. לציון חגיגות ה-5 הכירו 5 מתחומי המחקר הצומחים באוניברסיטה

תמונה
OD_12-5_Top5_01-04

זה חמש שנים ברציפות שאוניברסיטת בר-אילן רושמת הישג יוצא דופן ומובילה בצמיחה במספר הסטודנטים הלומדים בה, בהשוואה לכלל האוניברסיטאות בישראל (על פי נתוני הלמ"ס). זאת, לצד התקדמות בכל תחומי המחקר והשפעה על החברה. אנו מזמינים אתכם להכיר בסדרת כתבות, כמה מהמחקרים, הסטודנטים, הבוגרים, הקמפוס הירוק והפעילויות החברתיות הצומחות בבר-אילן, שהביאו אותה להיות האוניברסיטה הצומחת ביותר בישראל

הפעם נתמקד בחמישה מתחומי המחקר, שמתקיימים באוניברסיטת בר-אילן ועתידים להשפיע על האנושות כולה: טכנולוגיה שתסייע לעיוורים, ננו חלקיקים שיקדמו את הרפואה, פתרונות לאנרגיה ירוקה, מחקרים לאריכות חיים, ותגליות חשובות על ראשית האנושות.

מחקר שיסייע לעיוורים

במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטה מפתחים כלים שיעזרו לאנשים עם מוגבלות ראייה להתמצא במרחב. במסגרת המחקר נעזרים החוקרים ברובוט ארבע רגלי, המדמה כלב נחייה ובתכונות של בינה מלאכותית כדי לשפר את התקשורת בין האדם העיוור לרובוט המוביל אותו.

בנוסף, פיתוחים טכנולוגיים שיוצרו במעבדה להנדסת הראייה בבית הספר לאופטומטריה ולמדעי הראייה בפקולטה למדעי החיים, צפויים לשפר את מצבם של חולים שמחלותיהם גורמות לעיוורון, ואף לעזור לעיוורים לראות. אחד מהפיתוחים הללו מבוסס על שבב המושתל מתחת לרשתית הפגועה וקולט במקומה את התמונות. שבב זה יאפשר לאנשים שאיבדו את ראייתם כתוצאה מניוון מָקוּלָרי, לשוב לראות.

התוכנית לתואר ראשון במדעי המחשב>>>

התוכנית לתואר ראשון באופטומטריה>>>

ננו-חלקיקים בשירות הרפואה

בפקולטה להנדסה ובמכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים חוקרים ומפתחים כלים ושיטות לשימוש בננו חלקיקי יהלומים, זהב או כסף לשיפור הדימות ולצורכי טיפול במחלות. אחד המחקרים הללו עוסק בחלקיקים ננו מטריים העשויים יהלום, שיכולים להיות נשאים לתרופות המגיעות לאברי הגוף החוליםמחקר נוסף בגזרת הננו חלקיקים עוסק בפיתוח שיטה סונו-כימית לציפוי משטחים, שמאפשרת לייצר בדים וחומרים אנטי בקטריאליים. יישומים של שיטה זו בבתי חולים לדוגמה, יכולה להפחית דרמטית נתוני תחלואה ותמותה כתוצאה מזיהומים בקטריאליים

טכנולוגיה נוספת מסייעת למערכת החיסון הטבעית בגופנו לפעול נגד תאים סרטניים. הטכנולוגיה מסירה, באמצעות שימוש בננו-חלקיקים, חסמים הקשורים לסביבת הגידול הסרטני ומפריעים לתאי הרג טבעיים (לימפוציטים, סוג של כדוריות דם לבנות) לקטול את הגידול.

 התוכנית לתואר ראשון בהנדסת חשמל>>

התוכנית לתואר ראשון בהנדסת מחשבים>>>

קידום אנרגיה ירוקה

אוניברסיטת בר-אילן נמצאת בחוד החנית של המחקרים לקידום אנרגיה ירוקה. בין השאר, נערך בה מחקר שעוסק בפיתוח חומרים פעילים לסוללות יון נתרן ליצירת תאי דלק כמערכות אחסון אנרגיה ידידותית יותר לסביבה, ומחקרים נוספים שעוסקים בפיתוח סוללות נטענות בעלות צפיפות אנרגיה גבוהה לתחבורה חשמלית, וסוללות נטענות המתאימות לאגירת אנרגיה מתחדשת.

מרכז חדש לאנרגיה וקיימות באוניברסיטת בר אילן>>>

חיים בריאים וארוכים יותר

עם העלייה שחלה בעשורים האחרונים בתוחלת החיים, יש צורך מהותי במחקר המביא גם לשיפור באיכות החיים. כדי לתת מענה לכל ההבטים של אריכות החיים חוקרים באוניברסיטת בר-אילן בשנים האחרונות את תחום הגרונטולוגיה באופן רב תחומי המשלב מחקרים מתחום מדעי החיים, רפואה ומדעי החברה.

במחקר בינלאומי שנערך במעבדה לחקר הזיקנה נמצא מנגנון גנטי שמשפיע על הארכת החיים הבריאים ביונקים. על סמך ממצאי המחקר, יפותחו בעתיד תרופות להארכת תוחלת החיים הבריאים בבני אדם. מחקרים אחרים בתחום גילו שככל שהאדם מרגיש צעיר יותר, כך מתארכת תוחלת חייו. המחקרים מעלים כי שיפור בתפיסות ההזדקנות, תורם לבריאות ולרווחה הנפשית של בני הגיל השלישי, ומוסיף שנים טובות לחיים.

התוכנית לתואר שני בגרונטולוגיה (מדעי הזיקנה) בפקולטה למדעי החיים>>>

תגליות מהעבר הרחוק

מחקרים ארכיאולוגיים בהשתתפות חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן הניבו לא מעט גילויים חדשים שמאפשרים לנו להבין טוב יותר את תולדות האנושות. אחד המחקרים חשף את הממצא הקדום ביותר של אדם קדמון שהתגלה בישראל - עצם אדם בת 1.5 מיליון שנים שנתגלתה באתר "עובדיה".

המחקר, מסביר שאלות שהיו לגבי התפשטות האנושות מאפריקה לרחבי העולם. מחקר ארכיאולוגי נוסף האיר באור חדש את כל מה שידענו על תחילת השימוש באש לבישול מזון. 

התוכנית הדו-חוגית לתואר ראשון בלימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה עם לימודי מידע במגמת טכנולוגיות אינטרנט>>>

 

עוד כתבות שיעניינו אותך